Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Moderator: Moderatorer
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Nå tenker jeg på at accumulatoren ikke klarer og holde igjen, slik at den åpner, altså at wastegate lokket åpner og dermed får lite eller ingen turbotrykk..
Denne moment begrensningen som jeg leser litt om, hva skal denne være godt for? Hvorfor inntrer den evnt?
Denne moment begrensningen som jeg leser litt om, hva skal denne være godt for? Hvorfor inntrer den evnt?
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Om klaffen ikkje lukker seg helt pga fysisk hindring vil turbotrykket bli for lavt.Det er fjøren i klokka som lukker klaffen.Klaffen opner ved at magnetventilen styrer overtykksluft til membranklokka for og regulere ned turbotrykket. Om fjøren i klokka skulle vere defekt vil selfølgelig turbotrykket bli for lavt,men det er ytterst skjelden fjøren havarerer.Blir det hull i membranet i klokka blir turbotrykket for høgt.
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Ja jeg vet jo det kan du si..
Det rare her er jo at turbotrykket er helt fint noen ganger, og noen ganger er det ikke fint..
Mistenkte først accumulatoren og være dårlig, men når turbotrykket kan være normalt som det skal være en periode, for så ikke lade noe som helst omtrent en annen periode rett etterpå (under en og samme kjøretur) så blir jeg mer usikker på om den har noen årsak i dette..
Det rare her er jo at turbotrykket er helt fint noen ganger, og noen ganger er det ikke fint..
Mistenkte først accumulatoren og være dårlig, men når turbotrykket kan være normalt som det skal være en periode, for så ikke lade noe som helst omtrent en annen periode rett etterpå (under en og samme kjøretur) så blir jeg mer usikker på om den har noen årsak i dette..
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Når den ikkje lader skal du i hvertfall ha grunnladetrykk.Om trykket er helt borte(ikkje grunnladetrykk) periodisk mistenker jeg treghet i spjeldklaffen i turboen.Ved event. feil med intercooler eller trykkslanger vil tr.trykket bli konstant lavt.
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Trykket er ikke konstant lavt, noen ganger lader den helt fint som den skal, og noen ganger ikke, så er veldig variablelt..
Kan foreks lade 0,4bar på 3je gir på 3-3500rpm, så hoppe ned til 0,2bar.
Også motsatt, kan også lade 0,2bar for så hoppe opp til 0,4 igjen..
Slik kan trykket drive og herje opp og ned uavhengig av gir og turtall, men som sagt, noen ganger lader den helt fint, andre ganger ingenting, og noen ganger varierer det..
Kan foreks lade 0,4bar på 3je gir på 3-3500rpm, så hoppe ned til 0,2bar.
Også motsatt, kan også lade 0,2bar for så hoppe opp til 0,4 igjen..
Slik kan trykket drive og herje opp og ned uavhengig av gir og turtall, men som sagt, noen ganger lader den helt fint, andre ganger ingenting, og noen ganger varierer det..
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Når den lader fint hva er max trykk da?? og hva er max trykk uten slange tilkoblet w-klokke ???
Om dette ikkje er sjekket,må forsiktighet utøves.Ikkje press tr.trykk meir enn 1,2 bar ved kort kjøre/ testtur.tr.Trykk bør ligge rundt 1. bar.
Om dette ikkje er sjekket,må forsiktighet utøves.Ikkje press tr.trykk meir enn 1,2 bar ved kort kjøre/ testtur.tr.Trykk bør ligge rundt 1. bar.
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Helt orginal bil 150hk så max trykk er en 0,4-0,45bar i følge turbotrykksmåleren min, bør stemme ganske godt.
Er i allefall det en lik bil som er i orden ga i trykk, så noe 1bar er det ikke her i gården.
Er i allefall det en lik bil som er i orden ga i trykk, så noe 1bar er det ikke her i gården.
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Som sagt,hva er tr.trykk med slangen fra magnetventil frakoblet ??les en gang til tidligere inlegg.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Fant du ut noe her?
Har samme symptomer, men min går i hvertfall ned på GLT. (føles det ut som. Har ikke ekstern måler)
Er som regel bra på første kjøretur, men hvis bilen får stå i noen minutter avslått, så er den ofta "dau" etterpå. Skal legge til at jeg bruker bensinvarmer hver gang jeg skal ut å kjøre.
Turbo er 2 år gammel, og wastegateklokka er testet., Nye vakuumslanger (ble litt bedre drag når den først er "frisk").
Har ny magnetventil på vei, men frykter at det ikke er den som er problemet.
Hadde bilen på service i sommer, og da ble det satt inn BCPR6ES-11 plugger mener jeg. Kan dette problemet løses med å sette inn BCPR7ES-11.
Bilen er som signaturen viser trimmet med hirsch steg 1.
Har samme symptomer, men min går i hvertfall ned på GLT. (føles det ut som. Har ikke ekstern måler)
Er som regel bra på første kjøretur, men hvis bilen får stå i noen minutter avslått, så er den ofta "dau" etterpå. Skal legge til at jeg bruker bensinvarmer hver gang jeg skal ut å kjøre.
Turbo er 2 år gammel, og wastegateklokka er testet., Nye vakuumslanger (ble litt bedre drag når den først er "frisk").
Har ny magnetventil på vei, men frykter at det ikke er den som er problemet.
Hadde bilen på service i sommer, og da ble det satt inn BCPR6ES-11 plugger mener jeg. Kan dette problemet løses med å sette inn BCPR7ES-11.
Bilen er som signaturen viser trimmet med hirsch steg 1.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Tror jeg fikk løst problemet mitt.
Startet med å bytte magnetventil, slangene til denne og kjørte ny adapsjon av trionic. Dette hjalp ikke, så jeg byttet plugger, da de som satt i (BCPR6ES-11 montert på service hos saab for ca. 8000km siden) var veldig sotet. Bilen har gått som ei kule uten feil i 1uke nå, så jeg anser dette som løst
Startet med å bytte magnetventil, slangene til denne og kjørte ny adapsjon av trionic. Dette hjalp ikke, så jeg byttet plugger, da de som satt i (BCPR6ES-11 montert på service hos saab for ca. 8000km siden) var veldig sotet. Bilen har gått som ei kule uten feil i 1uke nå, så jeg anser dette som løst

MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Innlegg: 1715
- Registrert: 24 jul 2011, 13:47
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Re: Ugjevnt turbotrykk 9-5 2,0T?
Det var forresten BCPR7ES-11 som ble satt inn!
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.