Pakningsbytte på primærkåpe/motorfeste og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Pakningsbytte på primærkåpe/motorfeste og900

Legg inn av HansWF N416 » 22 nov 2009, 19:25

Måtte bytte det fremre motorfeste på motoren min i forbindelse med girkassbytte. Dermed må jeg sette på en ny pakning. Er det bare å sette på pakningen å stramme til, eller skal man bruke noe slags tetningsmiddel i tillegg?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Pakningsbytte på primærkåpe/motorfeste og900

Legg inn av Andreas N1194 » 23 nov 2009, 08:06

HansWF skrev:Måtte bytte det fremre motorfeste på motoren min i forbindelse med girkassbytte. Dermed må jeg sette på en ny pakning. Er det bare å sette på pakningen å stramme til, eller skal man bruke noe slags tetningsmiddel i tillegg?
Du kan alltids legge litt sillikon rundt primærkåpa. Men jeg mente sist gang jeg så på dette at det gikk an å bruke begge typer feste på kåpene, det trengs bare litt triksing for å få det til? Det skal sies at jeg har to forskjellige kasser hvorav en har hydraulisk feste og en har "vanlig", så det kan også være meg som blander litt...
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: Pakningsbytte på primærkåpe/motorfeste og900

Legg inn av HansWF N416 » 23 nov 2009, 09:26

Ok, det er jo sikkert greit å legge på litt uansett. Jeg har hydrauliske fester på bilen, mens på byttekassen var det ett vanlig feste. Ser ut for meg som om man må bytte hele lokket, men jeg har ikke sett så nøye på det da.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Pakningsbytte på primærkåpe/motorfeste og900

Legg inn av Ingvar N629 » 23 nov 2009, 09:33

Om du bruker den typen pakning som scantech lager, så er det bare å finne fram silikon. Blir aldri tett.
Finnes forresten minst to forskjellige typer lokk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar