check engine lyser farlig og kjøre med ?
Moderator: Moderatorer
- ole anders
- 0.7 bar
- Innlegg: 118
- Registrert: 02 des 2003, 01:00
- Sted: Hønefoss
check engine lyser farlig og kjøre med ?
Kjørte lang tur idag hønefoss - trondheim . Når jeg nærmet meg Trondheim begynte check engine lampen å lyse . Vil gjerne kjøre hjem igjen også . Lurte på om dette er farlig å kjøre med ?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Det er vel sjelden at det er farlig å kjøre med ce-lampa men du bør jo sjekke ut hvorfor den lyser.
Generelt så er det mindre farlig på en sugemotor enn på en turbomotor så hvis du har turbo så bør du i allefall kjøre pent fram til du vet hva feilen er.
Som med andre spm på dette forumet så er det også en god ide å innformere oss om hvilken bil det gjelder
Generelt så er det mindre farlig på en sugemotor enn på en turbomotor så hvis du har turbo så bør du i allefall kjøre pent fram til du vet hva feilen er.
Som med andre spm på dette forumet så er det også en god ide å innformere oss om hvilken bil det gjelder

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- ole anders
- 0.7 bar
- Innlegg: 118
- Registrert: 02 des 2003, 01:00
- Sted: Hønefoss
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Tja, det kan det nok...ole anders skrev:Det er en 96 9000 cs med litt mod, den gjør et nøkk når jeg slipper gassen dette skjer nesten hver gang. kan dette ha noe med check engine lampen å gjøre ?
Det skal endel til for at ce-lampa skal lyse opp på 9k med t5.
Den vanligste feilen da er vel som oftest defekt lambda.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Bara som exempel.
Det räcker med att du har bitte litt exos läckage nånstans mellan topp och lambda sensor för att du ska få CE på en bil med T5.
Om du ändå är i Trondheim, spør Tor om inte han kan läsa ut feilkoder för dig.
Mvh
Det räcker med att du har bitte litt exos läckage nånstans mellan topp och lambda sensor för att du ska få CE på en bil med T5.
Om du ändå är i Trondheim, spør Tor om inte han kan läsa ut feilkoder för dig.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- ole anders
- 0.7 bar
- Innlegg: 118
- Registrert: 02 des 2003, 01:00
- Sted: Hønefoss
- utengen
- 1,5 bar
- Innlegg: 430
- Registrert: 04 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Hei
JA eller sà kan du jo lese av hvor mange ganger check engine lampa blinker med tenning pà.
Info om dette finner du under faq.
viewtopic.php?t=11392
Mvh
Tommy Utengen
JA eller sà kan du jo lese av hvor mange ganger check engine lampa blinker med tenning pà.
Info om dette finner du under faq.
viewtopic.php?t=11392
Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

93SC 1,9 TID M07
STCN 038
- ole anders
- 0.7 bar
- Innlegg: 118
- Registrert: 02 des 2003, 01:00
- Sted: Hønefoss
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Bruk stcs-FAQen. http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80314
Den er selvsagt ikke like bra som FAQen til Tommy, men den funker vel...
Mulig du må registrere deg der for å komme inn, men det er fort gjort.
Den er selvsagt ikke like bra som FAQen til Tommy, men den funker vel...
Mulig du må registrere deg der for å komme inn, men det er fort gjort.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- ole anders
- 0.7 bar
- Innlegg: 118
- Registrert: 02 des 2003, 01:00
- Sted: Hønefoss
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Lambda. Adapsjon kommer vel med "på kjøpet" når det er feil på lambda.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- ole anders
- 0.7 bar
- Innlegg: 118
- Registrert: 02 des 2003, 01:00
- Sted: Hønefoss
- utengen
- 1,5 bar
- Innlegg: 430
- Registrert: 04 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Hei
6 Lambdasond feil = Vanlig feil på M93, bytt sonde med en som har fire stift/kabler, den ekstra kabelen dras til jord på motor eller karosseri.
7 Adapsjonsfeil= Bruker og ha samband med lambdasond feil, motorstyring synes att den går for fett eller magert oftest fett, adapsjonen går i bunn, sjekk så du ikke har eksos lekkasje, da lambdasond måler ekstra syre som tror att motoren går magert, adapterer siden bensinen til fetere, selv om det ikke trengs.
Deretter går adapsjon i bunn, eller kjenner att det virker som urimelige høye verdier og setter deretter en feilkode.
Fiks ev eksos lekkasje, reset styreboks, kommer feilkode tilbake er det kanskje best og bytte lambda sonde.
PS Jeg vet ikke hva du har gjort med bilen, men har du feks bytte styreboks elre trimmet den med et annet program, kan det väre at dette er beregnet fr större dyser eller annen hardware, eller har du fiklet med bensintrykk mm.
Har du gjort noe av dette sà kan det jo lönne seg og sette bilen tilbake til standard og se om samme ting skjer.
Men kan selvsat bare väre en lekkasje eller noe annet som gir denne feilmeldingen.
Mvh
Tommy Utengen
6 Lambdasond feil = Vanlig feil på M93, bytt sonde med en som har fire stift/kabler, den ekstra kabelen dras til jord på motor eller karosseri.
7 Adapsjonsfeil= Bruker og ha samband med lambdasond feil, motorstyring synes att den går for fett eller magert oftest fett, adapsjonen går i bunn, sjekk så du ikke har eksos lekkasje, da lambdasond måler ekstra syre som tror att motoren går magert, adapterer siden bensinen til fetere, selv om det ikke trengs.
Deretter går adapsjon i bunn, eller kjenner att det virker som urimelige høye verdier og setter deretter en feilkode.
Fiks ev eksos lekkasje, reset styreboks, kommer feilkode tilbake er det kanskje best og bytte lambda sonde.
PS Jeg vet ikke hva du har gjort med bilen, men har du feks bytte styreboks elre trimmet den med et annet program, kan det väre at dette er beregnet fr större dyser eller annen hardware, eller har du fiklet med bensintrykk mm.
Har du gjort noe av dette sà kan det jo lönne seg og sette bilen tilbake til standard og se om samme ting skjer.
Men kan selvsat bare väre en lekkasje eller noe annet som gir denne feilmeldingen.
Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

93SC 1,9 TID M07
STCN 038
- ole anders
- 0.7 bar
- Innlegg: 118
- Registrert: 02 des 2003, 01:00
- Sted: Hønefoss
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Høres rart ut!ole anders skrev:Vet ikke helt hva som er gjordt med bilen . Det jeg vet fra firmaet jeg kjøpte den ifra, er at turbotrykk og besintrykk er høyere en orginalt .
Turbotrykket er på ca 1.0. Har ikke målt besintrykk. Tror det andre er orginalt.
På alle motorene med T5 så sitter det 3 bars bensintrykksregulator og dette sammen med de røde dysene holder i massevis for å lade over 1 bar, så om noen har tuklet med BTR'n uten at det er tatt hensyn for det i softwaren så får du nok adapsjonsfeil kjappt.
En annen ting, når du skiftet lambda, ble det da satt inn en orginal Bosch?
Har sett at flere av ettermarkedslambdaene som er i salg ikke fungerer godt nok, har du uorginal så prøv en ny Bosch.
Et godt tips er vel også som Tommy sier å sette den tilbake til orginal for å se hvordan den blir, da kan du jo samtidig prøve å finne ut hva slags trim du har.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor