d?dgang..
Moderator: Moderatorer
dødgang..
opplevde noe utrolig irriterende og farlig idag..kom kjørende..ut av garasjen..når jeg kom til første rundkjøringen så trykket jeg inn clutchen og puttet deretter bilen pent i 2.gir..plutselig blir rattet hardt og bilen slår seg av..slapp clutchen og bilen startet igjen og fikk bremset før jeg kjørte inn i rumpa på S-klassen foran..skjønte ingenting..trodde jeg hadde giret feil (automat avhengig!!) men dette skjedde HELE tiden mens jeg kjørte..skjedde rundt 15/20 ganger på samme kjøretur..turte ikke å kjøre den mer..parkerte..tok en kaffe og en røyk..gikk på shopping tur..kom tilbake etter ett par timer..kjørte litt..og det samme skjedde..men denne gangen ikke så mange ganger..parkerte den i 20min eller no..etter dette ingenting..skjedde ikke igjen...noen som har peiling?tomgangsregulatoren?bensinpumpa?tett bensinfilter?har iallefall ny coil ting og nye plugger..
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Høres ut som tomgangen ikke justeres riktig. Alt det der er vel elektronisk på Trionic biler. Det var vanlig på tidlige 9000 at
tomgangsregulatoren fusket litt, men har ikke hørt om det på
nyere biler. Sjekk om du har lekkasje på noen av vacuumslangene
eller veivhusventilasjonen.
tomgangsregulatoren fusket litt, men har ikke hørt om det på
nyere biler. Sjekk om du har lekkasje på noen av vacuumslangene
eller veivhusventilasjonen.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
problem
Har hatt et problem med bilen som likner ditt, men går bilen på tomgang ? Det gjorde ikke min......
Problemet var at veivhusventilasjonen ikke var tett+en liten sprekk i en vakumslange og at oljepåfyllings lokket ikke var 100% tett.
Skjekk dette først..... Kan også være tomgangsregulatoren din.....
Jeg fikk svar på mitt problem her på forumet: tema-> problem
Problemet var at veivhusventilasjonen ikke var tett+en liten sprekk i en vakumslange og at oljepåfyllings lokket ikke var 100% tett.
Skjekk dette først..... Kan også være tomgangsregulatoren din.....
Jeg fikk svar på mitt problem her på forumet: tema-> problem
når den står på tomgang så er den heøt ok..men når jeg kjører og trykker inn clutchen og girer så dør bilen..
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-
- Lars E. N378
- 2.0 bar
- Innlegg: 838
- Registrert: 16 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag
er ikke kondens nei..bilen ligger ikke på tomgang..og har alltid full tank..problemet er når jeg clutcher mens bilen ruller bort over..
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E
(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 28 mar 2003, 01:00
- Sted: Stavanger
dødgang...
Dette problemet er klasisk for defekt bypas/avlastningsventil. Når du clutcher og går av gassen bygges det opp kraftig trykk i innsuget. Dette trykket presses gjennom tomgangsventilen og fører til at motoren får alt for mye luft i forhold til bensin med stopp som følge. Trykket vil også forplante seg tilbake til kompressordelen på turboen og bremse denne. I værste fall kan turboen ta skade av dette. Ny bypas ventil får du rimelig hos Speedparts. Denne er enkel å bytte.
OE 9000T
dødgang...
Bypas ventil koster 294.- hos Speedparts (http://www.speedpartsnorway.no). Følg denne linken for beskrivelse av fremgangsmåte ved bytte: http://www.thesaabsite.com/Bypassvalvediagnosis.htm
-
- Innlegg: 9
- Registrert: 28 mar 2003, 01:00
- Sted: Stavanger
dødgang...
Beklager. Har tatt det som en selvfølge at alle som som skriver i forumet til SAAB Turbo Club of Norway har turbobil. Uten turbo har du ingen by-pas ventil. Da er det tomgangsventilen din som er treg eller du har sotavleiringer i spjeldhuset. Gjør rent tomgangsventilen og spjeldhuset og sjekk grunnjustering av gasspjeldet.
OE 9000T