Litt om data-utviklingen på bilsiden..

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Endre88 N1527
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 477
Registrert: 04 mai 2008, 10:34
Medlemsnummer: N1527
Navn: Endre Listhaug
Bil: SAAB 9000cc
Sted: Måløy

Re: Litt om data-utviklingen på bilsiden..

Legg inn av Endre88 N1527 » 05 feb 2009, 16:30

Må installere antivirusprogram te bilen so den glømme vikeplikta :P
M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: Litt om data-utviklingen på bilsiden..

Legg inn av Eirik » 05 feb 2009, 16:37

Så har det jo vært en del morsomme datafeil på jagerflysiden da.
http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=155959" onclick="window.open(this.href);return false;
Skal man utkonkurere det amerikanske luftvåpenets nye stolthet F-22, er det en strategi som fungerer. Lokk piloten med over datogrensen, da krasjer de fleste datasystemene om bord på det superavanserte jagerflyet...

Det fikk USAs luftvåpen bittert erfare etter å ha sendt et dusin jagerfly til Japan, fra Hawaii.

Rett etter kryssing av datogrensen sviktet de fleste datasystemene i flyet og pilotene satt igjen med minimal mulighet til å kommunisere og navigere.

Det er ikke første gang alvorlige programvarefeil skaper problemer for moderne fly. F-16, som det norske luftvåpenet anvender, hadde et par grove programvarefeil som ble avslørt under testing.

En av feilene ville flippe flyet på hodet med en gang ekvator ble krysset, en feil som ble avslørt i simulatoren.

En annen feil gjorde det mulig å heve understellet mens det sto stille på bakken, noe som kostet produsenten ett stk. jagerfly, viser arkivene til ACM Committee on Computers and Public Privacy.
25 Year anniversary of Saab 9000

Svar