bremser..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

bremser..

Legg inn av wicky » 02 mar 2004, 22:41

skal endelig bytte bremser bak..skiver og klosser..er dette en vanskelig jobb?mye som skal passes på?hva med smøre greier og slikt?vet bare at klossene må smøres da..menne...noe mer jeg må tenke på?
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 02 mar 2004, 22:58

første du kan gjøre er å kjøpe den haynes boka, mend en har du vel allerede..

hvis skivene dine er utslitt, ville jeg kjøpt dem nye. men jeg ville også kostet på meg green-stuff klosser. dette har jeg rundt om og det funker bra når det begynner å komme litt varme i deg:) husk kobberspray på klossene
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 02 mar 2004, 23:08

skivene og klossene er begge helt døde..hører metalliske lyder når man kjører og den ene bakfelgen er brun etter hver kjøretur (må vaske den hver kveld!!)har ikke haynes boka..er litt redd for å skru på Saaben..merca var lett..slå litt her...dunke der..og alt funket igjen..og det mest tekniske var soltaket lixom..men saaben har for mye utstyr..så..skjønner?kobberspray...hmm..men er det andre ting som må passses på?hva med calippere?har allerede kjøpt skiver og klosser..så greenstuff får vente til sommern..
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 02 mar 2004, 23:47

kjøp deg haynes du! den kommer du til å få brukt for uansett! kobberspray skal på baksiden av klossene og litt ved calipperen tror jeg. for å smøre. må bruke denne for den tåler varme regner jeg emd..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 03 mar 2004, 00:02

da såhh..menne..burde jeg bytte calippere også?kjøpte kun skiver og klosser..må jeg kjøpe noe mer?fjærer eller no slikt?
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 03 mar 2004, 09:18

Hei...

Dette gjør du:
*Løp og kjøp haynes bok (du har saab, du kommer til å trenge den uansett)
*Skift klosser/skiver...
*Hjelper det ikke, skifter du resten etterhvert..

Jeg tror det holder med klosser/skiver... Hvor langt er bilen gått?

btw går det ikke å sammenligne snobbekontainer (MB E-klasse) og saab, de er totalt forskjellige, selv om de er konkurrenter.. Har en link til en test mellom Volvo 760, MB E300 og Saab 9000, fra 1985..

http://www.mercefreaken.com/test7.htm

Håper dette hjalp deg litt?



mvh
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TBiel » 03 mar 2004, 12:07

Første gangen jeg bytta klosser bak på min 9000, så fulgte jeg denne prosedyren:

http://68.18.134.107/brake_folder/rearbrakewebrake.htm

Her finner du en anvisning på det du trenger av verktøy også.
Skivene bak kan tas av/byttes når bremseklossene er tatt av, "bare" den lille holdeskruen må ut.
Det er lurt å bytte bremsevæske når du først holder på, bare ikke lufteniplene er rustne/brekker. Du bør ha en trykklufter (et par hundrelapper på bilrekvisitaforretning), selv om det er mulig å gjennomføre uten.

Bremsearbeid skikkelig møkkete og trælete å holde på med (veisalt, bremsestøv, rust), men det er verdt det når nye klosser/skiver er montert, parkeringsbremsen er justert og det hele funker nydelig.
Lykke til!

TBiel
N050 -88a 9000t CD

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 03 mar 2004, 13:26

skal bytte dem på Motorsenteret på Haugenstua..betaler 400kr for ett helt år og kan mekke bil så mye jeg vil mellom kl 17 og 2200 mandag til fredag..de har alt utstyr der..3løftebukker og luft og slikt..godt og oppvarmet...deilig:) menmen..får vel stikke til Biltema og kjøpe kobberspray..men hvor får jeg tak i lufte nipler?kan jeg ikke vente med det til jeg bytter skiver og klosser foran til Greenstuff greier?
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 03 mar 2004, 15:00

Kan man bruke greenstuff klossa på orginal skive?
Saab 9-5 Vector Sport M05

Gjest

Legg inn av Gjest » 03 mar 2004, 15:05

tror det..men kjøper man med skiver så har man ett års garanti iallefall..

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 03 mar 2004, 16:34

lassis70 skrev:Kan man bruke greenstuff klossa på orginal skive?
ja, dette funker utmerket.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 mar 2004, 17:07

wicky skrev:skal bytte dem på Motorsenteret på Haugenstua..betaler 400kr for ett helt år og kan mekke bil så mye jeg vil mellom kl 17 og 2200 mandag til fredag..de har alt utstyr der..3løftebukker og luft og slikt..godt og oppvarmet...deilig:) menmen..får vel stikke til Biltema og kjøpe kobberspray..men hvor får jeg tak i lufte nipler?kan jeg ikke vente med det til jeg bytter skiver og klosser foran til Greenstuff greier?
Koparsprayen har den fuksjonen at det skal hindre metall mot betallpå baksida av klossen, mot kalipperen.
Eg brukar sjølv koparslip istaden for spray, men det har velingen praktisk forskjell.
Luftenipplane sit på bilen din, dei brukar du om du skal skifte bremseveske for å få lufta ut av systemet, eg brukar alltid å tappe av litt ein gong i året, slik at en får vekk det værste med drit og vatn som alltid vert liggandes. Bytte av bremseveske skjer naturligvis annakvart år.

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 03 mar 2004, 20:02

Husk å polere og smøre glidepinnene også, dette gjør de ikke på verkstedene når de skifter klosser. Hvis du ikke smører disse vil kaliperen henge og slite ut klossen på den ene siden.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 04 mar 2004, 12:45

Øyvind skrev:Husk å polere og smøre glidepinnene også, dette gjør de ikke på verkstedene når de skifter klosser. Hvis du ikke smører disse vil kaliperen henge og slite ut klossen på den ene siden.
hva er dette?tok av alt igår..var mye dritt der nede as..det verste er at pappa har kjørt med bilen i det siste selv om jeg ba han om å ikke gjøre det..da vi skrudde av det ene bakhjulet så hang begge bremseklossene UTENPÅ calipperen...de bare hang der lixom..han som hjalp oss smurte på ett eller annet overalt..men hva er glidepinnen?den store runde tingen som er ett h*lvete å presse inn?

var ganske grei jobb å gjøre egentlig..jobbet fra kl 17 til 22..bytta skiver, klosser, olje,oljefilter og luftfilter..jobbet sakte..så det gikk greit..:)
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 04 mar 2004, 13:17

glidepinnen er vel den som stikker igjennom klossene og ut på den andre siden. ser ut som en litt bøyd U..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Svar