Kjøp av 900
Moderator: Moderatorer
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Kjøp av 900
Skal snart kjøpe meg en saab 900 (1988-1993) og har da en turbo motor jeg tenkte å sette inn, men lurte på om jeg virkelig trenger å kjøpe en turbo modell, eller om jeg bare kan kjøpe en vanlig 900 og sette inn motoren min. Må jeg bytte noe lednings systemer da ? for i gamle bilen som jeg hadde motoren i, der kjørte jeg uten APC! Men hva gjør egentlig en APC ? Gir den mere effekt eller hva gjør den ?
Mvh Kent
Mvh Kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Kjøp av 900
Om du kjøper en uten turbo er det ikke nok å kun bytte motor, du må også få med ledningsnett til innsprøytning ihvertfall. I tillegg er det selvsagt litt andre ulikheter, f.eks. eksos. Dette må selvsagt også vises og godkjennes hos biltilsynet. Om jeg var deg hadde jeg nok prøvd å finne en original turbobil for å slippe dette styret, men det er flere som har fått godkjent dette og det er ikke umulig.saab-900-turbo skrev:Skal snart kjøpe meg en saab 900 (1988-1993) og har da en turbo motor jeg tenkte å sette inn, men lurte på om jeg virkelig trenger å kjøpe en turbo modell, eller om jeg bare kan kjøpe en vanlig 900 og sette inn motoren min. Må jeg bytte noe lednings systemer da ? for i gamle bilen som jeg hadde motoren i, der kjørte jeg uten APC! Men hva gjør egentlig en APC ? Gir den mere effekt eller hva gjør den ?
Mvh Kent
APC (Automatic performance control) er et system for regulering av ladetrykket. Dette kan forhindre at du får motorras om det skulle oppstå tenningsbank, ved at den skrur ned ladetrykket. Det står ganske mye om dette på forumet lengre tilbake i tid tror jeg, og det er sikkert mye å lese om det på nettet også, men kort forklart er det altså et system som regulerer ladetrykket ditt. Det gir ingen effekt, men det sikrer optimalt ladetrykk til enhver tid.
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Kjøp av 900
Takker for hjelpen 
Ja har jo et håp om å finne en billig turbo bil, er bare i nøden hvis jeg ikke fant jeg tenkte på en vanlig 900. Men skal nok få tak i en med turbo, må bare hanke inn litt penger for jeg annonserer. For er jo ganske dumt å annonsere nå da jeg ikke har penger til å kjøpe den
Mvh Kent

Ja har jo et håp om å finne en billig turbo bil, er bare i nøden hvis jeg ikke fant jeg tenkte på en vanlig 900. Men skal nok få tak i en med turbo, må bare hanke inn litt penger for jeg annonserer. For er jo ganske dumt å annonsere nå da jeg ikke har penger til å kjøpe den

Mvh Kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Kjøp av 900
Du må, som skrevet over, ha motor, eksos, ledningsnett og hjerne, samt LMM og slike I/O-enheter (som jeg som ingniør-nerd ville kalt det) tilhørende motoren. Deretter kan det være greit med litt ekstra stasj i tillegg (turbometer etc).
For å godkjenne dette må du få et brev fra GM Norge som varierer noe i pris, men standarden er vel ca 2500 kr, som gir deg lov til å skifte motor med tilbehør. Det du gjerne får påpekt her er at dempere må skiftes, så da står valget mellom 3 stk hvor Sachs og Bilstein er de som er mest brukt. Går alt fra 2000 til 5000 for dempere, og evt mer dersom du mangler krengehemmere og liknende. Så kommer det alt fra en 500- til 1000lapp for å vise bilen på BT.
Tror jeg har fått med meg det alt jeg har gjort i så måte da
For å godkjenne dette må du få et brev fra GM Norge som varierer noe i pris, men standarden er vel ca 2500 kr, som gir deg lov til å skifte motor med tilbehør. Det du gjerne får påpekt her er at dempere må skiftes, så da står valget mellom 3 stk hvor Sachs og Bilstein er de som er mest brukt. Går alt fra 2000 til 5000 for dempere, og evt mer dersom du mangler krengehemmere og liknende. Så kommer det alt fra en 500- til 1000lapp for å vise bilen på BT.
Tror jeg har fått med meg det alt jeg har gjort i så måte da

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Kjøp av 900
Har en hel turbo bil i deler med senke sett og masse stash. Så har det jeg trenger, men er ikke sikker på om jeg gidder å ta jobben hvis jeg får tak i en turbo 
Men er det noe som veit om prisene på de bilene kommer til lå stige ?
Mvh Kent

Men er det noe som veit om prisene på de bilene kommer til lå stige ?
Mvh Kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Kjøp av 900
Det kommer jo an på hvordan eksemplaret ser ut, og om kjøperen er en entusiast (som jeg vil si de fleste av oss med en og900 faktisk er)...Antall cm2 (evt dm2) med rust avgjør vel i så måte prisen.saab-900-turbo skrev:Har en hel turbo bil i deler med senke sett og masse stash. Så har det jeg trenger, men er ikke sikker på om jeg gidder å ta jobben hvis jeg får tak i en turbo
Men er det noe som veit om prisene på de bilene kommer til lå stige ?
Mvh Kent
Selv selger jeg ikke min for under 100 laken nå, etter alle timene som har gått med over/under/inni/bak/foran (sett inn den du vil, alt passer) bilen min

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
Re: Kjøp av 900
De kommer til å stige omvendt proporsjonalt med effekten til bilen du skrøt av tidligere:)saab-900-turbo skrev:Har en hel turbo bil i deler med senke sett og masse stash. Så har det jeg trenger, men er ikke sikker på om jeg gidder å ta jobben hvis jeg får tak i en turbo
Men er det noe som veit om prisene på de bilene kommer til lå stige ?
Mvh Kent
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Kjøp av 900
Andreas N1194 skrev: Det kommer jo an på hvordan eksemplaret ser ut, og om kjøperen er en entusiast (som jeg vil si de fleste av oss med en og900 faktisk er)
Så jeg er entusias da?

Venter bare på lappen slik at jeg kan kjøre go' bilen

- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Kjøp av 900
Så det er ingen hast å få tak i en 900 turbo. For prisene vil vel holde seg en god stund 

1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo