Feil på Langlys

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
panelovn
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 200
Registrert: 26 nov 2010, 19:54
Medlemsnummer: 2084
Navn: Bjørn Gynnild Haugland
Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
Sted: Tromsø

Re: Feil på Langlys

Legg inn av panelovn » 18 mar 2014, 22:21

Heisann

Dette skjer periodisk og kun i kaldt vær, jeg vil si fra minus 5 grader og kaldere.

Det avhenger ikke av motortemperatur, jeg har opplevd å gå til kald bil, skrur på tenningen slik at lysene kommer på og når jeg skur av tenningen så henger de på(uten motorstart).

Kun nærlysene som henger på, ingenting annet. (edit: vel, har ikke sjekket om parkeringslys også henger)

Slokker som regel etter et par minutter eller ved å skru tenningen på - av - på - av - på - av, til de går av.

Er det noen andre rele i lyskretsen som kan tenkes at henger på?
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Feil på Langlys

Legg inn av Kato » 18 mar 2014, 22:35

Hei tilbake.

Ett spørsmål var om dette også skjer i kaldt vær med en gjennomvarm bil (motorrom og kupé), altså etter at du har satt den fra deg igjen.

Dersom det er mulig, nå som vi har fått godvær igjen, sjekk om parkeringslysa også henger.

Tilbakemelding på begge disse kan være med på å bestemme om en skal lete etter en fellesnevner i elektro(nikken) - eller om det gjelder nærlyskretsen alene.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Brukeravatar
panelovn
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 200
Registrert: 26 nov 2010, 19:54
Medlemsnummer: 2084
Navn: Bjørn Gynnild Haugland
Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
Sted: Tromsø

Re: Feil på Langlys

Legg inn av panelovn » 18 mar 2014, 22:43

Heisann :)

Som jeg skrev så avhenger det ikke av motortemperatur, har opplevd flere ganger å gå til kald bil å skru på tenningen for å gjøre noe. Når jeg da har skrudd av tenningen(uten motorstart) så henger lysene.
Altså spiller ikke temperaturen på verken motor eller kupe noen rolle.

Edit: skjønte ikke helt spørsmålet. Problemet oppstår også med gjennomvarm bil og motor etter både korte og lange turer, men altså aldri når det er varmt ute

Skal sjekke dette med parklysene ved neste anledning

takk for svar
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Feil på Langlys

Legg inn av Paradigm N558 » 18 mar 2014, 23:45

Burde være et tegn på at et eller annet rele sliter i kulda da.
Men hvilket...?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Feil på Langlys

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 mar 2014, 23:53

Er vel berre å ta ut relee til straumen bryt det vel? Sjølv ville eg absolutt ha sett nøye på det oransje releet sjølv om det er bytta i seinare tid. Er ofte det som gir slike sympton.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Feil på Langlys

Legg inn av Tor N12 » 19 mar 2014, 01:02

En ting til du kan sjekke. Når lysene henger på, står da hovedlysbryteren påslått (helt til høyre) eller står den i kjørelysposisjon?
Om den står i kjørelysposisjon (helt til venstre) så skal lyktene slukke selv om tenningslåsen står i ACC (radioposisjon).
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
panelovn
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 200
Registrert: 26 nov 2010, 19:54
Medlemsnummer: 2084
Navn: Bjørn Gynnild Haugland
Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
Sted: Tromsø

Re: Feil på Langlys

Legg inn av panelovn » 19 mar 2014, 09:29

Kanskje en ting å ta med:

Bilen er importert fra Tyskland i 2004 og lysene er koblet slik at lysbryteren alltid står PÅ(høyre)
Da går lysene av og på med tenningen

Jeg mener å huske at jeg ikke klarer å skru av lysene med å vri lysbryteren helt til venstre når lysene henger

Jeg skal sjekke disse tingene neste gang lysene henger og komme tilbake.

Para: Tenker og at det må være et rele som sliter

Hjelle: hvis jeg tar ut et rele i kretsen før relet som henger... så vil lysene slukke uten at jeg nødvendigvis finner riktig rele
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Feil på Langlys

Legg inn av Kato » 19 mar 2014, 12:35

At fenomenet kan oppstå også med gjennomvarm bil i kulda, gjør det en god del mer utfordrende å "teoretisere" seg frem til "hvilken hund som er begravet". Også det at bilen er koblet ikke helt likt våre biler, gjør at en ikke kan stole helt på skjema.

I kretsen for halv- og hellys er det to elektroniske moduler, DICE og oransje "relé", og slike kan, når de er gitt for svake spesifikasjoner eller er blitt slitne, reagere på varme/kulde. Men begge disse skulle jo varmes opp noenlunde likt med bilen, så dette sporet er ikke fullt så åpenbart etter din tilbakemelding, men likevel en mulighet.

Reléer vil normalt ikke reagere på varme-/kuldeveksling, men kan i enkelte tilfeller bli utsatt for fenomenet "remanens", dvs. de kan henge en stund etter at spolen er blitt gjort strømløs. Her er jo metallet i spolen påvirket av varme/kulde, noe som igjen, teoretisk, kan føre til endring av remanensen.

Loddinger er i særklasse utsatte punkt når det gjelder varme-/kuldeveksling, og slike kan jo ligge på en plass i systemet for nærlys, som ikke blir oppvarmet med bilen. Men å finne et slikt er av vanskelighetsgrad lik det å sende folk til månen.

Nå har du jo fått mange nye spørsmål, men i fall jeg skal kikke videre på dette, så er det av interesse å vite, i tillegg til dette med parkeringslysa, om også langlys henger. Gjør de ikke det, er ett forsøk å bytte om reléene for "kort-" /langlys, hhv. #15 og -14 i relésentralen, Dette for da se om du ev. flytter problemet.

En stresstest man kan gjøre av lampekontrollmodulen, er å ta av kappa, putte det på plass og så gå på med kjølespray. Dersom du finner at dette er en vei å gå, men ikke har spray for hånden, så har jeg.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Feil på Langlys

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 mar 2014, 13:51

panelovn skrev:Hjelle: hvis jeg tar ut et rele i kretsen før relet som henger... så vil lysene slukke uten at jeg nødvendigvis finner riktig rele
Ja, det er klart, tenkte det meir som ei nødløysing om lyset ikkje slekte seg sjølv, var dårlig formulert ifrå mi side.

Men det at bilen er importert ifrå Tyskland skal ikkje ha so veldig mykje å seie når det gjeld ledningsnett, meg bekjent er koplingsskjema likt for alle når det gjeld halogen som hovudlys. Har bilen xenon er det forskjell på bilar selde i Nord-Amerika (US/CA-marked). Forskjellen i marked ligg nok i programeringa av DICE, en kan velge på en del forskjellige kombinasjonar der.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 942
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Feil på Langlys

Legg inn av Kato » 19 mar 2014, 21:19

Hjelle, N6 skrev:Men det at bilen er importert ifrå Tyskland skal ikkje ha so veldig mykje å seie når det gjeld ledningsnett, meg bekjent er koplingsskjema likt for alle når det gjeld halogen som hovudlys. Har bilen xenon er det forskjell på bilar selde i Nord-Amerika (US/CA-marked). Forskjellen i marked ligg nok i programeringa av DICE, en kan velge på en del forskjellige kombinasjonar der.
- med unntak for "høyreratta" biler, da :)
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2. Solgt 2018.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Feil på Langlys

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 mar 2014, 22:34

Kato skrev:
Hjelle, N6 skrev:Men det at bilen er importert ifrå Tyskland skal ikkje ha so veldig mykje å seie når det gjeld ledningsnett, meg bekjent er koplingsskjema likt for alle når det gjeld halogen som hovudlys. Har bilen xenon er det forskjell på bilar selde i Nord-Amerika (US/CA-marked). Forskjellen i marked ligg nok i programeringa av DICE, en kan velge på en del forskjellige kombinasjonar der.
- med unntak for "høyreratta" biler, da :)
Sjølvsagt, der er det forskjellar i det fysiske ledningsnettet, men om en ser i koplingsskjemaet er det ikkje monge ledningar som er forskjellig. Er vel egentlig berre nokre kablar ifrå sikringsboksa som går til hovudinstrumentet og til lysbrytaren som er forskjellig, etter husken.

Brukeravatar
panelovn
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 200
Registrert: 26 nov 2010, 19:54
Medlemsnummer: 2084
Navn: Bjørn Gynnild Haugland
Bil: Saab 9-5 2.3T Aero M02
Sted: Tromsø

Re: Feil på Langlys

Legg inn av panelovn » 07 nov 2014, 09:33

Heisann

Vil bare oppdatere tråden med å si at både kulden og problemet er tilbake.

Tilleggsinfo: det er kun nærlys som henger.
Ikke parkeringslys, langlys, baklys eller noe annet.

skal prøve å bytte om de nevnte reelene(14,15)
-06 Lexus RX400h
-02 Saab 9-5 2.3T Aero
-02 Polaris RMK 800 156 (solgt)
-98 Nissan Primera P11 GT(solgt)
-86 Mazda 323 GT(solgt)
-83 VW Golf GTI(solgt)
-79 Audi 80 Sport(hugget)

Svar