Høy tomgang på varm motor, lav på kald

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 20 mar 2007, 18:08

Jeg fikk et lite igjennombrudd på saken min i dag :wink: Lot bilen gå på ca 1500 RPM og kobla til en reserve kaldstart regulator til kontakten. Bilen lukka regulatoren helt. Gjorde det samme med den som sto i og den ble også helt lukket.
Gikk så over spjellhuset en gang til og fant ut at skruen som stopper denne sommerfuglen til gassen hadde glidd litt ned og da åpnet spjellet litt. Slakka ned denne og nå har den rett tomgang hvertfall.
Problemet er nå at den er ganske vanskelig å starte på kald motor, den vil liksom bare ikke :roll: tar alltid 3-5 sek med kinning før den starter og da går den veldig lavt og ujevnt :evil:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 09 apr 2007, 13:17

Kan noken gi ei kjapp forklaring til justering av tomgang på M86 T16?
Samt kvar eg finn alle skruene som eg skal justere med :roll:
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 09 apr 2007, 13:43

Kom på treffet så kan vi vise deg :roll:
Det er en skrue rett oppfor der gassvire'en går inn i spjellhuset. Denne kan brukes til å justere tomgangen på varm motor :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 apr 2007, 13:44

Det finns ein skru på spjellhuset for justering av tomgongsturtalet (det er vel ikkje tomgongsmotor på M86?), skru inn for å minske turtalet, ut for å auke. Det sit vel ein låsemutter over justeringsskruen.
Ellers kan tomgongsblandinga justerast. Den sit på LMM-en, men for å justere denne bør du kunne måle CO-en.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 apr 2007, 13:45

Trodde den lå i SW på alle T16, dvs ikke justerbar?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 apr 2007, 14:02

Ingvar N629 skrev:Trodde den lå i SW på alle T16, dvs ikke justerbar?
Meinar på skillet går på LH2.2 og LH2.4...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 09 apr 2007, 14:16

Hjelle, N6 skrev:
Ingvar N629 skrev:Trodde den lå i SW på alle T16, dvs ikke justerbar?
Meinar på skillet går på LH2.2 og LH2.4...
Da lærte jeg noe i dag også!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar