[b]LØST[/b]:OG9-3, tenninglås ødelagt?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Selleri
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Navn: Ole Jørgen
Bil: OG9-3 2,0i
Sted: Andenes/Søgne

[b]LØST[/b]:OG9-3, tenninglås ødelagt?

Legg inn av Selleri » 13 okt 2009, 00:11

Får altså ikke vridd nøkkelen rundt i tenningen, eller, får vridd litt, stilling A er nøkkel parallell med L-en i LOCK, mens i B er den parallell med K. Får heller ikke byttet gir. Var en kamerat som lånte den til butikken, men han er usikker på om den stod i 4. eller revers når han tok ut nøkkelen, ser ut som om den står i 4. men iom. at han fikk ut nøkkelen uten maktbruk, bør den jo ha stått i revers. Vil altså helst få vridd på nøkkelen slik at jeg får startet. Får ingen feilmelding i SID, og taklyset tenner når jeg setter i nøkkelen. Får også låst bilen på nøkkelen, så den er ikke tom for strøm. Hva kan dette være?
Sist redigert av Selleri den 14 okt 2009, 09:48, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: OG9-3, når ikke vridd nøkkelen rundt, hva er galt?

Legg inn av doo-kie » 13 okt 2009, 12:54

Tipper tenningslåsen din begynner og bli slitt.
Prøv å smør den opp. Når du skal vri den rundt, prøv å dra det litt opp.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)

http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Selleri
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Navn: Ole Jørgen
Bil: OG9-3 2,0i
Sted: Andenes/Søgne

Re: OG9-3, når ikke vridd nøkkelen rundt, hva er galt?

Legg inn av Selleri » 13 okt 2009, 22:58

Atter en gang viser vold og vaselin seg verdig. Fikk til slutt vridd rundt nøkkelen, det ble en pussig opplevelse, som kommer her:

Jeg bor nord i Nordland, det betyr at vi har minusgrader, og snø. Da er det greit å ha bil, det er mine medstudenter og kamerater enige i. Jeg fikk derfor god hjelp av en kamerat, og vi satte oss til å fiklet litt. Først tok vi av dekselet til låsesylinderen (etter mye prøving før dette), og smørte låsen, deretter banket vi lett med en hammer for å flytte litt på låsepinner som hadde kilt seg. Så forsatte fikligen. Plutselig låste hele bilen seg, og taklyset slukket, det var ikke mulig å åpne dørene manuelt, på nøkkelen eller på noen bryter.

Alt elektrisk var avslått, og kunne ikke slåes på. Så vi satt der da, og lurte på hva vi skulle gjøre. Etter litt tilfeldig trykking på noen knapper, låste bilen seg opp automatisk, da etter 15 minutter. Jeg kan inrømme at jeg begynte å bli litt skeptisk, jeg hadde ingen planer om å knuse noen rute i dag. Så med en skrekk i livet hadde vi tenkt å gå inn, og ta kvelden derfra. Min kamerat sa da at vi skulle prøve en siste gang. Så vi gjorde det, jeg rattet og prøvde å få bilen i fri, mens han vred for å få nøkkelen rundt. Så helt uten videre virket det. Det ble ellevill jubel og en sladderunde i premie. Jeg turte ikke å skru av motoren før bilen stod parkert utenfor hybelen, og hadde da døren åpen, med en klaustrofobisk opplevelse frisk i minne. Så tok jeg sjansen, og stoppet motoren. Den startet til alt hell like greit igjen, i både fri og revers. Den har dog fått et lite hakk den må over, akkurat hvor den låste tidligere. Så jeg gikk ut av bilen og låste. Uten hell. Nå var det fjernkontrollen som hadde takket for seg. Jeg åpnet derfor døren, og låste på knappen innvendig. Da jeg skulle låse opp manuelt fikk jeg en gledelig overraskelse, den virket ikke. Så nå står jeg med en bil som endelig er hjemme, med fungerende tenningslås, som jeg ikke kommer inn i.

Reservenøkkelen er på vei i posten, da bilen hadde vært på verksted, og den ikke ble lagt hvor det var avtalt, slik at verkstedet beholdt nøkkelen. Så nå for tiden er virkelig Saaben i sitt ess. Begynner å bli litt smålei nå, med så mange feil på samme tid.

Svar