Oljeskift ved 10.000 km er det nødvendig!
Moderator: Moderatorer
- 95Vector
- 0.7 bar
- Innlegg: 155
- Registrert: 02 feb 2007, 23:40
- Medlemsnummer: N883
- Bil: MY05 9-3 Aero cab.
Oljeskift ved 10.000 km er det nødvendig!
Er det i det hele tatt nødvendig å skifte olje SÅ ofte som hver 10000? Hvorfor!!?? med tanke på at Mobil1 er noe av det ypperste og laget for å gå lenger.
HIRSCH - More powerful, more dynamic, more elegant – and even more enjoyable to drive
Re: Oljeskift ved 10.000 km er det nødvendig!
Kanskje ikke i spania, men her på bjerget kan det nok være lurt ja. Når ble motorlja den dyreste utgiften du hadde i forbindelse med bil??95Vector skrev:Er det i det hele tatt nødvendig å skifte olje SÅ ofte som hver 10000? Hvorfor!!?? med tanke på at Mobil1 er noe av det ypperste og laget for å gå lenger.
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998
Neivel. Men her i norge har vi såpass vekslende temperaturer, og såpass kalde vintere, at det er lurt å bytte olje hver 10 000 km ihvertfall. Jeg har også lest plasser som jeg ikke kommer på nå, at oljer som skal vare i 20-30 000 km, faktisk blir dårligere etter 20 000 km enn hvis man hadde valgt en olje som var beregnet for bytte hver 10 000 km!. Så bytt hver 10 000 km du. Det skal ihvertfall jeg:)95Vector skrev:Kostnaden er ikke tema.
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Min lokale forhandler anbefaler 10000 km. i intervaller på en Saab med T7-motor. Gjør du det vil du høyst sannsynlig aldri ha problemer med koksing i motor.95Vector skrev: poenget med tråden er ikke hva jeg gjør . Men ER det i det hele tatt nødvendig?! Eller er det synsing og mening.! Og isåfall hvorfor har ikke SAAB oljeskift intervall på 10`
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
jeg bytter hver 5000 km... Dette fordi olje er bilens "blod" og fordi oljebytte kan sammenlignes med dialyse
Oljediskusjonen har vært oppe tidligere, og det er mange synspunkter på det. Det er ihvertfall mange faktorer som spiller inn på ang. hvor ofte man bør bytte olje, så det kommer til syvende og sist på kjørestil, bykjøring/langkjøring, kaldstarter, ny/gammel bil osv osv osv..
At jeg gjør det hver 5 000 km, er på en måte å være sikker på at hvis noe skulle skjære seg i motoren, er det iallefall ikke fordi olja ikke blei bytta ofte nok...
Europris selger forøvrig Mobil1 til 100kr. literen...
mvh
Arnt Roger
Oljediskusjonen har vært oppe tidligere, og det er mange synspunkter på det. Det er ihvertfall mange faktorer som spiller inn på ang. hvor ofte man bør bytte olje, så det kommer til syvende og sist på kjørestil, bykjøring/langkjøring, kaldstarter, ny/gammel bil osv osv osv..
At jeg gjør det hver 5 000 km, er på en måte å være sikker på at hvis noe skulle skjære seg i motoren, er det iallefall ikke fordi olja ikke blei bytta ofte nok...
Europris selger forøvrig Mobil1 til 100kr. literen...
mvh
Arnt Roger
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Bilfabrikkene har også "miljøkrav" på seg.
Så hvis de tøyer intervallene litt ekstra, så blir eu glade.
I USA f.eks. får produsentene straffeskatt hvis bilene har for høyt gjennomsnitts-utslipp.
Så når Saabverkstedene skriver 20 og sier 10, så er det best å høre etter!
Har selv sett en T 7 motor som har gått 450.000, den var strøken inni, pga bytte hver 10"
Andre, som har skiftet litt nå og da kan få motorbank helt ned i 100"
Har sett motorer som må bytte stempler etter 150" ...
Motoren i "Gatebilen" er dønn orginal inni, uten underspyling, og den ble åpnet nå i vår for sjekk, like strøken! (hyppige skift)
Petter
Så hvis de tøyer intervallene litt ekstra, så blir eu glade.
I USA f.eks. får produsentene straffeskatt hvis bilene har for høyt gjennomsnitts-utslipp.
Så når Saabverkstedene skriver 20 og sier 10, så er det best å høre etter!
Har selv sett en T 7 motor som har gått 450.000, den var strøken inni, pga bytte hver 10"
Andre, som har skiftet litt nå og da kan få motorbank helt ned i 100"
Har sett motorer som må bytte stempler etter 150" ...
Motoren i "Gatebilen" er dønn orginal inni, uten underspyling, og den ble åpnet nå i vår for sjekk, like strøken! (hyppige skift)
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Nu är vi där igen...
Ta en liten kik under motorn på en bil med T7-motorstyrning!
Vart sitter katalysatorn?
Blir den varm när du kör?
Är den fortfarande varm när du slår av motorn?
Står oljan i oljetråget stilla när du slagit av motorn?
Påverkar värme stillastående olja negativt?
Sover Dolly Parton på rygg?
Svar:
Skulle tro det!
Sen får saab uppgradera vevhusventilationen hur ofta dom vill...
Mvh
Ta en liten kik under motorn på en bil med T7-motorstyrning!
Vart sitter katalysatorn?
Blir den varm när du kör?
Är den fortfarande varm när du slår av motorn?
Står oljan i oljetråget stilla när du slagit av motorn?
Påverkar värme stillastående olja negativt?
Sover Dolly Parton på rygg?
Svar:
Skulle tro det!
Sen får saab uppgradera vevhusventilationen hur ofta dom vill...
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Tenk hvis alle bilprodusenter sa det samme som SAAB og samtlige hørte på de, da hadde det gått MYE olje Og det og bytte olje hver 5000 km er IKKE veldig miljøbevisst spør du meg! Ikke kan det strengt talt være nødvendig heller. Er det nødvendig så lager enten SAAB ekstremt dårlige motorer eller så er det en elendig olje som benyttes!
Jeg bytter et sted mellom 10 - 15 000 km på SAAB'en på Opelen trenger jeg ikke og bytte olje i det hele tatt Den bruker så mye at den ALDRI rekker og bli gammel
Jeg bytter et sted mellom 10 - 15 000 km på SAAB'en på Opelen trenger jeg ikke og bytte olje i det hele tatt Den bruker så mye at den ALDRI rekker og bli gammel
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
hehe...miljøbevisst...?? den var morsom. Om jeg hadde byttet olje 3 ganger i pret istedetfor 6 hadde jeg spart miljøet for 12 liter olje i forhold til deg(Kjører ca. 30000). Mine 12 liter blir innlevert til behandling på avfallsstasjon. Til sammenlikning bruker jeg ca. 4000 liter bensin i året......... Tar vel gjerne noen flyturer også. Jeg har lite tro på at 12 liter i forskjell som blir behandlet forskriftsmessig, har mye å si...
Hver 5000 gjør bilen godt, iallefall ikke vondt, og som andre har nevnt....Gullende ren motor etter noen 100 K km er greit, selv når man kjører med noe mer enn 150 HK
Mvh,
LOH 171
Hver 5000 gjør bilen godt, iallefall ikke vondt, og som andre har nevnt....Gullende ren motor etter noen 100 K km er greit, selv når man kjører med noe mer enn 150 HK
Mvh,
LOH 171
2005 9-5 Estate
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
...så en "bil" (Opelen) som bruker MYE olje, dvs. spyr den ut i luften sammen med eksosen, er mer miljøvennlig enn en Saab som får byttet olje hver 10000 km der oljen blir levert til avfallshåndtering...?KongerudN344 skrev:Jeg bytter et sted mellom 10 - 15 000 km på SAAB'en på Opelen trenger jeg ikke og bytte olje i det hele tatt Den bruker så mye at den ALDRI rekker og bli gammel
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- saab95turbo N845
- 1.2 bar
- Innlegg: 239
- Registrert: 28 nov 2006, 19:41
- Sted: Beitstad
Bytter olje og oljefilter hver 7500km, koster meg 500 kr inkludert filter, og tar meg ca 10-15min, synes det er en grei sikkerhet!
bruker castrol GTX jeg
bruker castrol GTX jeg
Bjørn Even Aakre:)
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878
*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878