Spleise ABS følerkabel?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Sted: Hamar

Spleise ABS følerkabel?

Legg inn av TBiel » 15 feb 2007, 15:50

Problem: Antilock begynner å lyse når jeg dreier rattet mot høyre. Altså trolig en følerkabel med dårlig kontakt, sannsynligvis venstre foran. Har hatt litt lampe til og fra det siste året, men nå er det permanent. Ettersom jeg skjønner er kabelen er av type coax, kobbervev rundt kjerne av kobber. Har hørt at det ofte er veven som ryker. Er det noen som har prøvd å spleise kabelen? Hva var i tilfelle fremgangsmåten?

Mvh

TBiel, Hamar
-88 9000 CD 2,0t (godbil, nå pensjonert fra daglig bruk)
-07 9-3 SC Tid (jobbil)
N050 -88a 9000t CD

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 15 feb 2007, 18:31

hmmm,coax skjøt kanskje? Bruker vertfall det i hus :)

Bilde

Eller kanskje en 4 veis split :roll: [/img]
2003 Saab 9-5 2.0t

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 15 feb 2007, 22:11

Ikke den skjøten der ihvertfall, den er til antennekabel (coax) og den har bare en senterleder.
Ville gått for lodding av de to indre lederne om de er defekte (tynn krympestrømpe over selvføgelig), og så bare lagt skjermen (veven) utenpå og benyttet en større krympestrømpe med lim for å forsegle hele greia til slutt.
Kommer det vann inn er det ikke lenge før det blir tull igjen, garantert.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 16 feb 2007, 20:30

Er vel bedre med skjøtehylser? Siden lodding ikke er like stabilt om du ikke kan det helt.
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
TurboTor_ N579
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 264
Registrert: 01 des 2003, 01:00
Medlemsnummer: N579
Navn: Tor Sumstad
Bil: Audi A3
Sted: Måløy

Legg inn av TurboTor_ N579 » 25 feb 2007, 15:46

Børre N17 skrev:Ikke den skjøten der ihvertfall, den er til antennekabel (coax) og den har bare en senterleder.
kabelen til ABS-føleren har bare 1stk senterleder.
Det kan faktisk være en veldig god idé å prøve med en sånn skjøyt, men pass på at den blir vanntett. evt.bruke krympestrømpe utenpå.


Lodda den ene kabelen på gammle bilen, men endte opp med å skifte føler etter 1-2mnd. det er ekstremt vanskelig å få det til å holde sammen.
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T

Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TBiel » 26 feb 2007, 20:22

Takk for innspill. Har også sett på STCS at noen har spleiset inn en ledning foran og bak bruddstedet og tapet den fast til hovedledningen. Da må det ha vært brudd i kobberveven. Skal se nærmere på det når forholdene blir gunstige. Har en feeling av at spleising bare utsetter anskaffelsen av ny føler en kort tid. Kommer tilbake med en rapport når abs-lampa er slukket.
Kjører 9-3en nå :-)



Mvh

TBiel, Hamar
-88 9000 CD 2,0t (godbil, nå pensjonert fra daglig bruk)
-07 9-3 SC Tid (jobbil)
N050 -88a 9000t CD

Svar