Bytte av topp-pakning og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Bytte av topp-pakning og900

Legg inn av Vangen N622 » 22 okt 2006, 20:11

Heisann. Som noen kansje vet så har jeg fått vann i olja, og misstenker topp-pakningen. Så det jeg lurer på er hva jeg trenger av verktøy, penger ol.
Vet at man må ha ny pakning (:p), nye bolter, spes. verktøy for å løsne topp-boltene og ny motor olje. Moment nøkkel må jeg vel også ha. Resten av standard verktøy har jeg liggene (skralle m kopper og nøkler osv.) Er det noe jeg har glemt, og er det noe triks og tips der ute for å gjøre dette? Hørte fra en at jeg kansje måtte plane toppen? Og sist men ikke minst hadde det vært greit med en liten FAQ for å løsne og stramme kam-kjedet. (Jeg vet at svinghjulet må stå i 0 grader (TDC) for å få av topp-dekselet.) ;)
Ellers har jeg middels til lite erfaring med å skru på motorer alene, så her må det komme litt i teskje form. ;p

Hele surret har gått over 300.000km og egentlig har jeg prøvd å få tak i hele motoren med girkasse, men det viste seg å være vanskelig med tanke på at jeg bor i Harstad, så muligheten for at jeg må bytte er stor da jeg er avhengig av å ha bil.

mvh. Marius
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte av topp-pakning og900

Legg inn av Ingvar N629 » 22 okt 2006, 20:53

Vangen N622 skrev:(Jeg vet at svinghjulet må stå i 0 grader (TDC) for å få av topp-dekselet.) ;)
Hvorfor det? Både motor og kammer skal stå i ØDP når du skal sette på kjedet igjen, men...

Har motoren gått 300k ville jeg ha bytta kamkjedet når du først roter nedi der, klipp det gamle, hekt på det nye og dra rundt. Kjøp delt kjede og klink ihop, lett som bare det.

Husk å dra toppboltene i riktig rekkefølge. Se FAQ.

Lykke til!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 22 okt 2006, 22:26

Vær også OBS på at det er innvendig torx på boltene, ikke standard verktøy så fort gjort å stå der uten verktøy. Og ja, jeg snakker av erfaring.

Ellers en grei jobb....

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Re: Bytte av topp-pakning og900

Legg inn av Vangen N622 » 22 okt 2006, 22:32

Ingvar N629 skrev:
Vangen N622 skrev:(Jeg vet at svinghjulet må stå i 0 grader (TDC) for å få av topp-dekselet.) ;)
Hvorfor det? Både motor og kammer skal stå i ØDP når du skal sette på kjedet igjen, men...

Har motoren gått 300k ville jeg ha bytta kamkjedet når du først roter nedi der, klipp det gamle, hekt på det nye og dra rundt. Kjøp delt kjede og klink ihop, lett som bare det.

Husk å dra toppboltene i riktig rekkefølge. Se FAQ.

Lykke til!
Må stå i det for å få av topp-dekselet. Fattern kunne ikke forstå hvorfor man skulle skifte kjedet. Og sist men ikke minst så er jeg desverre ikke betalende medlem enda. Finner ikke giroen etter at jeg flytta og har ikke husket på å få skaffet ny. ;)
KongerudN344 skrev:Vær også OBS på at det er innvendig torx på boltene, ikke standard verktøy så fort gjort å stå der uten verktøy. Og ja, jeg snakker av erfaring.

Ellers en grei jobb....
Hehe, bytta toppdeksel-pakning nylig, så jeg la merke til det. ;)
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 22 okt 2006, 23:13

Motoren trenger IKKE å stå i ødp for å få av dekselet....
Men det skader jo ikke å sette den i ødp alikevel ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 23 okt 2006, 02:46

Tor N12 skrev:Motoren trenger IKKE å stå i ødp for å få av dekselet....
Men det skader jo ikke å sette den i ødp alikevel ;)
Men i alle dager, vist ikke så må jeg jo skru av hele greia som man slenger plugg-ledningene på. Ha på ødc for å få av på den _enkle_ måten iallefall. :p
Saab er livet! :)

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 23 okt 2006, 07:43

Vangen N622 skrev:
Tor N12 skrev:Motoren trenger IKKE å stå i ødp for å få av dekselet....
Men det skader jo ikke å sette den i ødp alikevel ;)
Men i alle dager, vist ikke så må jeg jo skru av hele greia som man slenger plugg-ledningene på. Ha på ødc for å få av på den _enkle_ måten iallefall. :p
Fordeleren du mener? går det an å ta av topplokket uten å ta av fordeleren da? :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 23 okt 2006, 07:49

Hmm, ta av hele greia som pluggledningene henger på? altså fordeleren?

Er det 8V eller 16V vi snakker om her? Kan jo ta det først...

Og for å ta av toppdekselet så spiller det ingen rolle hvilken posisjon motoren står i... Toppdekselet er bare et deksel som ikke har noen funksjon annet enn å være et deksel (kall det støv og smussdeksel) over kamaksel/-ler og derfor kan det taes av under hvilken som helst situasjon. Kan også taes av mens bilen står og går, selv om det ikke er så lurt ;) :?
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte av topp-pakning og900

Legg inn av Ingvar N629 » 23 okt 2006, 10:19

Vangen N622 skrev: Fattern kunne ikke forstå hvorfor man skulle skifte kjedet.
Hvis det ikke er gjort før, og motoren har gått 300k, så bytt! Du kan jo måle spenneren også, men etter 300k så er det kjedet temmelig sikkert klart for skifte!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 23 okt 2006, 12:33

Mortimer-N18 skrev:Hmm, ta av hele greia som pluggledningene henger på? altså fordeleren?

Er det 8V eller 16V vi snakker om her? Kan jo ta det først...

Og for å ta av toppdekselet så spiller det ingen rolle hvilken posisjon motoren står i... Toppdekselet er bare et deksel som ikke har noen funksjon annet enn å være et deksel (kall det støv og smussdeksel) over kamaksel/-ler og derfor kan det taes av under hvilken som helst situasjon. Kan også taes av mens bilen står og går, selv om det ikke er så lurt ;) :?
Vi snakker om T8'ern min her. Og å ta av dekselet funker ikke for da har man plutselig olje overalt. Fordeleren er satt i et spor på kamakslingen. Og jeg vet det _går_ å bryte det av, for det gjorde jeg på motoren på den forrige saaben, for den stod i stein å jeg fikk ikke rikket svinghjulet. Men for å gjøre det sånn at det ikke går i stykker. Sleng i ØDC. :p

Og Ingvar, kan godt være at det skulle vært gjort, men det blir ikke gjort alikevel Gamlinge sa han ikke hadde mulighet til å gjøre dette og at det ikke var bare å slenge på nytt kjede, men at det var mye remedier i etterkant også.

Men nå er iallefall pakning og bolter bestillt og kommer torsdags ettermiddag.
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 23 okt 2006, 13:51

Altså EN GANG TIL...... For å få av toppdekselet så har det INGENTING med ØDP å gjøre :!: Dekselet ligger bare ovenpå, fordeleren går ikke gjennom dekselet så det kan du fjerne uansett hvordan veiva står (som mortimer sier du kan tom ta det av mens motoren går).
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 23 okt 2006, 14:15

Tor N12 skrev:Altså EN GANG TIL...... For å få av toppdekselet så har det INGENTING med ØDP å gjøre :!:
Ja, dette kan jeg også skrive under på. Har skrudd av flere 8v-deksler, uten hensyn til hvordan kamakslingen står!
Sist redigert av Eirik N396 den 23 okt 2006, 14:53, redigert 1 gang totalt.

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 23 okt 2006, 14:44

Tor N12 skrev:Altså EN GANG TIL...... For å få av toppdekselet så har det INGENTING med ØDP å gjøre :!: Dekselet ligger bare ovenpå, fordeleren går ikke gjennom dekselet så det kan du fjerne uansett hvordan veiva står (som mortimer sier du kan tom ta det av mens motoren går).
På 8v så sitter fordeleren skrudd i toppdekselet, så det blir litt vanskelig å ta vekk toppdekselet da :)

http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... age=201842

Har selvsagt ingenting med ØDP å gjøre men man må merke fordelerens stilling kontra toppdekselet for å få fordeleren tilbake i samme stilling, ellers blir tenninga feil.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 23 okt 2006, 16:02

På 8V kan du ta av dekslet inkludert fordeleren på om kammen står riktig, og det gjør den vel i ØDP? Da slipper en å time opp igjen tenninga etterpå.

Husk pakning mot innsuget også, om du ta av det. Plane toppen er lurt på T8, surt å måtte ta den av igjen om den ikke blir tett med ny pakning...

Men trenger du nye bolter?? Noen som VET for sikkert?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 23 okt 2006, 16:06

Boltene strekkes, altså bør de byttes for at angitt moment skal gi riktig spenning.

Skjønner heller ikke hvorfor det er så vanskelig å bytte kjedet? Ikke at jeg har noe med det, men...
Kjedet må uansett av for å få av toppen!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar