Det er mulig jeg tenker feil, men vil ikke styrdonet reagere på diverse manglende signaler fra automatkassen? Lligger det ikke inne for eksempel momentbegrensning på lavere gir, som vil bli "konstant" når styrdonet ikke får signaler fra automatkasse om hvilket gir den er i?Ingvar N629 skrev:Opplys meg! Den var ny.EdHunter N815 skrev: Boksen din er fra en bil med automatgir, og må omprogrammeres for å fungere optimalt. Utenom dette er det som du ser ingen forskjeller av betydning, men biler med automatgir og manuelt gir har en god del forskjeller i programmet.
AERO-progr i 9-5
Moderator: Moderatorer
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: AERO-progr i 9-5
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: AERO-progr i 9-5
Det ligger matriser for både autolat og manuell i styreboksen. Legg inn rett VIN og tut og kjør.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: AERO-progr i 9-5
Vil det si å kode inn nummeret fra rute/framskjerm på bilen i styreboksen vha Tech?Ingvar N629 skrev:Det ligger matriser for både autolat og manuell i styreboksen. Legg inn rett VIN og tut og kjør.
Kan den annerledes gasspedal-responsen jeg opplever skyldes at styreboksen tror jeg har
automatgear ?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: AERO-progr i 9-5
Hvis den bruker automatmatrisa for momentbegrensning så kan det hende den tillater mer moment helt i bunn, men husker ikke hvordan det er i programmet til akkurat den modellen. VIN ligger elektronisk på to plasser, og VIN i DICE kan du endre med Tech 2. VIN i styreboksen må endres i selve programmet, skal ikke si det for sikkert men det er mulig det er den du må endre... Får ikke sjekket opp her og nå, så ta det med en klype salt til jeg eller noen andre kan verifisere det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: AERO-progr i 9-5
TakkerIngvar N629 skrev:Hvis den bruker automatmatrisa for momentbegrensning så kan det hende den tillater mer moment helt i bunn, men husker ikke hvordan det er i programmet til akkurat den modellen. VIN ligger elektronisk på to plasser, og VIN i DICE kan du endre med Tech 2. VIN i styreboksen må endres i selve programmet, skal ikke si det for sikkert men det er mulig det er den du må endre... Får ikke sjekket opp her og nå, så ta det med en klype salt til jeg eller noen andre kan verifisere det.

Da venter jeg med å gjøre noe til jeg får vite mer om det.
Har en kjenning med Tech som ikke er så altfor dyr på sånt,så
lar seg nok ordne bare vi får vite hvordan...
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: AERO-progr i 9-5
Om det utleste nummeret stemmer, så er jo også den nye boksen din en 2,3t boks, og ingen aero. Dermed ingen grunn til å legge inn nummeret fra boxen til DICE med Tech2. Kan jo være at den nye boxen er en trimsak i utgangspunktet da.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: AERO-progr i 9-5
Ifølge ekspertene her inne så er det et 2.3t program ja,men for automatkasse.Ronny_N169 skrev:Om det utleste nummeret stemmer, så er jo også den nye boksen din en 2,3t boks, og ingen aero. Dermed ingen grunn til å legge inn nummeret fra boxen til DICE med Tech2. Kan jo være at den nye boxen er en trimsak i utgangspunktet da.
Vil derfor endre nr for å få fram manuellkasse- matrise for moment,som Ingvar mener skal ligge
klart i boksen...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: AERO-progr i 9-5
Det er ikke VIN i Trionicboksen som gjør at den plukker den ene eller andre matrisa når det gjelder aut eller manuell. Prøvde nettopp på min egen bil. Tror du må finne ut hva som faktisk ligger i boksen du har montert før du kommer videre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: AERO-progr i 9-5
Den er greiIngvar N629 skrev:Det er ikke VIN i Trionicboksen som gjør at den plukker den ene eller andre matrisa når det gjelder aut eller manuell. Prøvde nettopp på min egen bil. Tror du må finne ut hva som faktisk ligger i boksen du har montert før du kommer videre.

Har sendt originalboksen og ppc-boksen til Bsr for rep.
Kjører som folk så lenge.
Tenkte å få sjekka Bosch-ventilen og bensintrykket så lenge.
Får liksom litt dødpunkt i mellomregisteret på turtallet hvis jeg
trår på for mye.Akkurat som om den får for lite av noe. Hjelper å vippe opp
gassen litt for så å tråkke til igjen...
Har sjekka luftventilen på torpedoen med vakum/trykk-måler. Virker ok.
Noen ideer??
(Samme symptomer med originalboksen,så ikke software-feil)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: AERO-progr i 9-5
EVAP-ventilene da?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: AERO-progr i 9-5
Har prøvd å ta av øvre slangen på magnetventilen og kjøre medIngvar N629 skrev:EVAP-ventilene da?
den plugget (omtalt på forumet). Synes ikke det gir nevneverdig
gevinst...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: AERO-progr i 9-5
Enn den på baksiden av sjellhuset?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: AERO-progr i 9-5
Trodde det holdt å plugge den nevnte slangen,så magnetventilen ikke ble forstyrra.Ingvar N629 skrev:Enn den på baksiden av sjellhuset?
Mener du slangen på baksiden av spjeldhuset som er koplet til den bakre EVAP-
tilbakeslagsventilen? Hvordan kan jeg " koble den vekk" for å testkjøre?
Hva blir følgene av at den ikke stenger for trykket?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: AERO-progr i 9-5
Da blåser du jo det trykket i friluft, hvis du ikke plugget begge ender når du koblet av ved magnetventilen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: AERO-progr i 9-5
Hæ??!Ingvar N629 skrev:Da blåser du jo det trykket i friluft, hvis du ikke plugget begge ender når du koblet av ved magnetventilen.
Eneste trykket som går til friluft er retur fra magnetventilen,altså regulatoren til wastegaten.
Tatt av øvre slangen der og plugget den.
Litt ugunstig for LMM,men for et forsøk funker det vel...
Men,som sagt så ga det minimal effekt
