2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og annet [LØST]
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Sted: Averøy
Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang
Da har jeg fått vite litt mer. Bilen ga feilkode for fullt partikkelfilter på verkstedet, men siden det ikke kunne stemme (helt nytt filter) ble det kjørt en reset. Da kom motorlampa på, og feilkode på defekt luftmengdemåler kunne leses av. Måleren er bestilt og kommer forhåpentligvis i morgen. Kanskje min ville gjetning om at en eller annen giver var på ville veier ikke var så langt unna likevel 

-
- 1.2 bar
På tide med en update her. Verkstedet fant ikke feilen, og det viste seg at det ikke var luftmengdemåleren som laget krøll. Bilen ble fraktet videre til et verksted som hadde mer utstyr, men også her slet de med å finne ut hva som var galt. Etter mye om og men viste det seg at trykksensoren i partikkelfilteret var årsaken til hele problematikken. Den styrer regenereringen av filteret, og når det ikke fungerte og filteret ikke fikk rengjort seg sotet det ned både her og der. De monterte forresten det originale partikkelfilteret tilbake etter å ha åpnet det med en spesialvæske siden det visstnok ikke skulle være nødvendig å bytte filteret.
Dette tok nøyaktig tre uker...
Første gangen bilen skulle brukes etter verkstedoppholdet røk det ene xenonlyset mens jeg rygget ned oppkjørselen...gjett om jeg begynner å bli lei.
Noen som vet om SAAB dekker xenonpærer på garanti? Bilen er innenfor garanti til 1. august, og er gått 34000 km.
Dette tok nøyaktig tre uker...
Første gangen bilen skulle brukes etter verkstedoppholdet røk det ene xenonlyset mens jeg rygget ned oppkjørselen...gjett om jeg begynner å bli lei.
Noen som vet om SAAB dekker xenonpærer på garanti? Bilen er innenfor garanti til 1. august, og er gått 34000 km.
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N719
- Navn: Mats
- Bil: 9-3
- Sted: Bergen
jepp.. xenonpære får du på garanti så lenge den er innefor 3år og er kjørt under 100k km 

Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln
-
- 1.2 bar
Takk, takk! Ble litt lettet nå, men jeg er en smule frustrert over bilen. Stoppet to ganger etter veien (dynamo+partikkelfilter) og 24 dager på verksted for reklamasjonsarbeid - i tillegg til en ordinær service. Og det er bare siden nyttår. Blir vel å beholde den til reklamasjonsfristen går ut (5 år) så får vi se hva som havner i oppkjørselen. Kanskje nye 9-5 blir en fin bruktbil (hvis det går an å få dieselmotor som IKKE har italienske aner), eller blir jeg en sviker og ender opp i BMW? Tiden vil vise 

- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
To stopp på et halvt år er da ingenting. Du har en flott bil, ingenting å irritere seg over.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
- 1.2 bar
Om du synes at det er greit at man trenger bergingsbil en gang i kvartalet har vi et noe ulikt syn på kvalitet 
Men så er det kanskje bare jeg som synes det er kjedelig å bli stående et godt stykke hjemmefra med to sultne og trøtte småunger i baksetet klokka halv sju om kvelden...

Men så er det kanskje bare jeg som synes det er kjedelig å bli stående et godt stykke hjemmefra med to sultne og trøtte småunger i baksetet klokka halv sju om kvelden...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Ironi er vel også noe folk har et ulikt syn på, hehe.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Får prøve å hjelpe litt jeg også.
Har hatt noe trøbbel med min 9-5 1,9 tdi -06. Kan begynne med det som du kaller ugrei tomgang. Det var sånn at det begynte forsiktig og ble verre med tiden, gradvis gikk bilen dårligere. Hvis jeg stoppet motoren for så å starte den med en gang gikk ristingen over. Feilen var da et stag til virvelspjellet som hadde løsnet/knekt. Dette er visst nok en svakhet
, fikk det rep. på garanti.
Dynamoen min er også byttet. Kostet meg kr 10000
Jeg har noe knepping/slakke i forstillingen som ingen finner ut av, er visst saabfeil.
Dieselvarmeren spyr ut eksos når jeg står i lyskryss, ser helt sykt ut. Dette blir bedre etter litt langkjøring. Klimaanlegget virker periodvis ikke, har kjørt selvtest fler ganger.
Ikke bare du som plages
Har hatt noe trøbbel med min 9-5 1,9 tdi -06. Kan begynne med det som du kaller ugrei tomgang. Det var sånn at det begynte forsiktig og ble verre med tiden, gradvis gikk bilen dårligere. Hvis jeg stoppet motoren for så å starte den med en gang gikk ristingen over. Feilen var da et stag til virvelspjellet som hadde løsnet/knekt. Dette er visst nok en svakhet

Dynamoen min er også byttet. Kostet meg kr 10000

Dieselvarmeren spyr ut eksos når jeg står i lyskryss, ser helt sykt ut. Dette blir bedre etter litt langkjøring. Klimaanlegget virker periodvis ikke, har kjørt selvtest fler ganger.
Ikke bare du som plages

- simon95
- Navn: Simon
- Bil: 2007 9-5 1,9 tid vector sportc
- Sted: Telemark
hei, har samme symtomer på bilen min, som du plages med på din. hos meg har de funnet ut att virvelspjeldet er gåent, og det koster 15000 og byttet delen/delene siden garantien min gikk ut 23. mai....
noen som kan fortelle meg noe om dette spjeldet, og hvor det sitter, kunne tenkt meg å sett om staget hadde knekt, som det ble beskrevet over..
takker for alle innspill, og supert forum med masse bra info:)
er en 150 hk 1,9 tid.
noen som kan fortelle meg noe om dette spjeldet, og hvor det sitter, kunne tenkt meg å sett om staget hadde knekt, som det ble beskrevet over..
takker for alle innspill, og supert forum med masse bra info:)
er en 150 hk 1,9 tid.
Sist redigert av simon95 den 10 aug 2010, 17:34, redigert 2 ganger totalt.
-
- Grunnladetrykk
Min 9-3 1.9 tid har i det siste begynt med noe greier jeg ikke helt skjønner.
Med lite belastning og ca. 2000 o/min. kan det tidvis komme noen rykk i motoren.
Dette skjer ofte når man har gira ned og ligger klar for forbikjøring.
Idet man gir gass for å kjøre forbi, "nøler" motoren litt før effekten kommer.
Andre som har opplevd liknende?
Motoren er forøvrig en 8V som er BSR/PCC-chippa til 150 hk/330 nm.
Med lite belastning og ca. 2000 o/min. kan det tidvis komme noen rykk i motoren.
Ville sjekket Egr og egr kjøler, begge er lette og demontere og rengjøre, sjekk også at den elektriske delen på egr ventilen ikke står låst. Den står festet på egren med 4 torx skruer;)
-
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N1865
- Navn: Ronald Larsen
- Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
- Sted: Oslo
Med fare for å ødelegge tråden til kapteinSAABeltann...dieselhakke skrev:Min 9-3 1.9 tid har i det siste begynt med noe greier jeg ikke helt skjønner.
Tar den PPC tuningen hensyn til at bilen skal regenere partikkelfilteret sitt selv ??
Jeg har TUNAP 183 additiv i tanken 2 ganger i året og har til nå ikke hatt prob. med partikkelfilteret (Bank i bordet)
-
- 1.2 bar
Jeg har faktisk opplevd å konsekvent få et lite rykk i området rundt 15-1600 rpm på min. Det oppstod etter en softwareoppgradering på verkstedet og forsvant av seg selv etter noen dager.
I tillegg har det med jevne mellomrom skjedd at klimaanlegget har trodd at motoren var varm umiddelbart etter at den er kaldstartet - dvs at når man skrur tempen opp kjører det viftene på fullt selv om det er null varme å ta av.
Videre har det skjedd at volumet på radioen har fortsatt helt til max av seg selv etter at rattbetjeningen er berørt for en liten justering.
Mange spøkelser, og det frister mindre og mindre å beholde denne bilen etter at reklamasjonsfristen på 5 år går ut.
I tillegg har det med jevne mellomrom skjedd at klimaanlegget har trodd at motoren var varm umiddelbart etter at den er kaldstartet - dvs at når man skrur tempen opp kjører det viftene på fullt selv om det er null varme å ta av.
Videre har det skjedd at volumet på radioen har fortsatt helt til max av seg selv etter at rattbetjeningen er berørt for en liten justering.
Mange spøkelser, og det frister mindre og mindre å beholde denne bilen etter at reklamasjonsfristen på 5 år går ut.
-
- 1.2 bar
Det synes jeg var ekstremt dyrt. Min er også byttet, men på garanti. Selvfølgelig satte de inn en likedan en, og ut fra hva enkelte andre her på forumet har opplevd regner jeg med at jeg blir stående strømløs etter veien etter nye 30.000 km.9-5 skrev: Dynamoen min er også byttet. Kostet meg kr 10000
Heldigvis har bilen fungert bra i et par måneder nå (med unntak av det som er beskrevet i posten over). Får håpe den holder seg stabil den siste tiden jeg er Saab-eier.

- Ola Pituetten N703
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N703
- Navn: Ove Kynell Arstad
- Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
- Sted: Etnedal i Valdres
- Kontakt:
Blir skeptisk av disse tilfeldighetene for dette er vel ikke normalt.Ser nemlig på en 2008 1,9 tid 8 vent.Sitter det forresten diesel varmer orginalt på alle saab dieseler ?? Skulle vel kansje tenke hardt på biopowermotoren i steden ?? 

SAAB ER BEST