Eliah skrev:Og med LH så styres dette elektronisk og ikke ved hjelp av bimetaller og varme slik T8 gjør ikke sant? Det må også bety at uten spenning på tomgangsregulatoren min men med varm motor så skal tomgangen være riktig, så hvis jeg tar av kontakten og venter en stund skal regulatoren lukkes og tomgangen være i orden? eller ?
Takk for alle svar hvertfall. Føler vi nærmer oss et svar her

Den styres av LH boksen ja.
Regulatoren, tomgangsmotoren eller hva du vil kalle den er egentlig en magnetventil som kan reguleres mellom åpen og stengt avhengig av hvor mye energi du tilfører den. LH boksen gir ut et signal som er firkantpulser på 0-12 volt. Frekvensen er fast. Vet ikke helt eksakt hvor høy, men et sted mellom 30 og 300Hz. Pulsbredden varieres etter hvor varm motoren er.
Ved kald motor er (tror jeg) pulsbredden stor, slik at det er mye energi som overføres til regulatoren/ventilen. Da er den mer eller mindre helt åpen. Når motoren blir varmere reduseres pulsbredden slik at det blir mindre energi til regulatoren/ventilen. Kobler du av kontakten, lukkes den. Det er ingen tidsforsiknkelse på den. Du kan ikke koble den fra og så justere tomgangen, da den brukes for å regulrere tomgangsturtallet. Ønsket tomgangsturtall er lagt inn i LH-boksen. Hvis turtallet synker under dette, åpner ventilen litt for å få riktig turtall. Hvis tomgangen er for høy, lukkes ventilen litt. Jeg vet ikke hvor mye den er åpen vanligvis, men på en god del andre motorer står den 20-30% åpen ved varm motor og riktig tomgang. På biler som har AC, åpner ventilen litt mer når AC-kompressoren kobles inn. Dette for å unngå for lav tomgang.
Som du skjønner av dette, så avhenger funksjonen på denne ventilen av både vanntemperaturføler, luft-temperaturføler om den finnes, turtall og AC.
Sjekk at vanntemperaturføleren din fungerer. Sjekk om det finnes en tempføler i innsugmanifolden. Sjekk om den virker i så fall.
På varm motor bør du måler en lavere spenning på ventilen enn på kald motor.
Sjekk hva som skjer om du napper av kontakten på varm motor. Regner med at motoren stopper.
Siden du målte 13,8 volt på både varm og kald motor er det en fare for at LH-boksen din har fått deg en smell.
Et gammeldags voltmeter med viser er fint til slik måling. Det beste er et instrument som kan måle pulsbredde elle pulskvote som biltema kaller det.
Har du ikke en annen boks du kan sette inn for å prøve?
Mål motstanden i tomgangsventilen din først for å være sikker på at det ikke er brudd eller kortslutning i den. Skal vel være et par ohm eller mer.
Trond