Var bilene lekrere før i tida?
Moderator: Moderatorer
Var bilene lekrere før i tida?
.
Sist redigert av Macgeier den 02 des 2008, 09:17, redigert 1 gang totalt.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Tja, i allefall så var det flere biler med sjarm før.. men det finnes da pene biler nå også. Er nok mange av bilene vi ser i dag som vi oppfatter som vanlige og dermed ikke tenker spesiellt over at de er pene. Tipper at vi synes flere av dagens bilmodeller er pene også om 20-30 år
Men når det er sagt så tror jeg nok ikke vi får se like mange som skiller seg ut, bilene blir jo mer og mer like
Men når det er sagt så tror jeg nok ikke vi får se like mange som skiller seg ut, bilene blir jo mer og mer like

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
jepp... gtv er rått... spesielt oppsett på en "vanlig" bil!!!
gikk glipp av en i sommer
mye fint som har kommet fra Italia.
linjene på gamle biler er jo litt mer sensuelle en på nye da, kan jo ikke påstå noe annet hehehe
gikk glipp av en i sommer

mye fint som har kommet fra Italia.
linjene på gamle biler er jo litt mer sensuelle en på nye da, kan jo ikke påstå noe annet hehehe
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
- ToreN1246
- Overload!!!
- Innlegg: 1200
- Registrert: 28 jan 2008, 17:08
- Medlemsnummer: N1246
- Navn: Tore
- Bil: 9-5 aero -01
- Sted: lillehammer
- Kontakt:
øhhhhh kan det være *grøss* en opel???Edward N812 skrev:ja, særlig i 1992 kom det en lekker bil, som ble produsert til 1998.
quiz: hvilken? hehe. vil ha betegnelse på både merke, modell og type karosseri
HAHAHAHAHAHAHA
naj.... kan bare være en søt 9k

“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
9-5 aero
19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing
SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord






N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
bilane hadde møye mer særtrekk før enn nå.
i dag så dele de alt for mange av de same delene. og mange bila e jo samme bilen bortsett fra det kosmetiska.
i dag så dele de alt for mange av de same delene. og mange bila e jo samme bilen bortsett fra det kosmetiska.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Design har vel alltid gjort opp en stor del av bilbransjen, enten på 50-tallet eller i dag?
Forskjellen blir vel at spisskompetansen og effektiviseringen i produksjon gjør at man i dag ender opp med å måtte gå skole, for å lære hva som er design, hva som er kunst!? Jeg mener, design er jo ikke et språk, man skal lære, og standardisere så til de grader... Dette språket skjønner hvertfall ikke jeg, og neppe den jevne mann i gata
Man kan ønske nyskapelse og kreative løsninger alt man vil. Men når retningslinjene er de samme, vil man ikke nå frem med nyskapning og kreativitet.
Bilene i dag ser fryktelig like ut ja... de er vanligvis overkliniske. Selv den nye gtv'en ser klinisk ut. Men bare når man sammenligner den med de tidligere gtv'ene. Men Alfa, og spesielt GTV, har bestandig vært nydelige design-biler, syns jeg. Ikke så mange andre biler fra 60-70-tallet som ser såpass fresh ut, selv i dag. Selv ikke muskel-ikonene fra usa.
Jeg mener jo designet idag er generelt bedre. Men vanskeligere å skille de virkelige pærlene da

Vel kanskje er dette masturbasjon?? Men det er vanskelig å misforstå
Nydelig bil!
Forskjellen blir vel at spisskompetansen og effektiviseringen i produksjon gjør at man i dag ender opp med å måtte gå skole, for å lære hva som er design, hva som er kunst!? Jeg mener, design er jo ikke et språk, man skal lære, og standardisere så til de grader... Dette språket skjønner hvertfall ikke jeg, og neppe den jevne mann i gata

Bilene i dag ser fryktelig like ut ja... de er vanligvis overkliniske. Selv den nye gtv'en ser klinisk ut. Men bare når man sammenligner den med de tidligere gtv'ene. Men Alfa, og spesielt GTV, har bestandig vært nydelige design-biler, syns jeg. Ikke så mange andre biler fra 60-70-tallet som ser såpass fresh ut, selv i dag. Selv ikke muskel-ikonene fra usa.
Jeg mener jo designet idag er generelt bedre. Men vanskeligere å skille de virkelige pærlene da

Vel kanskje er dette masturbasjon?? Men det er vanskelig å misforstå

Nydelig bil!
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Er litt enig med trådstarter, den GTV'en der er til å dø for...
Men det er jo den nye 8C også!
Men den er jo ikke oppnåelig for de fleste av oss.. Mange av de "gamle" bilene som vi syns har flott utseende er jo ofte "purpose built", dvs det var ikke tenkt på utseendet, det skulle fungere! Som bulk i panseret på Aston AMV8 Zagato, og Alfa GTV6, boblene i taket på Ford GT40(originalen), luftinntak og skjermbreddere på Countach var ikke på prototypen, men er jo erketypiske for den bilen alle kjenner..
Nå er alt gjennomarbeidet før en eneste bil kommer lenger enn til leire... Ingenting skal være for særpreget, for det kan støte en kunde eller ti... Mangel på særpreg er det værste i dag, må se grillen for kjenne igjen mange biler...



Nå er alt gjennomarbeidet før en eneste bil kommer lenger enn til leire... Ingenting skal være for særpreget, for det kan støte en kunde eller ti... Mangel på særpreg er det værste i dag, må se grillen for kjenne igjen mange biler...

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- rolfi
- 2.0 bar
- Innlegg: 683
- Registrert: 03 jan 2008, 03:03
- Medlemsnummer: N1248
- Navn: Rolfi
- Bil: My99 og9-3cab 2,0t
- Sted: Sandnes
en av mine "drømme"biler er (med fare for og banne i kirka) en volvo
262C dønn orginal i mint 
og. selvfølgelig i AM-utgave

ellers så er OG900cab en heller oppnåelig drøm, som kommer i oppfyllelse en gang


og. selvfølgelig i AM-utgave

ellers så er OG900cab en heller oppnåelig drøm, som kommer i oppfyllelse en gang

Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Var bilene lekrere før i tida?
Bilane hadde ihvertfall meir særpreg før. Men enig med Tor, ein del av dagens bilar vil vi nok (kanskje??) kalle lekre om 20-30 år
Men dei fleste av bilane eg kunne tenke meg no er gamle bilar so svaret på spørsmålet må verte "JA".
Berre for eit eksempel, på jobb køyrer eg noko av det grommaste på markedet for tia, både når det gjeld design, køyreegenskapar, førarkomfort og bukomfort, nemlig Scania R620. Men alikavel tek eg meg sjølv i å ønske meg en gammal 143 eller 164, sjønt dei er vel egentlig ikkje "gamle" då dei eldste 143 snart bikkar 20 år

Berre for eit eksempel, på jobb køyrer eg noko av det grommaste på markedet for tia, både når det gjeld design, køyreegenskapar, førarkomfort og bukomfort, nemlig Scania R620. Men alikavel tek eg meg sjølv i å ønske meg en gammal 143 eller 164, sjønt dei er vel egentlig ikkje "gamle" då dei eldste 143 snart bikkar 20 år
