Steg 1 på T8, bare tull og bortkastede penger?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Steg 1 på T8, bare tull og bortkastede penger?

Legg inn av daytonabeach » 01 mar 2007, 00:00

Har fått høre at en T8 alltid vil fuske og at en steg 1 på denne motoren ikke er noe poeng...
Andre meninger om denne påstanden? :roll:

Takknemlig for svar da jeg har time for steg1 mod på fredag.
Er ikke ute etter noe blodtrimming, bare litt ekstra skyv på landeveien...
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 01 mar 2007, 09:02

Alt hjelper, og moddet APC kan fint brukes på en 16V, eller en konvertert 8V til elektronisk sput.

Det at K-jet er mekanisk gir begrensninger, men bortkastet er det ikke å trimme.

Og trim er som dop, bare litt blir ofte mer enn du tror :lol:

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 01 mar 2007, 10:06

Puh! *lettet* :o

Er det mulig å bytte til elsprut på min, eller koster det mer en å bytte motor?
Når jeg tenker meg om så var vel kanskje det et dumt spørsmål :oops:

Får prøve å lete opp en 16v utover våren tenker jeg 8)
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 01 mar 2007, 12:21

daytonabeach skrev:Puh! *lettet* :o

Er det mulig å bytte til elsprut på min, eller koster det mer en å bytte motor?
Når jeg tenker meg om så var vel kanskje det et dumt spørsmål :oops:

Får prøve å lete opp en 16v utover våren tenker jeg 8)
Ligger et innsug med rail på deler selges, bra start det!
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 01 mar 2007, 12:25

Ja, men trenger jeg ikke noe elektronik i tillegg da?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 01 mar 2007, 12:30

daytonabeach skrev:Ja, men trenger jeg ikke noe elektronik i tillegg da?
Jepp, valgfri sådan, Nira, Lh, Trionic 5.2 eller5.5, megasquirt, eller noe annet!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 01 mar 2007, 12:36

Hmm, nå begynner vi å komme på et nivå høyere en mitt her :oops:

Kostnadsmessig, hva mener du en slik konvertering bør koste med deler og montering? Og er det løsningen på fusk problemene mine? :D
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 01 mar 2007, 12:41

viewtopic.php?t=4393

Les denne tråden. Inneholder så og si alt du trenger
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 01 mar 2007, 12:52

Å nei, det er medlemstråd det, der kommer ikke jeg inn :cry:
Venter og venter giro fra klubben da :shock:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 01 mar 2007, 20:12

Du vil nok oppnå en merkbar forskjell på lave turtall, opp til kanskje rundt 4500rpm, men k-jet setter stopp etterhvert, leverer vel bensin nok til ca 180hkr (+,-). En standard T16 går bedre enn en trimmet T8 uansett, med noen unntak da :wink: Finnes ikke noe som heter "lett trimming" eller "bare litt ekstra.." :)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 01 mar 2007, 20:45

Siden det sikkert tar flere mndr før jeg blir "aktiv" medlem og dermed får tilgang til medlemstrådene, er det noen andre som har noen beskrivelse av konverteringen med innsug, rails og sprut? Evt hva det vil koste meg? :roll:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 01 mar 2007, 22:22

En svenske som skrur T8, http://www.vestgote.se/
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 01 mar 2007, 22:59

Var inne på den siden, og ***** for et engasjement og pågansmot den karen har :shock:
Fatter ikke at det er mulig, ser ut som han har løst gåten med nøkkingen på T8, må sende han en mail tror jeg :D
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

RuneDK
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 21 nov 2005, 14:22

Legg inn av RuneDK » 02 mar 2007, 22:24

En t8'er kan gå godt, men aldrig super. Min t8 er trimmet til 177hk/298nm, går på 0,8 bar, og hvis jeg kører fra 0-130 med fuld gas, kan min lille intercooler ikke holde luften nok kold til at undgå tændingsbank, selv på oktan 98. Der er grænsen nået.

Jeg har tændingsmod, 3" incl batteribøj, t16 intercooler med plastic-tanke og bleed-ventil.

Jeg døjer også med nøkking, og specielt ved ladetryk i lave omdrejninger (under 3000).
Jeg er overbevist om, at mit næste projekt bliver megasquirt!

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 03 mar 2007, 00:12

Vil bare si at jeg nå har kommet hjem fra sverige idag med steg 1 og nytt eksos anlegg, og jeg er strålende fornøyd, og enda har jeg fremdeles eksos lekasje....

Stefan på SP vet hva han driver er alt jeg kan si, og for en god serviceinnstilling de har :wink:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Svar