chip og automat
Moderator: Moderatorer
chip og automat
Hei. Jeg har tidligere kjørt saab 900 turbo med manuell kasse, men er nå i ferd med å kjøpe en 2001 mod 9-3 turbo med automat. Er det noen som har erfaring med saab automat? Og hvis jeg bestemmer meg for å chippe denne, er det noe automatkassen "tåler"?? mvh. Ronnie
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: chip og automat
tror ikke automat kassen tar skade av det nei, det eneste er att du får vel ikke like mye dreiemoment med automat kasse som med manuell... .ser på bsr sine sider, så leveres steg 1 med ca 20 Nm mindre enn til manuell..
Har en kompis med 9-5 automat, og bsr ppc steg 1 der funker det veldig bra..
Har en kompis med 9-5 automat, og bsr ppc steg 1 der funker det veldig bra..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Saabotøren N1544
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 07 des 2008, 13:26
- Medlemsnummer: N1544
- Navn: Levi
- Bil: 9-3 SE turbo
- Sted: Bergen
Re: chip og automat
Kan ikke svare for kassen på 9-3, men har selv en M92 9000 CD 2,3T auto som er chippet, fjernet kat og JR filterkit på uten at det har hatt noen negativ effekt på kassen så langt såvidt jeg vet. Bare vær flink med oljeskift, og begrens gjerne høyrefoten litt fra stillestående - autokasser har visst en tendens til å ryke i de lavere girene. Dette blir vel ingen problem for den gjennomsnittlige Saab'er, da vi trives best på motorveien og det helst er der høyrefoten blir tung...
Når det er sagt så vet jeg om flere som anbefaler å ikke chippe biler med automatgir, men i verste fall ryker kassen - og da bygger man "bare" om til manuell...
Til syvende og sist kommer det vel mye an på kjørestil, pengebeholdning og i hvilken stand bilen du skal kjøpe er i - men for å være på den sikre siden kan du jo få den chippet hos noen som kan begrense dreiemomentet på de to lavere girene for å spare kassen.
Mvh Levi

Når det er sagt så vet jeg om flere som anbefaler å ikke chippe biler med automatgir, men i verste fall ryker kassen - og da bygger man "bare" om til manuell...

Til syvende og sist kommer det vel mye an på kjørestil, pengebeholdning og i hvilken stand bilen du skal kjøpe er i - men for å være på den sikre siden kan du jo få den chippet hos noen som kan begrense dreiemomentet på de to lavere girene for å spare kassen.
Mvh Levi
My other Saab is a fighter jet.
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: chip og automat
Så var det dette med å poste trimdiskusjoner i rett forum, da.
Låser denne.

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan