Sterkere clutch til 9-3 1,8t Biopower (2008 mod)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
SaabChris001
Innlegg: 2
Registrert: 01 des 2009, 20:14

Sterkere clutch til 9-3 1,8t Biopower (2008 mod)

Legg inn av SaabChris001 » 01 des 2009, 21:06

Har en 9-3 1,8t Biopower med 5 trinns manuell girkasse. Dessverre ble fristelsen for stor og jeg fikk montert et BSR steg 4 (280 hk/375 nm) for ca 10.000 km siden (bilen har nå totalt gått ca 28.000). Det overrasker sikkert ingen at clutch'en nå har begynt å slure ved fullt gasspådrag.

Jeg har vært i kontakt med BSR som anbefaler montering av trykkplate fra 9-3 Aero V6 og original lamell.

Har 3 spørsmål jeg vil være ekstremt takknemlig om noen kan hjelpe meg med:

1) Er det noen som kan bekrefte at løsningen foreslått av BSR vil fungere (at trykkplaten passer)?

2) Hvis løsningen kan anbefales, hvor bør jeg henvende meg for å få disse delene til god pris?

3) Finnes det noen bedre og rimeligere løsninger? Vil gjerne beholde clutchfølelsen originalclutchen gir, med det så mener jeg at jeg ikke ønsker av og på clutch som jeg har hørt enkelte klage på etter montering av såkalt "racing-clutch"

På forhånd takk for hjelpen.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Sterkere clutch til 9-3 1,8t Biopower (2008 mod)

Legg inn av Tor N12 » 02 des 2009, 00:00

Spec har noen fine clutcher som kan være et alternativ. Har i allefall prøvd disse på 9000 og 9-5 og på de modellene så føles den som en litt skarp orginalclutch, altså langt unna en vanlig sinter-clutch.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Sterkere clutch til 9-3 1,8t Biopower (2008 mod)

Legg inn av Edward N812 » 02 des 2009, 17:50

Spec har de forskjellige "stegene" sine tilgjengelig som "steg x" og "steg x+", hvor tallet x sier hvor kraftig den er (ikke Nm, bare en rangering), og om det er en + så er det hel lamell, altså ikke sinter clutch.

selv kjører jeg med steg3 (på en 9000), og synes det går helt greit. har kjørt innkjøringslengde x2 nå, og blitt veldig vant til den. men selv om jeg klarer å vende meg til den, og clutchpedalen ble silkemyk, så har original-følelsen sunket betraktelig. det sies at steg 3+ skal være vanvittig god, og ofrer lite til ingen original-følelse! men den er ofte uhensiktsmessig mye dyrere og, om jeg ikke husker feil.

har heller ikke sjekka om den finnes til bilen da, men det kan noen andre sjekke :)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

SaabChris001
Innlegg: 2
Registrert: 01 des 2009, 20:14

Re: Sterkere clutch til 9-3 1,8t Biopower (2008 mod)

Legg inn av SaabChris001 » 03 des 2009, 22:52

Takk for tipset. Har vært inne å sett at SPEC leverer en clutch de kaller for steg 2+. Den skal være god for 440 nm noe jeg antar vil være tilstrekkelig.

Er det ingen som kjenner til om BSR sin foreslåtte løsning med montering av trykkplate fra Aero V6 og original lamell vil fungere da?

På forhånd takk.

BioKen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 17 apr 2009, 09:24
Bil: 9-3 Biopower

Re: Sterkere clutch til 9-3 1,8t Biopower (2008 mod)

Legg inn av BioKen » 11 des 2009, 14:30

Har samme bil som deg faktisk, og fikk samme problem etter en stund, som du sier ikke spesielt overraskende.
Aner ikke hvordan det er med den alternative løsningen som BSR foreslår, men jeg gikk ihvertfall rett på en Spec2+ som fungerer knirkefritt på mitt program fra Maptun med 400nm.

BONUS er at kjørbarhetene blir bedre med denne typen clutch. Er alternative fra BSR bedre kostnadsmessig? jeg gikk vel på ca. 13K for deler og arbeide.
Saab 9-3 Biopower "Aero-look"
http://www.garaget.org/bioken
Saab NG900 2.0T Coupe

Svar