99 servo

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 22 mar 2007, 11:50

Da hadde den totakts tannstang, for v4 har orginalt 3 1/4, på rally bilen står det totakts tannstang, pluss at vi skal ha et bittelite ratt på den, da blir det direkte styring da Twisted Evil
Tannstang Saab 96: T.o.m. 1968 2 1/4 varv
F.o.m. 1969 2,7 varv

Kilde. Saab Vhb.

Og ja, jeg kan bekrefte at EMS er tung på rattet, for i tillegg har den mindre ratt som standar.

Mvh. Anders

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 22 mar 2007, 19:28

99 Servostang: 3,6. men og900 sin servo er?


hem....blir litt i tvil om hva jeg skal gjøre ja...
men tusen takk for all hjelp så langt...

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 22 mar 2007, 20:11

Det er samme utveksling (3,6 varv) på og900

Mvh. Anders

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 354
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 22 mar 2007, 21:12

Mine erfaringer med 99 servostanga og orginalpumpa var at styringa var treg og at den ikke hang med ved hurtig manøvrering rundt gatehjørner osv. Dette var spesielt uheldig på vinterføre hvor du ikke kunne kjøre så kvasst som ønskelig av redsel for at bakenden slang ut fortere enn du greidde å ratte etter. Manuellstanga til 99-en var tross alt bedre sånn, bortsett fra at utvekslinga var hinsides.
Nå har jeg ikke fått prøvd 900-servostanga ordentlig ennå, men den kjennes kjappere ut det lille jeg har kjørt med den.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 29 mar 2007, 13:43

hei. har da blitt overtalt til å sette inn 900 servo.
har fått tegninger og beskrivelse av jens (tusen takk)
men hvis noen i tillegg har noen bilder hadde det vært flott!


(99servo selges til en som ønsker å bygge orginal gle f.eks eller trenger en reserve)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 29 mar 2007, 15:00

Fatteren har satt inn 900 tannstang i sin 99, men her er det ikke ferdig ennå..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 29 mar 2007, 17:00

Freshmaker N237 skrev:Fatteren har satt inn 900 tannstang i sin 99, men her er det ikke ferdig ennå..
oki. mulig å få noen bilder av hvordan ting til nå er gjort da?


er to rør som går ut fra midten av tannstanga, di kommer i konflikt med den plata som fortsetter nedover fra torpedoveggen.(vanskelig å forklare)
må jeg lage hull i den plata til dem?

vil jo gjøre minst mulig med kaross med tanke på biltilsynet....

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 29 mar 2007, 20:37

Er kappet endel i torpedo på den bilen, men skal se om jeg kommer til i garasjen i morgen.. :D
Styrer med DAB og AUX

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 29 mar 2007, 21:02

Jeg tok noen bilde da jeg monterte på min. (bortkappet torped på bilde 2-5) Nå har jeg montert 900 torped også, men prinsippet blir noe av det samme, da bunnen er lik.

Bilde Bilde

Bilde Bilde

Bilde
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 29 mar 2007, 22:02

tusen takk børre. dette reddet min skjønhetshvile i natt he he

men for å ikke tråkke i flere feller nå.
er det noen spes 900 tannstenger jeg burde bruke? ser at rørene går litt anderledes på din.

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 30 mar 2007, 06:52

Det sies at de med stålhus er best, men hvilke modeller de kommer fra er jeg ikke sikker på.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar