Timing av registeret

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Timing av registeret

Legg inn av Paradigm N558 » 15 apr 2007, 12:24

Heisann, har prøvd å søke litt, men finner det stadig ikke ut:

Ser på Rides på Discovery, og ser den innrettningen de bruker for å time registeret, ser ut som en sånn gammel laserscanner som de har på butikker.. så retter de den inn mot viftereima/multireim for dynamo etc.etc.

Hvordan fungerer dette, og hva gjør den egentlig?
Takktakk^^

Edit: En Sånn her en
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 15 apr 2007, 13:03

Den brukes til å finjustere tenningen, men hvordan den fungerer er jeg ikke sikker på. Det jeg derimot er sikker på er at vi som har DI slipper å tenke på dette, siden vi slipper å justere på noen fordeler. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 15 apr 2007, 14:16

Jeg har ingen kunnskap om dette, men om jeg skulle gjette så vil jeg si følgende:

"Timerpistolen" sender ut lysblink med et visst tempo, og reima har etter hva jeg har sett en hvit stripe eller noe, som da skal snurre i takt med blinkene. Reima bør altså ha en omdreining per blink kanskje? evt. et annet forhold (4:1, 3:1 e.l.)
Det er vel en måte å regulere at den reima har riktig hastighet, og at motoren dermed går korrekt (?)
25 Year anniversary of Saab 9000

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 15 apr 2007, 18:52

Er vel for å justere tenning dette ja. Er en klemme man setter over en bestemt tennpluggkabel,så kommer det ett lysglimt for hver tennpuls. Lyset rettes mot ett punkt ved reimhjulet på veiva,der det er ett tenningsmerke på hjulet og blokka. Man skal løsne det som holder fast fordeleren,og vri den rundt slik at når lysglimtet kommer,er merket på reimhjulet og blokka samme sted.. Da er tenningen riktig :)

Når man har DI eller Trionic har man ikke fordeler,og slipper dette. :)
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Svar