Defekt kjørelys 9.3 1999

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

goestga

Defekt kjørelys 9.3 1999

Legg inn av goestga » 23 nov 2009, 14:39

Har skiftet både rele og blinkerarm, men når jeg vrir lysbryter over til høyre i kjørelysposisjon slår nærlysene seg av. Nærlysene virker altså når de står i venstreposijon, fjernlysene virker i begge posisjoner men kun som lyshorn, dvs de slår seg ikke permanent på. Har sjekket lysbryter, den ser hel og pen ut. Videre er alle sikringer sjekket. Noen som har en løsning? Takknemlig for alle tips - Gunnar Østgaard

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1578
Navn: Jim Slaaen
Bil: 00 Saab 9-5 Aero Estate Aut.
Sted: Bærum, Akershus
Kontakt:

Re: Defekt kjørelys 9.3 1999

Legg inn av Jim S. N1578 » 23 nov 2009, 14:55

goestga skrev:Har skiftet både rele og blinkerarm, men når jeg vrir lysbryter over til høyre i kjørelysposisjon slår nærlysene seg av. Nærlysene virker altså når de står i venstreposijon, fjernlysene virker i begge posisjoner men kun som lyshorn, dvs de slår seg ikke permanent på. Har sjekket lysbryter, den ser hel og pen ut. Videre er alle sikringer sjekket. Noen som har en løsning? Takknemlig for alle tips - Gunnar Østgaard
Forstår jeg deg rett så vrir du lysbryteren bare til parklys-posisjonen. Det er ikke sikkert at kjørelys/tåkelysene er koblet slik at de fungerer kunn i parklys-posisjon... Det kan være at du "må ha" lysbryteren i "normalstilling" for å få kjørelys/tåkelys til å fungere. Undersøk dette først... Dersom det er slik må du koble om hvor du henter styrestrømmen litt reléet fra (Hvor spenningen til pin 86 på reléet hentes fra) om du vil at de også skal fungerer i parklys-posisjon. :)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 23 nov 2009, 16:00

Høres helt klart ut som det orange kontroll-rele'et, er det dette du har skiftet?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 23 nov 2009, 17:19

Som Tor sier er det garantert det orange relèet, hadde samme problem selv. Byttet over til ett jeg hadde liggende og alt ble bra. Hvis du byttet til et brukt relè kan du jo ha vært uheldig at det ikke virket det heller kanskje?
Jim T. N1578 skrev:Forstår jeg deg rett så vrir du lysbryteren bare til parklys-posisjonen. Det er ikke sikkert at kjørelys/tåkelysene er koblet slik at de fungerer kunn i parklys-posisjon... Det kan være at du "må ha" lysbryteren i "normalstilling" for å få kjørelys/tåkelys til å fungere. Undersøk dette først... Dersom det er slik må du koble om hvor du henter styrestrømmen litt reléet fra (Hvor spenningen til pin 86 på reléet hentes fra) om du vil at de også skal fungerer i parklys-posisjon. :)
Det kan være lurt å lese innlegget før du svarer... :?
For det første har ingen sagt noe som helst om hverken parklys eller tåkelys, problemet hans er at nærlysene ikke fungerer, kun kjørelys. Uansett ville tåkelysene slukket hvis det var slik du snakker om, ikke kjørelysene, og langlysene ville også fungert som normalt. Og mener du at kjørelysene skulle fungert i park? Den bilen har jeg ikke sett enda som har den funksjonen...
For det andre kan dette du snakker om programmeres med Tech 2 om jeg husker rett, så ingen grunn til å lage hobbymekk i ledningsnettet. :wink:
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Kontakt:

Legg inn av Jim S. N1578 » 24 nov 2009, 02:08

EdHunter N815 skrev:Som Tor sier er det garantert det orange relèet, hadde samme problem selv. Byttet over til ett jeg hadde liggende og alt ble bra. Hvis du byttet til et brukt relè kan du jo ha vært uheldig at det ikke virket det heller kanskje?
Jim T. N1578 skrev:Forstår jeg deg rett så vrir du lysbryteren bare til parklys-posisjonen. Det er ikke sikkert at kjørelys/tåkelysene er koblet slik at de fungerer kunn i parklys-posisjon... Det kan være at du "må ha" lysbryteren i "normalstilling" for å få kjørelys/tåkelys til å fungere. Undersøk dette først... Dersom det er slik må du koble om hvor du henter styrestrømmen litt reléet fra (Hvor spenningen til pin 86 på reléet hentes fra) om du vil at de også skal fungerer i parklys-posisjon. :)
Det kan være lurt å lese innlegget før du svarer... :?
For det første har ingen sagt noe som helst om hverken parklys eller tåkelys, problemet hans er at nærlysene ikke fungerer, kun kjørelys. Uansett ville tåkelysene slukket hvis det var slik du snakker om, ikke kjørelysene, og langlysene ville også fungert som normalt. Og mener du at kjørelysene skulle fungert i park? Den bilen har jeg ikke sett enda som har den funksjonen...
For det andre kan dette du snakker om programmeres med Tech 2 om jeg husker rett, så ingen grunn til å lage hobbymekk i ledningsnettet. :wink:
Sa ganske tydelig fra om "Forstår jeg deg rett så....." :? At han skriver kjørelys - trodde jeg han mente kjørelys, ikke hovedlys (fjærn/nærlys)... Vrir du lysbryteren fra 0 (kjørelys med tenningen på) mot høyre, får du enten parklys eller vanlig hovedlys. :shock: Jeg har aldri sett noe annen lysbryterfunksjon på Saab noen gang ved å vri lysbryteren til høyre. (99 og 90 hadde totrinns trykkbryter - ikke vridbar :P )

Til en opplysning var det i 70 og 80 årene kunn lovlig å bruke grøftelys/kjørelys/tåkelys (eller hva du måtte kaller dem) sammen med parklys. I dag får du lov til å bruke grøftelys/tåkelys sammen med hovedlys også, men kunn i tykk tåke...
Sist redigert av Jim S. N1578 den 25 nov 2009, 03:56, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Legg inn av doo-kie » 24 nov 2009, 03:27

Jim T. N1578 skrev:Til en opplysning var det i 70 og 80 årene kunn lovlig å bruke grøftelys/kjørelys/tåkelys (eller hva du måtte kaller dem) sammen med parklys. I dag får du lov til å bruke grøftelys/tåkelys sammen med hovedlys også, men kunn i tykk tåke...
Jeg ble stoppet i fjor vinter, Da var det skikkelig tett snødriv, da hadde jeg tåkelysene sammen med hovedlysene, Da sa politibetjenten at det ikke var lovlig å kjøre med disse sammen med hovedlys.
Da spurte jeg, enn om det var tett tåke, og da svarte han at man KUN hadde lov å bruke de sammen med parklys.
Han sa videre at det lyse man får av kun tåkelys og parklys i tett tåke vil si at man kan kun kjøre i gangfart. Det var slik reglene var og han mente selv at de var kanskje ikke helt gjennomtenkt...
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)

http://www.garaget.org/doo-kie

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Kontakt:

Legg inn av Jim S. N1578 » 24 nov 2009, 03:51

doo-kie skrev:
Jim T. N1578 skrev:Til en opplysning var det i 70 og 80 årene kunn lovlig å bruke grøftelys/kjørelys/tåkelys (eller hva du måtte kaller dem) sammen med parklys. I dag får du lov til å bruke grøftelys/tåkelys sammen med hovedlys også, men kunn i tykk tåke...
Jeg ble stoppet i fjor vinter, Da var det skikkelig tett snødriv, da hadde jeg tåkelysene sammen med hovedlysene, Da sa politibetjenten at det ikke var lovlig å kjøre med disse sammen med hovedlys.
Da spurte jeg, enn om det var tett tåke, og da svarte han at man KUN hadde lov å bruke de sammen med parklys.
Han sa videre at det lyse man får av kun tåkelys og parklys i tett tåke vil si at man kan kun kjøre i gangfart. Det var slik reglene var og han mente selv at de var kanskje ikke helt gjennomtenkt...
Delvis riktig det. Med parklys og tåkelys foran kan du kjøre så mye du vil på dagtid. Til og med holde fartsgrensen :lol:
På kveld/natt har man kun lov å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys til kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t)... Skjønn det den som kan. I tykk tåke eller tett snøvær er det best å kjøre på nærlys uansett. Ved å kjøre på fjernlys da, blir en jo bare blendet av egne lys...
Når det gjelder lovverket, og bruk av gode lys - som ekstra lys (>55W), pencilbeam, ettermontert Xenonpærer, sterkere hovedlyspærer enn 60/55 osv. :worry: Det er for farlig å kunne se for godt i mørket i Norge. Man kan jo risikere å unngå og kjøre på noe/noen. [-X
Man må jo selvsagt ta mest hensyn til de som absolutt kikke inn i lysene til møtende trafikk.

Se Din Side.no Alt om bil lys] hva de sier om reglene:
Tåkelys (kurvelys)
Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys.
Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys.
Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid i kombinasjon med parklys.
Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

goestga

Legg inn av goestga » 24 nov 2009, 10:53

Takk for mange gode svar!

Ser at min initielle problembeskrivelse kan misforstås. La meg oppklare.

1. Når lys står i klokkeposisjon ca kl 11 dvs Daytime running ligts (ref manual), er alt ok. Lyshornet funker, nærlyset er på.
2. Når lys står i klokkeposisjon ca kl 12 dvs Parking ligts, er alt ok. Lyshornet funker, parklys er på, nærlys er av
3. Når lys står i klokkeposisjon ca kl 13 dvs Head ligts, er alt svart. Nærlyset er av, fjernlys lar seg ikke slå på permanent, men virker altså som lyshorn.

Det er altså i klokkeposisjon 13 at jeg har problemer.

Har skiftet orangeboks 3 ganger bl a med en tilsvarende som funker på min 9000. Blinklysarm er skiftet, alle sikringer er sett over. Hva pokker skyldes dette? Er det mulig å se selv teste den orange boksen?

Mvh Gunnar

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 24 nov 2009, 12:43

Flyttet til elektrisk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Kontakt:

Legg inn av Jim S. N1578 » 24 nov 2009, 16:01

goestga skrev:Takk for mange gode svar!
Har skiftet orangeboks 3 ganger bl a med en tilsvarende som funker på min 9000. Blinklysarm er skiftet, alle sikringer er sett over. Hva pokker skyldes dette? Er det mulig å se selv teste den orange boksen?

Mvh Gunnar
Er et merkelig problem du har siden du har prøvd med et fungerende rødt hovedlysrelé fra en annen bil osv, og det fortsatt ikke fungerer som det skal...

Her er i allefall en link på hvordan du evt selv kan reparere det reléet:
http://www.saab9000.com/procedures/elec ... _relay.php

For test er det jo og en mulighet å ta bort relèet og legge en prøvekobling mellom pin 30 og 56b for så og se om nærlyset fungerer som det skal da i begge posisjoner (Men da fungerer selvsagt ikke lyshorn og/eller fjernlys). (Mener å huske at det er 56b som er til nærlyset.) Fungerer nærlyset, er det hovedlysreléet ditt som det er noe galt med. Fungerer det ikke, ligger problemet ditt et annet sted. Hvor må gudene vite :wierdface:

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 25 nov 2009, 00:09

Jeg tror ganske sikkert problemet ditt ligger i hovedlysbryteren slik du beskriver det, alt annet er jo skiftet etter hvert. Lyshornet går utenom denne bryteren mener jeg, så dermed vil det si at bilen går helt i svart i høyre posisjon. Prøv å bytte bryteren, så ordner det seg nok. ;)
Jim T. N1578 skrev:Sa ganske tydelig fra om "Forstår jeg deg rett så....." :? At han skriver kjørelys - trodde jeg han mente kjørelys, ikke hovedlys (fjærn/nærlys)... Vrir du lysbryteren fra 0 mot høyre, får du enten parklys (kjørelys med tenningen på) eller vanlig hovedlys. :shock: Jeg har aldri sett noe annen lysbryterfunksjon på Saab noen gang ved å vri lysbryteren til høyre. (99 og 90 hadde totrinns trykkbryter - ikke vridbar :P )

Til en opplysning var det i 70 og 80 årene kunn lovlig å bruke grøftelys/kjørelys/tåkelys (eller hva du måtte kaller dem) sammen med parklys. I dag får du lov til å bruke grøftelys/tåkelys sammen med hovedlys også, men kunn i tykk tåke...
Kjørelys er ikke det samme som tåkelys, selv om de kan benyttes som kjørelys på dagtid. Direkte sitat fra kjøretøforskriften:
KJØRELYS 11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.
Du sier det jo faktisk selv at tåkelysene KAN brukes som kjørelys, så ikke vet jeg hvordan du kan definere dem som primære kjørelys:
Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid i kombinasjon med parklys.
Som trådstarter nevner også så er venstre posisjon merket med Daytime Running Lights, så det slår vel spikeren i kista for din definisjon av hva som er kjørelys. 8)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Kontakt:

Legg inn av Jim S. N1578 » 25 nov 2009, 02:46

Jeg fikk en fullgod forklaring av goesta på hva han mente, og jeg anser min missforståelse av hans "kjørelys" i trådnavn til å være ganske utdebattert nå skulle jeg tro. :roll:

Når det gjelder din egen komentar:
EdHunter N815 skrev:mener du at kjørelysene skulle fungert i park? Den bilen har jeg ikke sett enda som har den funksjonen...
Er en vanlig måte å koble ”kjørelys” på det da men
EdHunter N815 skrev:KJØRELYS 11. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.
Hva annet er det jeg har prøvd å si hele tiden da, enn nettopp dette… :wierdface:

Det står klart og tydelig her hva som er lov å bruke av lys på bil:
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... .html#28-3
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+o ... Bilens+lys

Trafikkreglene §15 sier også noe om bruk av lysene:
Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)
EdHunter N815 skrev:Som trådstarter nevner også så er venstre posisjon merket med Daytime Running Lights, så det slår vel spikeren i kista for din definisjon av hva som er kjørelys. 8)
Jeg har da ikke en egen definisjon på hva som er kjørelys :wierdface:

"Daytime Running Light" er bare det Engelskspråklige ordet for kjørelys det da mann :rofl:
(Ordet stammer forresten fra Price Daniels "drive-safely"-kampanjen i Texas USA i 1961)

Kjørelyshistorie i Norge:
Nye biler ble påbudet om bruk av kjørelys innført fra 1. januar 1985 i form av et krav om automatisk tenning av kjørelyset. Dette kravet ble opphevet ved inngåelse av EØS-avtalen, men de fleste bilforhandlere leverer fremdeles biler med automatisk kjørelys. Påbud om bruk av kjørelys for alle biler ble innført fra 1. april 1988.

Ny lov for nye biler i EU- og EFTA-landene trer i kraft 7. februar 2011:
http://europalov.no/?q=node/1709

goestga

Legg inn av goestga » 25 nov 2009, 11:07

Aus der reihe som Derrick sier...

Var nettopp innom Saab/Opel TS Skøyen, de tok på rappen bilen inn på test i 15 minutter. Super service - mye bedre enn de sløvsekkene som tidligere jobbet her før. De fant ut følgende: oransje boks er ok, Bryter er ok. Blinkerarm er ok. Deres teori er at det enten er (1) ledningsbrudd eller (2) hovedkontrollen som er defekt. Det første høres arbeidssomt ut, det andre dyrt da en slik CPU vel koster nærmere 10k. Om det ikke dukker opp en Petter Smart løsning, er vel det beste å sette på ekstralys?

Haben sie angst ?

Gunnar :?:

Jim S. N1578
1,5 bar
1,5 bar
Kontakt:

Legg inn av Jim S. N1578 » 25 nov 2009, 13:46

goestga skrev:Aus der reihe som Derrick sier...

Var nettopp innom Saab/Opel TS Skøyen, de tok på rappen bilen inn på test i 15 minutter. Super service - mye bedre enn de sløvsekkene som tidligere jobbet her før. De fant ut følgende: oransje boks er ok, Bryter er ok. Blinkerarm er ok. Deres teori er at det enten er (1) ledningsbrudd eller (2) hovedkontrollen som er defekt. Det første høres arbeidssomt ut, det andre dyrt da en slik CPU vel koster nærmere 10k. Om det ikke dukker opp en Petter Smart løsning, er vel det beste å sette på ekstralys?

Haben sie angst ?

Gunnar :?:
Det var jo synd at det ikke var bare en enkel bagatell som forårsaker lysproblemene dine da.
Problemløsning:
(Problem 1) Mitt råd til deg her er en systematisk gjennomgang av ledningsnett for lysene fra batteri til lamper både på hovedstrøm og styrestrøm. Et ledningsbrudd kan være arbeidssomt å finne hvor sitter, men går forholdsvis greit om du har følgende:
- Et detaljert el-skjema (Spør Saab om å få en kopi av det fra verkstedshandboka deres). Det som er i Haynes bøkene (spørs på bil) kan være for lite detaljert og tungvint i forhold.
- Et multimeter med lange testpinneledninger (Er jo begrenset hvor langt man kan strekke armene :P )
- Krokodilleklemmer til testpinnene for å sikre god kontakt og et godt festepunkt til testområdet.

(Problem 2) Du får prøve å få lånt en "hovedkontrollboks" av noen for å se om det er den som er defekt (Kanskje enklest og minst arbeid å starte med også). Blir unødvendig dyrt om du kjøper en og det ikke er den...

Viel Glück mit der Jagd für den Fehler :)

goestga

Legg inn av goestga » 25 nov 2009, 15:33

Viele danke mein herr!

Hvor sitter cpu boksen? Vanskelig å skifte?

Vorsrpung durch teknik - GØ

Svar