Forbruk
Moderator: Moderatorer
- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Forbruk
Om du leser hele innlegget til cavicevic, så oppdager du at det koster deg drøyt åtte kroner literen.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: Forbruk
Med 2-literen (originalprogram 150hk) var eg aldri under 0,65 l/mil på langkjøring, uansett om det var snakk om relativt lav fart.
Blir vel neppe trudd, men med nyoverhalt 2,3 (steg 1, M02 motorstyring, Aero dyser) klatra latsaaben ned til 0,55 l/mil på langtur no i helga, riktignok på veg med fartsgrense på 70 km/t, innimellom med 50/60 km/t.
På motorveg i ~110km/t er forbruket i dag rundt 0,65 l/mil.
Har aldri hatt sprekare bil (seier sikkert mest om min øvrige tidlegare bilpark). Har aldri hatt lavare forbruk.
Blir vel neppe trudd, men med nyoverhalt 2,3 (steg 1, M02 motorstyring, Aero dyser) klatra latsaaben ned til 0,55 l/mil på langtur no i helga, riktignok på veg med fartsgrense på 70 km/t, innimellom med 50/60 km/t.
På motorveg i ~110km/t er forbruket i dag rundt 0,65 l/mil.
Har aldri hatt sprekare bil (seier sikkert mest om min øvrige tidlegare bilpark). Har aldri hatt lavare forbruk.
Sist redigert av Karl N1641 den 26 jun 2010, 18:47, redigert 2 ganger totalt.
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 610
- Registrert: 25 apr 2009, 10:15
- Medlemsnummer: N1676
- Navn: Marius Bruheim Stavne
- Bil: 08 Saab 9-5 TiD STV
- Sted: Sunndalsøra
Re: Forbruk
Målte min 9000 til 0.64 - 0.65 på tur til landstreffet Ligger på 0.9 - 1.0 på småkjøring
08 Saab 9-5 Stv, 1,9TiD med litt hjelp av Hirsch "
Re: Forbruk
jeg har en 9-3 2.0t 2003 mod, automat helt orginal og den bruker 1,3 på langkjøring.
kjører kunn fram og tilbake til jobb som er ca 1 mil tilsammen og da holder full tank i 6 kansje 7 dager.
kjører kunn fram og tilbake til jobb som er ca 1 mil tilsammen og da holder full tank i 6 kansje 7 dager.
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: Forbruk
Får ikkje reknestykket ditt til å stemme, rene91.
Forbruket ditt er høgt. Men, om du køyrer så lite som du seier burde full tanke holde veldig mykje lenger.
Eg ville ha fått sjekka den motoren.
Forbruket ditt er høgt. Men, om du køyrer så lite som du seier burde full tanke holde veldig mykje lenger.
Eg ville ha fått sjekka den motoren.
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Forbruk
Den kan vel stemme om man holder bunn gass hele tiden og kjører i rykk og napp!
Sjekk om LMM, eksos og alle luft-slanger er tette er et tips, samt slanger til IC og intercooler og innsug..
Brukte en halv tank på 2 mil en gang på min gamle OG900 turbo, da var det slangen imellom IC og innsug som revnet. Bilen gikk som en dass og fjuska og humpa av gårde og det røyk godt bak den. Bytta pakningen, så ble alt finfint.
Sjekk om LMM, eksos og alle luft-slanger er tette er et tips, samt slanger til IC og intercooler og innsug..
Brukte en halv tank på 2 mil en gang på min gamle OG900 turbo, da var det slangen imellom IC og innsug som revnet. Bilen gikk som en dass og fjuska og humpa av gårde og det røyk godt bak den. Bytta pakningen, så ble alt finfint.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Forbruk
Har målt min 9-5 stasjonsvogn, 05 mod i sommer med Hirsch 210Hk og automat. (Målt med 98 oktan)
Og den brukte 0,8 på langkjøring til og fra Rudskogen med 4 stopp (pga bissevoffs) og nesten aldri under 115-120km/t på motorveien. Ca 1,1 på blandet kjøring.
Men med 95 oktan ble det andre boller...Ca 45 mil på blandet kjøring hold en tank til 850kr...
Og den brukte 0,8 på langkjøring til og fra Rudskogen med 4 stopp (pga bissevoffs) og nesten aldri under 115-120km/t på motorveien. Ca 1,1 på blandet kjøring.
Men med 95 oktan ble det andre boller...Ca 45 mil på blandet kjøring hold en tank til 850kr...
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Forbruk
Når det er sagt, så brukte 9-3'n jeg hadde (2000mod, T7, 280hk, 400Nm) 0,67 på langkjøring, og 1,07 på blandet kjøring. Og eventuelt mer om det var litt....aktiv kjøring
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
Re: Forbruk
jeg har en 9-3 2.0t vector 175hk 03md, utrimmet og den får jeg ikke under 1,1 på mila, mest uøkonomiske bilen jeg har hatt:P
Forbruk
Samme som deg, jeg har riktgnok 1.8t fra 2008 og den drar sjelden under 0.8 på bensin, kjører jeg bio drar den lett 11 på langkjøring, eneste fordelen er at den ikke bruker så mye mer på småkjøring da, med 1.3 ca. Bilen drar mer suppe enn min Land rover d3 som veier inn på 2.6 tonn og har permanent firhjulstrekk.rene91 skrev:jeg har en 9-3 2.0t vector 175hk 03md, utrimmet og den får jeg ikke under 1,1 på mila, mest uøkonomiske bilen jeg har hatt:P
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Forbruk
Det var jo også en sammenligning, sammenligne diesel og etanol som har vidt forskjellig densitet og energiinnholdBioKen skrev:Samme som deg, jeg har riktgnok 1.8t fra 2008 og den drar sjelden under 0.8 på bensin, kjører jeg bio drar den lett 11 på langkjøring, eneste fordelen er at den ikke bruker så mye mer på småkjøring da, med 1.3 ca. Bilen drar mer suppe enn min Land rover d3 som veier inn på 2.6 tonn og har permanent firhjulstrekk.rene91 skrev:jeg har en 9-3 2.0t vector 175hk 03md, utrimmet og den får jeg ikke under 1,1 på mila, mest uøkonomiske bilen jeg har hatt:P
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Forbruk
Sjølv køyrde eg E39 ned heile Vestlandet (Sunnmøre-Lista-Sunnmøre) i helga, og enda opp med eit forbruk på 0.9 med E85. Erfaringsmessig brukar eg ikkje noko særlig under 0.8 med bensin når eg køyrer den veien, so er godt fornøgd med etanolforbruket. Bilen er BTW en 9-5 Aero med manuell gir, Maptun står for etanolkonverteringa.
Re: Forbruk
Karl N1641 skrev:Får ikkje reknestykket ditt til å stemme, rene91.
Forbruket ditt er høgt. Men, om du køyrer så lite som du seier burde full tanke holde veldig mykje lenger.
Eg ville ha fått sjekka den motoren.
haha godt jeg ikke er alene om å ikke få det til å stemme daXD
har hatt den på verksted, de sier det ikke er noe unormalt forbruk på saab, så verksteder har jeg gitt opp:P
- wanvik
- 1.2 bar
- Innlegg: 248
- Registrert: 07 jun 2011, 12:45
- Medlemsnummer: N2189
- Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
- Sted: Trondheim
Forbruk
Ligger stort sett mellom 1,4 og 1,5 jeg.. Chippet 2007 9-5 2.0 biopower med automat, riktig nok på E85 da, men synes det er høye tall!
Mye køkjøring men mye likevel...
På langkjøring kommer jeg vel kanskje ned mot literen, avhengig av hvor jeg skal.
Kjører ofte Trondheim-Molde, da blir det litt inspirert kjøring, mye svinger og bakker og da blir det vel ofte 1,1-1,2...
Mye køkjøring men mye likevel...
På langkjøring kommer jeg vel kanskje ned mot literen, avhengig av hvor jeg skal.
Kjører ofte Trondheim-Molde, da blir det litt inspirert kjøring, mye svinger og bakker og da blir det vel ofte 1,1-1,2...
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Forbruk
Det høres ikke unormalt ut i det hele tatt... På E85 har man i snitt ca. 30% høyere forbruk enn på bensin, og med tanke på at du har automat også så er det i alle fall ikke spesielt høye tall. Fyll bensin så går nok forbruket ned på "normalen".wanvik skrev:Ligger stort sett mellom 1,4 og 1,5 jeg.. Chippet 2007 9-5 2.0 biopower med automat, riktig nok på E85 da, men synes det er høye tall!
Mye køkjøring men mye likevel...
På langkjøring kommer jeg vel kanskje ned mot literen, avhengig av hvor jeg skal.
Kjører ofte Trondheim-Molde, da blir det litt inspirert kjøring, mye svinger og bakker og da blir det vel ofte 1,1-1,2...
Med 9-3en kjører jeg stort sett på ca. 1,1 når jeg fyller etanol, da med mest langkjøring om enn noe inspirert kjørestil. Det laveste jeg har vært nede i var 0,94 over en strekning på 5 mil, da kjørte jeg så fint at engler hadde blitt råtasser i forhold.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1