Heisann, har prøvd å søke litt, men finner det stadig ikke ut:
Ser på Rides på Discovery, og ser den innrettningen de bruker for å time registeret, ser ut som en sånn gammel laserscanner som de har på butikker.. så retter de den inn mot viftereima/multireim for dynamo etc.etc.
Hvordan fungerer dette, og hva gjør den egentlig?
Takktakk^^
Edit: En Sånn her en
Timing av registeret
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Timing av registeret
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Den brukes til å finjustere tenningen, men hvordan den fungerer er jeg ikke sikker på. Det jeg derimot er sikker på er at vi som har DI slipper å tenke på dette, siden vi slipper å justere på noen fordeler. 

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Jeg har ingen kunnskap om dette, men om jeg skulle gjette så vil jeg si følgende:
"Timerpistolen" sender ut lysblink med et visst tempo, og reima har etter hva jeg har sett en hvit stripe eller noe, som da skal snurre i takt med blinkene. Reima bør altså ha en omdreining per blink kanskje? evt. et annet forhold (4:1, 3:1 e.l.)
Det er vel en måte å regulere at den reima har riktig hastighet, og at motoren dermed går korrekt (?)
"Timerpistolen" sender ut lysblink med et visst tempo, og reima har etter hva jeg har sett en hvit stripe eller noe, som da skal snurre i takt med blinkene. Reima bør altså ha en omdreining per blink kanskje? evt. et annet forhold (4:1, 3:1 e.l.)
Det er vel en måte å regulere at den reima har riktig hastighet, og at motoren dermed går korrekt (?)
25 Year anniversary of Saab 9000
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Er vel for å justere tenning dette ja. Er en klemme man setter over en bestemt tennpluggkabel,så kommer det ett lysglimt for hver tennpuls. Lyset rettes mot ett punkt ved reimhjulet på veiva,der det er ett tenningsmerke på hjulet og blokka. Man skal løsne det som holder fast fordeleren,og vri den rundt slik at når lysglimtet kommer,er merket på reimhjulet og blokka samme sted.. Da er tenningen riktig
Når man har DI eller Trionic har man ikke fordeler,og slipper dette.

Når man har DI eller Trionic har man ikke fordeler,og slipper dette.

M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)