Oljeskift ved 10.000 km er det nødvendig!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
95Vector
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 02 feb 2007, 23:40
Medlemsnummer: N883
Bil: MY05 9-3 Aero cab.

Oljeskift ved 10.000 km er det nødvendig!

Legg inn av 95Vector » 27 apr 2007, 18:43

Er det i det hele tatt nødvendig å skifte olje SÅ ofte som hver 10000? Hvorfor!!?? med tanke på at Mobil1 er noe av det ypperste og laget for å gå lenger.
HIRSCH - More powerful, more dynamic, more elegant – and even more enjoyable to drive

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Oljeskift ved 10.000 km er det nødvendig!

Legg inn av oddi N108 » 27 apr 2007, 19:07

95Vector skrev:Er det i det hele tatt nødvendig å skifte olje SÅ ofte som hver 10000? Hvorfor!!?? med tanke på at Mobil1 er noe av det ypperste og laget for å gå lenger.
Kanskje ikke i spania, men her på bjerget kan det nok være lurt ja. Når ble motorlja den dyreste utgiften du hadde i forbindelse med bil??

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
95Vector
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 02 feb 2007, 23:40
Medlemsnummer: N883
Bil: MY05 9-3 Aero cab.

Legg inn av 95Vector » 27 apr 2007, 19:40

Kostnaden er ikke tema.
HIRSCH - More powerful, more dynamic, more elegant – and even more enjoyable to drive

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 27 apr 2007, 19:55

95Vector skrev:Kostnaden er ikke tema.
Neivel. Men her i norge har vi såpass vekslende temperaturer, og såpass kalde vintere, at det er lurt å bytte olje hver 10 000 km ihvertfall. Jeg har også lest plasser som jeg ikke kommer på nå, at oljer som skal vare i 20-30 000 km, faktisk blir dårligere etter 20 000 km enn hvis man hadde valgt en olje som var beregnet for bytte hver 10 000 km!. Så bytt hver 10 000 km du.:) Det skal ihvertfall jeg:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
95Vector
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 02 feb 2007, 23:40
Medlemsnummer: N883
Bil: MY05 9-3 Aero cab.

Legg inn av 95Vector » 27 apr 2007, 20:46

:D poenget med tråden er ikke hva jeg gjør . Men ER det i det hele tatt nødvendig?! Eller er det synsing og mening.! :lol: Og isåfall hvorfor har ikke SAAB oljeskift intervall på 10` :roll:
HIRSCH - More powerful, more dynamic, more elegant – and even more enjoyable to drive

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 27 apr 2007, 21:15

95Vector skrev::D poenget med tråden er ikke hva jeg gjør . Men ER det i det hele tatt nødvendig?! Eller er det synsing og mening.! :lol: Og isåfall hvorfor har ikke SAAB oljeskift intervall på 10` :roll:
Min lokale forhandler anbefaler 10000 km. i intervaller på en Saab med T7-motor. Gjør du det vil du høyst sannsynlig aldri ha problemer med koksing i motor.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

ArntR N315
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 549
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Sted: Alta, Finnmark

Legg inn av ArntR N315 » 27 apr 2007, 23:05

jeg bytter hver 5000 km... Dette fordi olje er bilens "blod" og fordi oljebytte kan sammenlignes med dialyse :wink:

Oljediskusjonen har vært oppe tidligere, og det er mange synspunkter på det. Det er ihvertfall mange faktorer som spiller inn på ang. hvor ofte man bør bytte olje, så det kommer til syvende og sist på kjørestil, bykjøring/langkjøring, kaldstarter, ny/gammel bil osv osv osv..

At jeg gjør det hver 5 000 km, er på en måte å være sikker på at hvis noe skulle skjære seg i motoren, er det iallefall ikke fordi olja ikke blei bytta ofte nok...

Europris selger forøvrig Mobil1 til 100kr. literen...

mvh

Arnt Roger
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)

Brukeravatar
LOH171
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 19 okt 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av LOH171 » 27 apr 2007, 23:54

Jeg bytter også hver 5000...religiøst! ;)
2005 9-5 Estate

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 28 apr 2007, 10:27

Bilfabrikkene har også "miljøkrav" på seg.

Så hvis de tøyer intervallene litt ekstra, så blir eu glade.

I USA f.eks. får produsentene straffeskatt hvis bilene har for høyt gjennomsnitts-utslipp.

Så når Saabverkstedene skriver 20 og sier 10, så er det best å høre etter!

Har selv sett en T 7 motor som har gått 450.000, den var strøken inni, pga bytte hver 10"

Andre, som har skiftet litt nå og da kan få motorbank helt ned i 100"

Har sett motorer som må bytte stempler etter 150" ...

Motoren i "Gatebilen" er dønn orginal inni, uten underspyling, og den ble åpnet nå i vår for sjekk, like strøken! (hyppige skift)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 28 apr 2007, 15:16

Nu är vi där igen...
Ta en liten kik under motorn på en bil med T7-motorstyrning!
Vart sitter katalysatorn?
Blir den varm när du kör?
Är den fortfarande varm när du slår av motorn?
Står oljan i oljetråget stilla när du slagit av motorn?
Påverkar värme stillastående olja negativt?
Sover Dolly Parton på rygg?
Svar:
Skulle tro det!
Sen får saab uppgradera vevhusventilationen hur ofta dom vill...

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 28 apr 2007, 15:34

Tenk hvis alle bilprodusenter sa det samme som SAAB og samtlige hørte på de, da hadde det gått MYE olje :roll: Og det og bytte olje hver 5000 km er IKKE veldig miljøbevisst spør du meg! Ikke kan det strengt talt være nødvendig heller. Er det nødvendig så lager enten SAAB ekstremt dårlige motorer eller så er det en elendig olje som benyttes!

Jeg bytter et sted mellom 10 - 15 000 km på SAAB'en på Opelen trenger jeg ikke og bytte olje i det hele tatt :P Den bruker så mye at den ALDRI rekker og bli gammel :P
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
LOH171
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 19 okt 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av LOH171 » 29 apr 2007, 23:05

hehe...miljøbevisst...?? den var morsom. Om jeg hadde byttet olje 3 ganger i pret istedetfor 6 hadde jeg spart miljøet for 12 liter olje i forhold til deg(Kjører ca. 30000). Mine 12 liter blir innlevert til behandling på avfallsstasjon. Til sammenlikning bruker jeg ca. 4000 liter bensin i året......... Tar vel gjerne noen flyturer også. Jeg har lite tro på at 12 liter i forskjell som blir behandlet forskriftsmessig, har mye å si...

Hver 5000 gjør bilen godt, iallefall ikke vondt, og som andre har nevnt....Gullende ren motor etter noen 100 K km er greit, selv når man kjører med noe mer enn 150 HK :)

Mvh,
LOH 171 :)
2005 9-5 Estate

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 30 apr 2007, 00:43

Enig med Kongerud, de fleste nye biler har sørvis-intervaller på 20-30 000, og den vanlige mannen i gata bytter garantert ikke olje innimellom disse intervallene. Det er vel heller Saab-motorene som er litt "uheldige" på det punktet.
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 30 apr 2007, 02:13

KongerudN344 skrev:Jeg bytter et sted mellom 10 - 15 000 km på SAAB'en på Opelen trenger jeg ikke og bytte olje i det hele tatt :P Den bruker så mye at den ALDRI rekker og bli gammel :P
...så en "bil" (Opelen) som bruker MYE olje, dvs. spyr den ut i luften sammen med eksosen, er mer miljøvennlig enn en Saab som får byttet olje hver 10000 km der oljen blir levert til avfallshåndtering...?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
saab95turbo N845
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 239
Registrert: 28 nov 2006, 19:41
Sted: Beitstad

Legg inn av saab95turbo N845 » 30 apr 2007, 14:46

Bytter olje og oljefilter hver 7500km, koster meg 500 kr inkludert filter, og tar meg ca 10-15min, synes det er en grei sikkerhet!
bruker castrol GTX jeg :wink:
Bjørn Even Aakre:)

*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878

Svar