1. Poleringsmaskin gir klart best resultat da denne trenger bedre ned i lakken. Den blå de har på biltema med to hoder er ganske bra til dette, denne har hastighetsregulering å greier 600-3200 RPM).
2. Jeg har svart bil selv og har lest litt om bilpleie i det siste. Jeg har brukt meguairs og er sinnsykt fornøyd, det koster litt mere men er absolutt verdt det!
3. Blir nok ikke så veldig mye bedre. Men gjør du det på den "proffe" måten så vasker du bilen skikkelig før du begynner. Deretter går du over bilen din med en claybar (dette er for å fjerne forurrensing fra vinteren og de "nuppene" man kjenner nederst på dører osv. Det er dumt å polere møkkete bil)
Denne ser slik ut:
I pakken følger det men en claybar (minner om moddelkit, og en flaske med quick detailer. Man sprayer på det området man skal "claye" og man må stadig holde flaten man "clayer" fuktig med den medfølgende sprayen)
Deretter kan du polere bilen din med maskin.
Her har man mye å velge i, jeg bruker polish/voks fra meguairs (Gold Class Liquid Wax)
Nå har du fjernet såkalte "swirls" i lakken (swirls er de små ripene man ser når man speiler seg i lakken, gjerne når bilen står i solen, da synes de best, disse kommer av møkkete svamper, pusseskinn osv).
På edette stadiet har man renset og frisket opp lakken. Nå er dt tid for litt beskyttelse, og det er her voksen kommer inn i bildet.
Jeg bruker Deep Crystal Carnauba Wax, også fra meguairs, denne kan påføres en gang, så venter man noen timer og påfører et tynt lag til (dette er selvfølgelig frivillig).
Nå har du ikke bare en blank og nogenlunde ripefri bil, men også en bil som er godt beskyttet. Bilen er verdt det! Dessuten sitter ikke møkka så godt.
Håper du ble litt klokere