Grunntrykk på 9-5 Aero?
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Man kan se på GLT som en sikkerhet om den ikke skal klare "max trykk" som er satt opp i map, så den har noe å stille seg tilbake til om feiltenning etc. skal oppstå. Ladetrykket øker med turtall, men det avtar også på slutten av registeret avhengig av hvordan motor, map og turbo er satt opp.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
StemmerSingsaker skrev: Så grunnladetrykket er ikke det samme som max ladetrykk.
Nei og nei.Singsaker skrev: Som en hvitsnipp har jeg hørt at 1bar extra vil dobble effekten på en turbomotor kontra en sugemotor, slik jeg forstår det da så vil trykket øke med turtallet eller....???
Vil du ha mer svar så bør det vel opp i en egen tråd, sporer jo helt av det her.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
50% rett I passed!!!Ingvar N629 skrev:StemmerSingsaker skrev: Så grunnladetrykket er ikke det samme som max ladetrykk.Nei og nei.Singsaker skrev: Som en hvitsnipp har jeg hørt at 1bar extra vil dobble effekten på en turbomotor kontra en sugemotor, slik jeg forstår det da så vil trykket øke med turtallet eller....???
Vil du ha mer svar så bør det vel opp i en egen tråd, sporer jo helt av det her.
Det jeg mente er at en sugemotor på 2.0 eller på 2.3 med 120 og 140 hk vil med turbo og 1 bar overtrykk få rundt omkring dobbel effekt!
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Det vil den ikke (mater du derimot inn dobbel luftmasseSingsaker skrev: Det jeg mente er at en sugemotor på 2.0 eller på 2.3 med 120 og 140 hk vil med turbo og 1 bar overtrykk få rundt omkring dobbel effekt!

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Do'h!
Dere har helt rett her, jeg inrømmer å ha ta feil, igjen
Jeg blandet GLT med makstrykk
Dere har helt rett her, jeg inrømmer å ha ta feil, igjen

Jeg blandet GLT med makstrykk

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
så vis du har turbotrykkmåler så skal det være -0.45 på målern vis det er rett?
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Nei, har du negativt trykk så er det jo vakum.pag skrev:så vis du har turbotrykkmåler så skal det være -0.45 på målern vis det er rett?

Om GLT skal være 0,45 skal måleren vise 0,45. Vel og merke kan ikke GLT sjekkes med måler, du må trykksette klokka slik Ingvar sier.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Hvorfor ønsker du å sjekke, tror du det trenger justering?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
liker å vite om alt er i orden med turbo. Har en 9-3 stående som virker friskere en aero`n. Men det kan ha me at det står chip å 3"effektannlegg på den.Men i utgangspunktet skulle jo aero`n vært noe friskere.Liker å være på den sikkre siden.Ingvar N629 skrev:Hvorfor ønsker du å sjekke, tror du det trenger justering?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Da tipper jeg det er noe annet feil, sjekk heller enveisventilene i forbindelse med tankutluftinga, klassisk feil som de heller ikke finner ut av på Saab... enda så enkelt det er.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Grunntrykk på 9-5 Aero?
Det er to måter å teste grunnladetrykket:
1: koble fra mgnetventilen, koble på en turbotrykksmåler, ut å kjøre, full gass.
2: Sånn som Ingvar sier.
Singsaker; turbotrykket vil normalt ikke øke med turtallet, på et fungerende T5 eller T7 system vil det ofte synke når turtallet øker fordi systemet setter det ned, fordi det ikke trenger like mye trykk for å opprettholde momentet når turtallet øker.
Grunnladetrykk: Det mekaniske trykket som wastegaten på turboen er innstilt på når den kommer i esken. Hvis turboen "mekkes" på en bil uten magnetventil, vil du få dette trykket.
Maks ladetrykk: Det trykket som Trionicsystemet trenger for å gi den effekten som systemet er programmert til å gi. Oppnås ved å gi wastegaten ekstra trykk gjennom en elektronisk styrt magnetventil.
1: koble fra mgnetventilen, koble på en turbotrykksmåler, ut å kjøre, full gass.
2: Sånn som Ingvar sier.
Singsaker; turbotrykket vil normalt ikke øke med turtallet, på et fungerende T5 eller T7 system vil det ofte synke når turtallet øker fordi systemet setter det ned, fordi det ikke trenger like mye trykk for å opprettholde momentet når turtallet øker.
Grunnladetrykk: Det mekaniske trykket som wastegaten på turboen er innstilt på når den kommer i esken. Hvis turboen "mekkes" på en bil uten magnetventil, vil du få dette trykket.
Maks ladetrykk: Det trykket som Trionicsystemet trenger for å gi den effekten som systemet er programmert til å gi. Oppnås ved å gi wastegaten ekstra trykk gjennom en elektronisk styrt magnetventil.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro