Saab bilr 100 000 dyrere til neste år

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
oddgeir
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 01 sep 2005, 09:27

Legg inn av oddgeir » 07 okt 2006, 14:07

Grrr... Alle artige biler blir enormt mye dyrere, f#¤%" og %#"%#" :angered:
Medlem nr. N482

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Legg inn av tranceman N366 » 07 okt 2006, 15:24

Og jeg som hadde tenkt å slå til med en toppaero om et par år :evil:

Bilen er dyr nok per i dag, og nå må man ut med 100k til. Tror faktisk det blir for mye for meg.

Det er ikke mye sikkerhet som blir vektlagt i avgiftene. Og hva mener ESA om de norske bilavgiftene som til de grader diskriminerer?
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 okt 2006, 11:24

tranceman N366 skrev:Og jeg som hadde tenkt å slå til med en toppaero om et par år :evil:

Bilen er dyr nok per i dag, og nå må man ut med 100k til. Tror faktisk det blir for mye for meg.

Det er ikke mye sikkerhet som blir vektlagt i avgiftene. Og hva mener ESA om de norske bilavgiftene som til de grader diskriminerer?
Spørsmålet er ikke om du har råd, men om du vil støtte staten med så mye ekstra avgifter!! Svaret er selvsagt NEIII, og løsninger er en 2,0t som med en blipp og en blopp går like bra. Tilfredsstillelsen over å snyte systemet er stor nok til å ofre garantien. Billigere er det også, du kan reparere mye bil for 100 000 sparte avgifts-kroner.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 08 okt 2006, 13:07

Men det har staten redan tänkt på!
Det utföres numera större kontroller där politi, veivesenet och tull ( :wink: ) har slått sig sammen.
Veivesenet har fått sig mobil rulle att måle effekt med.
Folk blir vinka in och effekten målt = massa pengar till staten.
Det är dessutom inte lov att köra utolla bil på prøveskilt, så dom beslagtar bilen om dom upptäcker det.
Vet om flera i Lillestrøm området som det skett med!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 okt 2006, 13:34

Saab900STCR skrev:Det är dessutom inte lov att köra utolla bil på prøveskilt, så dom beslagtar bilen om dom upptäcker det.
Vet om flera i Lillestrøm området som det skett med!
Det heiter seg at du har lov å køyre på utenlandske skilt fram til en momsar inn bilen, som skal skje "snarast råd" etter grensepassering, i praksis eit par virkedagar. Når en betalar moms på CIF-verdien (innkjøp+fraktverdi) skal dei utenlandske skilta innleverast. Monge som ikkje tenkjer på dette, og har då eit problem med manglande prøveskilt for å kome seg til trafikkstasjonen om alt skal gå etter boka.

Men etter en har betalt moms er det fullt lovlig å køyre bilen på prøveskilt, som Tor og Utengen har gjordt med den gule.

Men om moms ikkje vert betalt vert nom bilen beslaglagt ja, om en kjem ut for kontroll. Det skal vel være vanskelig å få taki klistreprøveskilt også om bilen ikkje eksisterar i Autosys. Ein annan ting er vanlige stålprøveskilt, men vert en tatt med slike stålprøveskilt på ein bil som ikkje er betalt moms for ryk nok skilta også :(

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Legg inn av tranceman N366 » 08 okt 2006, 13:43

Saab900STCR skrev:Men det har staten redan tänkt på!
Det utföres numera större kontroller där politi, veivesenet och tull ( :wink: ) har slått sig sammen.
Veivesenet har fått sig mobil rulle att måle effekt med.
Folk blir vinka in och effekten målt = massa pengar till staten.
Det är dessutom inte lov att köra utolla bil på prøveskilt, så dom beslagtar bilen om dom upptäcker det.
Vet om flera i Lillestrøm området som det skett med!

Mvh
Om man blir vinket inn, kan de ikke bevise noe annet enn at bilen er trimmet. Men av hvem? Jeg har kjøpt bruktbil og aner ikke hva den tidligere eieren har gjort.

Er rimelig sikker på at eieren kan nekte å la bilen testes. Har hørt fra verkstedfolk at en slik test er hard på motoren. Skulle teste en gammel bil, men da verkstedet anbefalte oljeskift og bytte av registerreim (dersom det nærmet seg bytte) før testen trakk jeg meg.
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 okt 2006, 14:40

Saab900STCR skrev:Men det har staten redan tänkt på!
Det utföres numera större kontroller där politi, veivesenet och tull ( :wink: ) har slått sig sammen.
Veivesenet har fått sig mobil rulle att måle effekt med.
Folk blir vinka in och effekten målt = massa pengar till staten.
Det är dessutom inte lov att köra utolla bil på prøveskilt, så dom beslagtar bilen om dom upptäcker det.
Vet om flera i Lillestrøm området som det skett med!

Mvh
Hvor mange steder har de ruller her i landet? Jeg har aldri sett noen.. Mulig det ikke er så mye sånt så langt oppe i pottitland som Trondheim?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
LOH171
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 19 okt 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av LOH171 » 08 okt 2006, 21:26

Dette har vært diskutert før, og det er to ting som er ganske klart:
Det ene er at testing på rulle tar litt tid, og det er hardt på bilen. Kan neppe tvinge noen til å gjøre dette. Nok kjøling er jo et SVÆRT stort problem.

Det andre er at etter snakk med vegvesenet viser det seg at de ikke har mobile ruller i aktivitet. (Jeg har spurt)

Det har vært folk her på forumet som påstår å ha sett disse i aktivitet, men så vidt jeg vet ingen som har blitt "testet".

SIst jeg var på NAF tok det ca. 1/2 time å teste bilen, og da gjorde de to "Sweep" på rullen. Rototest som jeg og har vært med på tar noe lenger tid.

Dvs, en arbeidsdag på 7 timer gir ca. 14 tester hvis alt går som det skal...neppe realistisk.

Ha en fin kveld!

Mvh,

LOH171
2005 9-5 Estate

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 08 okt 2006, 22:00

Jeg VET at folk har blitt testet, men den gang var det snakk om et prøveprosjekt.. Dette er snart 2 år siden nå.. Han som da ble testet var en moped som var mistenkt å ha trimmet (noe han også hadde).. Men tviler på at dette er mye brukt, men var brukt 3 dager på kontrollplassen på tennebekken..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 08 okt 2006, 22:22

Freshmaker N237 skrev:Jeg VET at folk har blitt testet, men den gang var det snakk om et prøveprosjekt.. Han som da ble testet var en moped som var mistenkt å ha trimmet (noe han også hadde)..
Moped-rulle er vel mye mer transportabel da. Det er ihvertfall svært vanlig her i området. Husker det var den store skrekken å møte på denne, for de som kjørte moped da.. :roll: Denne var å se ved de fleste videregående skoler iløpet av året.

Men bilrulle har jeg aldri sett!

Brukeravatar
LOH171
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 153
Registrert: 19 okt 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av LOH171 » 08 okt 2006, 22:39

Mopedrulle har jeg også sett, men for all del...har du tenkt å stappe en mopedmotor i SAAB'en er det neppe et problem med FOR MYE hester....hehehehehehehe ;)

0-2 km/t på 6.55 timer ;)

LO
:)
2005 9-5 Estate

Brukeravatar
KarsteN536
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 673
Registrert: 13 aug 2005, 01:00
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av KarsteN536 » 09 okt 2006, 07:58

Jeg vurderte å kjøpe en 9-5 Biopower neste år, men til og med den ble dyrere. Horribelt....

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 09 okt 2006, 08:12

Bio burde være billigere for og motivere til kjøp av Bio for og spare miljøet...

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 09 okt 2006, 08:48

Grensen på 180g/km er bare begynnelsen, leste i siste motor at EU vil ned i 140g/km på nybiler innen 2010. Det er bare en løsning på dette og det er at SAAB må til bake i toppen når det gjelder motorteknologi slik de var i gode gamle dager. Min første bil var en sliten 9k -86 og den brukete like lite bensin som min 9-5 -03 gjør i dag. Dette betyr at all gevinst i moderne motorstyring og lavfriksjonsteknologi blir spist opp av vektøkningen. Trist å si det men SAAB har for dårlige motorer, og blir dermed straffet av miljøavgiftene.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 09 okt 2006, 09:40

Øyvind skrev:
Foresten er det snakk om å sette opp diselavgiften for å kompesere for den økte forurensingen..........
Se http://www.aftenposten.no/forbruker/pen ... 488152.ece
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Svar