Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Petruski
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 34
- Registrert: 28 feb 2007, 20:25
- Sted: Bodø
Legg inn
av Petruski » 16 mar 2007, 10:21
I går skulle jeg ta løs i et kryss, da plutselig bilen bare begynte å hugge eller hva jeg skal kalle det. Tenkte at nå har jeg ødelakt 1. giret. Jeg heiv den over i andre og det var det samme der. Det ble mye verre når jeg kjørte selv, enn når jeg ble slepet. Det virker som om bilen "lugger" på et spesielt punkt. Dette er foresten en OG900. Tenkte det kanskje kunne være en drivknute eller noe sånt? Noen som har vert borti dette før?
PS: Vet at det sikkert er flere tråder om dette, men vet ikke hva jeg skal søke på å gidder ikke å lese igjenom 100 sider får å kanskje bli litt klokere
På forhånd takk for svar!
Hilsen Øyvind
Saab 900 Turbo 16
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 16 mar 2007, 10:23
Opplevde noe av det samme på bilen min, plutselig uten forvarsel.. viste seg at den gikk på 2 av 4 plugger da..
men det var jo også merkbart på tomgangen.. den slet, men holdte seg

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Petruski
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 34
- Registrert: 28 feb 2007, 20:25
- Sted: Bodø
Legg inn
av Petruski » 16 mar 2007, 16:36
Hehe. Det er jo ikke helt samme problemet som jeg har da. Motoren går som bare det den

Skal begynne å skru i mårra tenker jeg. Håper bare det ikke er noe i girkassen!!

Alt utenom det skal jeg akseptere...
Saab 900 Turbo 16
-
Petruski
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 34
- Registrert: 28 feb 2007, 20:25
- Sted: Bodø
Legg inn
av Petruski » 18 mar 2007, 10:54
Det er ikke dette som er problemet mitt. Har kjørt sunn diffen

Så motoren fungerer vist som bare f!

Saab 900 Turbo 16
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 18 mar 2007, 22:02
vi tar det den 30 øyvind.. skal mekke sammen ei liste av ting og tang du kan skaffe så bytter vi den kassa på fredag og lørdag.. Hvis det er noen som har ei kasse til han, så meld i fra.. han trenger bilen fort som fy..
-
og900turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av og900turbo » 18 mar 2007, 23:41
Har en kasse stående hvis du trenger. Jeg kan ikke garantere for hvor lenge den vil holde, men den virket når den var i bruk.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
Petruski
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 34
- Registrert: 28 feb 2007, 20:25
- Sted: Bodø
Legg inn
av Petruski » 19 mar 2007, 13:48
og900turbo skrev:Har en kasse stående hvis du trenger. Jeg kan ikke garantere for hvor lenge den vil holde, men den virket når den var i bruk.
Takk for det, men tror jeg finner ei brukt ei som har vert på en 900i eller noe sånt. Mindre slitasje på dem. Vet ikke om jeg gidder å skifte den på nytt

Saab 900 Turbo 16
-
og900turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av og900turbo » 19 mar 2007, 14:49
Jeg skulle ha spesifisert bedre: Du kan velge selv om du vil ha ei kasse fra en 900 enkelforgasser på 100 hk eller en fra en 900 8V med mekanisk innsprøyting på 118 hk. Jeg kan fortsatt ikke garantere at de holder så lenge på din bil. Det er jo litt avhengig av hvor mye moment du utsetter dem for. Skal du ha noe som holder må du på 4-trinns kokill med stiv distansering mellom pinjonglagrene og forsterket baklokk. Kasser fra 89 og oppover har et litt sterkere pinjonglager, så de kan også være et alternativ.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 19 mar 2007, 16:55
og900turbo skrev:Kasser fra 89 og oppover har et litt sterkere pinjonglager, så de kan også være et alternativ.
Men fra og med -91 er det dreva som ryker... Altså er 89 og 90-kassene de sterkeste 5-trinns.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Petruski
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 34
- Registrert: 28 feb 2007, 20:25
- Sted: Bodø
Legg inn
av Petruski » 19 mar 2007, 22:12
Hmm. Lært noe nytt

Jeg vil jo selvfølgelig ha den sterkest mulig, men har ikke såå mye penger. Blir ikke å trimme den så mye mer enn det den er nå. Hva ligger disse kassene på i pris og hvor burde jeg leite?
Var på huggern i dag, å dem hadde faktisk ikke inne noen i det hele tatt.
Men var ganske mye kaos der siden det er siste frist å vrake bilen i mårra uten å betale årsavgiften. Så hvem vet. Men skulle hatt den kassa fortest mulig sånn at jeg kan fikse det i påsken.
Takk for alle svar!!
Hilsen Øyvind
Saab 900 Turbo 16
-
Petruski
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 34
- Registrert: 28 feb 2007, 20:25
- Sted: Bodø
Legg inn
av Petruski » 19 mar 2007, 22:18
Daniel N683 skrev:Om dere trenger hjelp til å bytte kassa, så er det bare å si ifra.. skal se om jeg finner noen da...
Kan godt bidra litt her - om det trengs - for å få en go' gammel OG på veien igjen jeg..

Takk for det Daniel

Saab 900 Turbo 16