Bytte av sprutdyser på T8, verdens enkleste sak?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 19 apr 2007, 17:06

De plastrørene er kjent for å knekke lett ja. Det må vel bety at det skal lite til. Min erfaring er imidlertid at de tåler en del. Sto og holdt pusten hver gang jeg bøyde bort toppen av luftfilterboksen, for å skifte filter ;) Men det gikk bra hver gang!

Du trenger ikke bøye rørene så veldig selv om du bytter dyser. Om du bare bøyer de minst mulig, går det nok bra! Synes å huske noe med at disse enten var veldig dyre, eller umulige å få tak i. (Det var noe med det ihvertfall)
Ellers har muligens Eliah noen til deg, om han ikke har solgt dem.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 19 apr 2007, 21:44

Bytte dem er enkelt :roll: Det er vel å få tak i når du trenger som er utfordringen :wink: (har noen liggende hvis du trenger :roll: )
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 19 apr 2007, 21:50

Det er najs Ottar, kanskje jeg burde skaffe meg de før jeg begynner, med tanke på Murphys lov og alt det der :wink:

Hva skal du ha for de?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 25 apr 2007, 09:20

Henter nye dyser på Huset til uka.
Det har jo vært nevnt at det finnes ulike dyser, ser jeg dette umiddelbart når jeg skal bytte, eller er det eksteriøre helt likt på alle typer, evt hvordan ser jeg om jeg har fått riktige dyser?

Skal bli spennende å se om resultatet blir en jevnere gange :)

Takk!
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 apr 2007, 10:37

Sjekke delenummeret som står på dysene.

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 25 apr 2007, 11:58

Da burde det ikke være noe tvil hvis det står trykt på dysene nei...

Lurer på om jeg kan legge de gamle dysene i noen sterke løsningsmidler over lenger tid for å løse opp avleiringene som man ellers ikke får bort med inject rens? Eller er det bare å hive de i søppla?
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Brukeravatar
daytonabeach
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 30 jan 2007, 20:39
Medlemsnummer: N950
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av daytonabeach » 07 mai 2007, 15:44

Ja, da fikk jeg dyser, byttet de, men motor dør nesten ut på tomgang og ikke ble det bedre under kjøring.
Har fått høre at disse dysene er de samme som sitter på vanlig inject motorene også, noen som vet noe om det?
Boshnr på de gamle er 0 437 502 012
Nr på de nye er 0 437 502 056 (saabdelenr 7856354)

Har også fått nyss om at co må stilles inn på nytt da motoren nå går magrere grunnet tettere dyser.... noen om det? men vil dette ha noen betydning for selve kjøringen?

Forøvrig blåste jeg gjennom de gamle dysene flere runder med diesel og trykkluft før jeg satte de tilbake, 3 av dysene laget en svak ulelyd under trykk, mens den siste virket "tettere" og dusjet litt histen og pisten.
Monterte de igjen, tok en sving på E6, merket et bedre bånndrag over 100kmt, tidligere har den "hengt igjen" litt på akselerasjoner over 100kmt, men har fremdeles luggingen på mellomregisteret, eller når motor går under glt.

En annen sak jeg har notert meg i det siste er at av og til stopper motoren på tomgang, og det kan være svært vanskelig å få startet den igjen, holder på så lenge at batteriet nesten tømmes, virker som bensintilførselen forsvinner (vakum?) eller hva skjer?
Synes den fusker like mye på tomgang enten motor er kald eller varm, men kanskje mest når den blir varm.

Venter i spenning på alle fasitsvarene her nå :lol:
Saab er ingen bil, men en hobby!
1988 - OG900 T8 (solgt til Saab venn)
1995 - NG900S (solgt)
Leter etter ny 9-5 SW 06-09

Secret Agent N950

Svar