Jeg påstod at det noe av oppgaven til tåkelys foran var lik tåkebaklys - altså å "blende" mer enn vanlige lys, slik at bilen ble lettere å se. Dette var mest synsing etter å ha møtte mange biler i en utpreget "rånelandsdel"- Trøndelag. Dette bekreftes jo egentlig av deg - når du sier at lyktene på Volvo ikke gir mye lys på vegbanen foran bilen, men at de har nesten bar blendende effekt. Det mest ekstreme ytterpunktet i så måte, må være MB 124-serie. Her er det ekstremt mye blending, og ufattelig egennytte av å bruke tåkelysene. ("Rånetaxisjåførene" (les:alle) i trøndelag kjører alltid med disse lyktene tent...Trond N47 skrev:Tåkelysene skal ikke blende møtende trafikk i tåke, de skal gi bedre lys rett foran bilen. Det er tillatt større lysspredning (over selve lysbildet) fra tåkelys enn fra nærlys, opptil 25% mot 10% for nærlys.

Hør, hør!Spenning over nærlysene er ikke det samme som ladespenningen, Freshmaker. Tynne ledninger og lang ledningsføring er ofte årsaken til lav spenning der, sammen med dårlig jording. Lønner seg¨å trekke opp ny jordledning med minst 2,5 mm og under halvmeteren. Dette vil hjelpe på Sintraen. Nytt laderele som lader 14,5V i stedet for 14 hjelper også. Med 15V ødelegger du batteriet.
Men, Trond. Jeg har jo nettopp begynt å legge opp ledninger for å sette på ekstrarelé på "The Sintra". Mener du at det kan være nok med ny og bedre (kortere) jording?

(Får forresten ikke til denne lysrelé-greia. Når jeg kutter de "originale" ledningene til nær- og fjernlys, for å bruke disse som styrestrøm til relèene - mister de spenninga..?

Det er jo INGENTING. På den amerikanske Opelen er også ladespenninga overraskende god - 14,0 V. Men på pærene i hovedlyktene er det bare 11,8 V. Ikke rart det føles som parafinlykter...Målte min 9000 CC når ladespenningen var 14,00V over batteriet. Da hadde +ledningen inn på nærlysene 13,99V og -ledningen 13,91V. Skal forsterke jordingen.