To-takts olje fra Biltema

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

To-takts olje fra Biltema

Legg inn av Johnny » 05 mai 2007, 13:34

Hei!

Er det noen som har drevet med trimming av moped, og vært borte i den syntetiske to-takts oljen til Biltema? Jeg har en mistanke om at den er ubrukelig, siden jeg har tatt knekken på to trimsett. Det siste med oljen rett i bensinen. Mange lurer sikkert på, hvorfor kjøre moped når en kan kjøre Saab. Grunnen til at jeg anskaffet meg moped, var for å spare litt penger på utgiftene til bensin. Men jeg vil jo ikke være noen sinke i trafikken heller, så derfor ble det til å modifisere litt. Det ble jo bare bedre og bedre det, nå går den over hundre. Men ikke i det siste. Skjønner ikke hvordan den kan skjære seg, med tanke på at jeg nå har blandet oljen rett i bensinen. Derfor har Biltema fått skylden foreløpig. Lurer på om det finnes noen pensjonerte mopedister her som er enig eller uenig med meg. Blir jo litt flau også. Her jeg bor er det flere 16 åringer som fiser forbi på sine trimmede knallerter. Hvorfor får ikke jeg til dette, som har skrudd i årevis, når disse jypplingene tydligvis gjør det?

:oops:

Egentlig så har jeg gitt opp. Det er derfor jeg har anskaffet meg en gammel motorsykkel med firetakts motor stedet. Problemet er at det gjenstår å få ført inn A-en i førerkortet. Nå slipper man jo ikke til før høststormene setter inn. Hele Norge vil tydligvis kjøre på to hjul, akkurat nå når jeg hadde tenkt å gjøre det. Typisk! :?

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 05 mai 2007, 14:03

Jeg vet det er flere som kjører med biltema to-takts olje på gammel saabene sine uten noe problemer, den ryker litt mere enn andre merker, men det er jo litt av sjarmen ;)
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 05 mai 2007, 14:08

Husket å kjørt inn da? :roll:
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
sabbus-N252
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 29 nov 2003, 01:00
Sted: Kristiansand

Legg inn av sabbus-N252 » 05 mai 2007, 15:37

Jeg var på biltema for 3 timer siden å kjøpte 2takts olja. fylte 4% og 20 liter, første gang jeg bruker den olja... skal bli spennde å se...
1963 Saab 96tt
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 05 mai 2007, 15:40

Hvis dere er i tvil om den oljen er god nok da skjønner ikke jeg at man skal spare 4 kr og 12 øre på å kjøpe den kontra å kjøpe en eller annen kjent og god olje :?

Får man havari så var det kansje ikke så lurt å "spare" alikevel ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
enebakksaab
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 305
Registrert: 23 sep 2006, 16:50
Sted: enebakk

Legg inn av enebakksaab » 05 mai 2007, 15:46

Jeg har drevet en del med trimming av moped de siste årene, har du sjekket hvor mye kompressjon du har i motoren?
hva har du trimmet den med, og hva slags sykkel har du?
beste rådet jeg kan gi er å gå inn på http://www.mopedportalen.com og spørre de gutta som henger der inne. der er det en del kloke hoder samlet på ett sted.

Mvh; Kristoffer
2003 OG9-3 Med hjort under panseret

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 05 mai 2007, 15:58

To-taktsolje av et kjent merke koster fort fra 100,- og oppover pr. liter. Man regner jo tross alt med at det ikke selges noe som er ubrukelig da.
Problemet er jo å bevise.

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 05 mai 2007, 16:35

Johnny skrev:To-taktsolje av et kjent merke koster fort fra 100,- og oppover pr. liter. Man regner jo tross alt med at det ikke selges noe som er ubrukelig da.
Problemet er jo å bevise.

Mvh
Johnny
Biltema sin olje er sikkert brukbar, men spørsmålet er om den er god nok for en trimmet moped. Det blir vel det samme som en sugemotor kontra turbomotor, turbomotoren har økt ytelse og kan dermed være mer kresen på hva du forer den med...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 05 mai 2007, 21:16

En kresen turbomotor, det må jeg ha. Lurer på hva den spiser? :roll:

Erfaringer om jeg må be, ikke godnatt historier....! :lol:

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 05 mai 2007, 22:13

Jeg er X-mopedist :lol: Har du huska og sette inni større dyse etter du "modifiserte" litt? hvis ikke så varmeskjerer du den ganske fort :wink:

Hvilke "mods" har du gjort på den da? :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 06 mai 2007, 01:06

Hmm... Kanskje den får for lite bensin.. Ikke tenkt så mye på det akkurat.

Har montert større forgasser. 17,5 millimeter. I tillegg har jeg trimpotte og andre variatorvekter. Og så ca. 80 cc sylinder, tror jeg det er. Tror det skal være en 8-9 hk nå etterhvert. Dessuten var det en plombering ved variatoren som er fjernet. Det er en Piaggio NRG, så hvis det er noen som har original sylinder og stempel liggende, kan de godt gi beskjed.
Jeg vurderer å sette den tilbake i original stand og selge den.

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 06 mai 2007, 01:49

Johnny skrev:En kresen turbomotor, det må jeg ha. Lurer på hva den spiser? :roll:

Erfaringer om jeg må be, ikke godnatt historier....! :lol:

Mvh
Johnny
...så du påstår at en turbomotor ikke er mer ømfintlig når det gjelder drivstoffblanding enn en sugemotor?
Hva skjer om blandingen i en sugemotor blir for tynn, altså for lite bensin?
-Den fusker/kubber. Dette får ingen følger for motoren siden den forsyner seg selv med den luften den trenger.
Hva skjer så med en turbomotor med for tynn blanding?
-Jo, den kan for eksempel få totalhavari med knuste stempler og lagre. Dette fordi turboen "tvinger" luft inn i forbrenningskamrene, og når det blir for mye lufttrykk i forhold til bensinmengden, vil bensinen selvantenne før gnisten kommer. Altså mens stempelet er på vei opp. Og du kan jo selv tenke deg hva som skjer når veiven presser stempel og råde oppover, og man plutselig får en eksplosjon i forbrenningskammeret. Ikke bra....

Det samme gjelder for mopedmotorer. En orginal moped får (nesten) garantert riktig blandingsforhold, og det er dermed ikke så nøye om den smøres med "god" eller "dårlig" olje.
Derimot vil en trimmet moped med større sylinder, mindre motstand i eksos, større forgasser ganske lett få feil blandingsforhold. Og da har jo plutselig kvaliteten på oljen mye mer å si, siden marginene er så mye mindre.

Du svarer ikke Aleksander på om du har satt inn større dyse? Dette er det viktigste å huske på når man trimmer en moped, siden det er størrelsen på dysen som bestemmer hvor mye bensin som kommer gjennom. Mange tror man får mer bensin om man setter på større forgasser, men dette er helt feil. Faktisk tvert imot; Større forgasser gir utelukkende mer luft, så om du har større forgasser og samme dyse vil du faktisk få en tynnere blanding enn før.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 06 mai 2007, 02:37

Rolig nå Ed! Jeg blir nesten redd deg jeg! Får du for mye sukker mon tro? Jeg har vel ikke påstått noe som helst? Det er jo to-taktsolje og ikke bensin jeg har kjøpt på Biltema da. Og ja, dysa er større enn den originale. Er det noen som monterer større forgasser med liten dyse da? :D

Over til Bergen

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 06 mai 2007, 13:26

moped er morro!
Hell i olja før du fyller på bensinen, så den blander seg ordentlig.
Og ikke vær redd for å overskride 2% olje grensa, om det var det det var.
Litt blårøyk gjør da ingenting.
Ta opp tennpluggen for og se om den har den sunne sjokoladebrune fargen,
om den er svart/sotet er det for lite olje/bensin, om den er våt, så får den hvertfall nok drivstoff.
Bytt også tennpluggen til en trimvennlig en, om pluggen hopper jevnlig over noen gnist blir det fort varmt! (bruk KUN NGK).

og som nevnt over, det er viktig å kjøre inn trimsettet ordentlig!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Svar