Hjelp - klusjen min bråker...mye

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
SveinB
Innlegg: 18
Registrert: 29 des 2006, 20:28
Bil: ng900S registert 1994
Sted: Bergen

Hjelp - klusjen min bråker...mye

Legg inn av SveinB » 09 mar 2007, 18:48

Fikk en skikkelig overraskelse i dag.
Kløtsjen/giret bråker noe skikkelig ille.

Haltet meg hjem og satte den i garasjen.
Den virket veldig varm for viften gikk veldig lenge før den sluknet.

Andre symtom:
Den siste uken har bilen begynt å bruker mer bensin enn normalt.
Bensin indikatoren lyser av og til selv om det er nok bensin på tanken.

Trnger tips/råd.
Kan noen hjelpe meg?

vh
Svein Norvald

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 09 mar 2007, 18:57

Bråker det da du trykker inn clutchen?
Kan du beskrive lyden?
Og hva slags bil er det? :D

Lettere og svare da vi vet det trur jeg!
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

SveinB
Innlegg: 18
Registrert: 29 des 2006, 20:28
Bil: ng900S registert 1994
Sted: Bergen

Legg inn av SveinB » 09 mar 2007, 19:05

Hei

Tusen takk for hurtig tilbakemelding.

Joda, lyden blir mye verre når jeg trør inn klutsjen.
Har tenkt det kan være trustlageret som har tatt kvelden.
Fikk byttet til en 9-3 girkasse i desember.
Høres mest som om noe som roterer skraper mot metall

Bilen er en 900i 2 liter suger.
1994/1995 modell.


vh
Svein Norvald

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

rasjon når du trør inn clutchen

Legg inn av Magnus N608 » 09 mar 2007, 19:19

Ok!
Stor fare for at det er utløserlagret da.
Vet ikke hvilken stand clutchen er i heller?
Noen form for vibrasjon når du trør inn clutchen?
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

SveinB
Innlegg: 18
Registrert: 29 des 2006, 20:28
Bil: ng900S registert 1994
Sted: Bergen

Legg inn av SveinB » 09 mar 2007, 19:52

neida, egentlig ikke
Men det bårker skikkelig stygt

vh
Svein Norvald

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 09 mar 2007, 19:57

har stor tru på at det er utløserlagret.
Du kan jo dra innom en lokal Saabforhandler og be dem se på bilen.
Er litt vanskelig og si uten og sett/hørt bilen :)
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

SveinB
Innlegg: 18
Registrert: 29 des 2006, 20:28
Bil: ng900S registert 1994
Sted: Bergen

Legg inn av SveinB » 09 mar 2007, 20:08

Hm, trodde kanskje det var det lageret jeg også.
Fikk byttet girkasse i desember,
men kunne ikke se klutsj/trustlager noe sted på regningen...
Hater det når jeg får rett :)

Anyways, antar det fort blir en kostbar affere å bytte det lageret.
Kanskje jeg skulle investere i en sportsklutsj fra SP samtidig.
Hadde egentlig tenkt å begynne med kjøpe luftfilter fra dem.

Tusen takk for hjelpen

vh
Svein Norvald

SveinB
Innlegg: 18
Registrert: 29 des 2006, 20:28
Bil: ng900S registert 1994
Sted: Bergen

Legg inn av SveinB » 10 mar 2007, 14:56

Oppdatering:
Ringte til SP i dag.
De hadde en Viggen klutsh jeg kunne på for 2000
Avtalte å ringe tilbake på mandag for endelig bestilling.
Kommer nok til å bestille klutsh, trustlager, luftfilter og vaier dersom de
har det inne.

PS.
Blir nødt til å sette vekk jobben.
Vet noen om f.eks. snap drive bytter medbrakte deler for deg?

vh

Svein Norvald

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 10 mar 2007, 15:49

Det er bra!

Du kan ta med deler til alle verksteder og be dem bytte dem.
Til og med merkeverksteder, fordi uorginale deler skal vist ha like bra kvalitet som orginale. Tror den regelen kom for ett år siden eller noe.
Kan ikke si meg helt enig i det men:P
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

SveinB
Innlegg: 18
Registrert: 29 des 2006, 20:28
Bil: ng900S registert 1994
Sted: Bergen

Legg inn av SveinB » 10 mar 2007, 16:17

Håper det :)

Gleder meg til å begynne å pusse opp bilen.
Den har hatt et tøft liv som "konebil" så langt.
Mangelfull service historikk også før jeg kjøpte den.

Mulig jeg starter en tråd i under prosjekt topic'en
Om ikke annet gir jeg meg selv et spark bak til å komme igang med
arbeidet...
Har gjort en del, men har jo litt planer for denne bilen.

Takk for hjelpen

vh
Svein Norvald

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 10 mar 2007, 16:55

Håper du kommer til bunns i saken :D
Lag en tråd om bilen din ja, med masse bilder osv 8)
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Legg inn av be_foto N710 » 11 mar 2007, 22:52

Ser att du lurer på og sette inn Viggen klurts. Husk att du da bør bygge om til hydraulisk klurts.

Bruk søke funksjonen og prøv å finne litt om det, er ikke så lenge så lenge siden det var oppe.
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Svar