Porsche med variabel geometri turbo?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Porsche med variabel geometri turbo?

Legg inn av Ingvar N629 » 26 okt 2007, 16:11

Har noen klart å få en VNT-turbo til å holde i en bensinmotor??

Noen som har peiling på hvem som produserer den snurra? Er det noe Porsche har snekra sammen selv, eller er det noe som andre kan få kjøpt også? Vil ha!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 26 okt 2007, 16:34

Er vel variabel geometri på ein porsche modell ja. Meinar det er Borg Warner Turbo Systems som leverar denne turboen, om eg ikkje huskar heilt feil....

Aero x har jo også dette 8)


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 26 okt 2007, 17:00

Javisst!
Our product portfolio consists of turbochargers with variable turbine geometries (VTG) for diesel and gasoline engines.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 27 okt 2007, 11:58

Vegard Skaten skrev:Aero x har jo også dette 8)

På papiret, ja. Under panseret er det nok litt mer primitive greier...
cK

'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 27 okt 2007, 12:22

colombo skrev:
Vegard Skaten skrev:Aero x har jo også dette 8)

På papiret, ja. Under panseret er det nok litt mer primitive greier...
Tør jeg spørre hvorfor Saab skulle gidde å lyve om hva som er under panseret...?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: Porsche med variabel geometri turbo?

Legg inn av Johan N828 » 27 okt 2007, 23:36

Ingvar N629 skrev:Har noen klart å få en VNT-turbo til å holde i en bensinmotor??

Noen som har peiling på hvem som produserer den snurra? Er det noe Porsche har snekra sammen selv, eller er det noe som andre kan få kjøpt også? Vil ha!!
Hva er dette?:P

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 28 okt 2007, 00:16

Ein vanleg turbo har wastegate som regulerar trykket ved å senda eksosen utforbi turboen.
På ein turbo med variabel turbingeometri, ligg det nokre små flaps inne i turbinhuset som styrer eksosen meir eller mindre inn mot skovlhjulet, alt etter om ein skal auka trykk eller senka trykket (les: wastegate).

Ein turbo med variabel turbingeometri vil også ha eit større arbeidsområde.....


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 28 okt 2007, 03:08

EdHunter N815 skrev:
colombo skrev:
Vegard Skaten skrev:Aero x har jo også dette 8)

På papiret, ja. Under panseret er det nok litt mer primitive greier...
Tør jeg spørre hvorfor Saab skulle gidde å lyve om hva som er under panseret...?

Aero X er og blir et konsept. Konseptbiler har alltid fantastiske løsninger - på papiret. Det er forsåvidt ikke løgn, mer en visjon. ;)
cK

'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 28 okt 2007, 12:39

colombo skrev:Aero X er og blir et konsept. Konseptbiler har alltid fantastiske løsninger - på papiret. Det er forsåvidt ikke løgn, mer en visjon. ;)
Men saab har alltid understreket at deres konseptbiler faktisk er 100% fungerende. Om de sier at de har noe, så tror jeg de har det. Se på EV-1 f.eks. Det er de andre bilprodusentene som er svindlere.

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 28 okt 2007, 21:52

Ikke noe problem, om dere vil tro på alt med hud og hår så er det ok for meg. Aero X går i 40 km/t, forresten. Tro om de variable turbobladene når å virke før det...? :)
cK

'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 28 okt 2007, 23:39

colombo skrev:Ikke noe problem, om dere vil tro på alt med hud og hår så er det ok for meg. Aero X går i 40 km/t, forresten. Tro om de variable turbobladene når å virke før det...? :)
Dette er da feil.

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 28 okt 2007, 23:49

Aero X har vel ikke passert 40 km/t under prøvekjøring nei. Bakhjula tok visst borti ett sted....
Teoretisk toppfart og motoreffekt/dreiemoment er jo en annen sak... :wink:
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 29 okt 2007, 00:36

Morten N88 skrev:Aero X har vel ikke passert 40 km/t under prøvekjøring nei. Bakhjula tok visst borti ett sted....
Teoretisk toppfart og motoreffekt/dreiemoment er jo en annen sak... :wink:
Det må seriøst være det mest irriterende å oppleve i hele verden.. Sette seg inn i den feteste bilen ever, med masse gamp, og ikke kunne passere 40... Jeg hadde flydd i flint og rasket vekk det som tok borti! :twisted:
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 okt 2007, 12:47

Hmmm... De turboene er foreløpig ikke tilgjengelig på det åpne marked, kun Porsche. Det kommer vel, men når vet vel ingen som vil si noe. Blir vel svindyrt uansett... men jeg kunne ha tenkt meg to sånne.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 29 okt 2007, 16:52

ser at de nye scania 9 og 13 liters motorene som skal oppfylle de nye avgass kravene har geometriske turboer... :twisted:
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Svar