nødvendig å bytte?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Danielm
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 724
Registrert: 08 aug 2009, 00:37
Navn: Daniel
Bil: 9000 CS 92 B202I
Sted: Bodø

nødvendig å bytte?

Legg inn av Danielm » 08 des 2009, 22:14

har en saab 9000 CS 1992 modell 16v 131 hk (ny karroseriet) (ikke turbo eller tennkasett motor, er plugghetter)

bilen er gådd 195000. og dynamoen og startmotoren står på siden bilen var ny i 92. dynamoen lader det den skal og bilen starter med en gang i vinterkulda her nord ^^

har vurdert å skifte dynamo og startmotor, men er det noe vits i fordet om det fungerer som det skal ? bare tenkte på det siden bilen er snart gådd 200000.


en ting til:
det lekker pittepittepittelitt olje,(er ikke merkbart når man peiler olje) toppdekselpakkningen er litt dårlig, skulle vell kansje vært byttet. er det mye arbeid? skal selvfølgelig gjøre det selv. og hva koster den pakkningen?
Sist redigert av Danielm den 08 des 2009, 22:21, redigert 2 ganger totalt.
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: nødvendig å bytte?

Legg inn av EdHunter N815 » 08 des 2009, 22:20

Det er vel ingen poeng i å skifte noe som virker som det skal. En annen ting er å kjøpe inn delene og ha dem liggende, da er du bra forberedt hvis noe skulle begynne å tulle seg.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: nødvendig å bytte?

Legg inn av Eirik N396 » 08 des 2009, 22:22

Danielm skrev:dynamoen lader det den skal og bilen starter med en gang i vinterkulda her nord ^^

har vurdert å skifte dynamo og startmotor, men er det noe vits i fordet om det fungerer som det skal ? bare tenkte på det siden bilen er snart gådd 200000.
Nei. Eller, det er jo selvsagt opp til hver enkelt hva en vil gjøre. Men om du vil bytte litt slitedeler må det da være bedre å ta en runde med plugger, rotor/fordelerlokk, bensinfilter og luftfilter, termostat osv.
Du merker nok når det er på tide å bytte starter og dynamo.

Toppdekselpakning byttes ganske enkelt. Burde ikke koste stort mer enn 100 kr.

Brukeravatar
Danielm
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 724
Registrert: 08 aug 2009, 00:37
Navn: Daniel
Bil: 9000 CS 92 B202I
Sted: Bodø

Re: nødvendig å bytte?

Legg inn av Danielm » 08 des 2009, 22:23

EdHunter N815 skrev:Det er vel ingen poeng i å skifte noe som virker som det skal. En annen ting er å kjøpe inn delene og ha dem liggende, da er du bra forberedt hvis noe skulle begynne å tulle seg.
allright. hvor er det startmotoren står på motoren? og er det trangt/vanskelig å få byttet den? (gjør reprasjoner selv, ikke noe verksted, pga er lærling, og verksted er dyrt)
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker

Brukeravatar
Danielm
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 724
Registrert: 08 aug 2009, 00:37
Navn: Daniel
Bil: 9000 CS 92 B202I
Sted: Bodø

Re: nødvendig å bytte?

Legg inn av Danielm » 08 des 2009, 22:25

Eirik N396 skrev:
Danielm skrev:dynamoen lader det den skal og bilen starter med en gang i vinterkulda her nord ^^

har vurdert å skifte dynamo og startmotor, men er det noe vits i fordet om det fungerer som det skal ? bare tenkte på det siden bilen er snart gådd 200000.
Nei. Eller, det er jo selvsagt opp til hver enkelt hva en vil gjøre. Men om du vil bytte litt slitedeler må det da være bedre å ta en runde med plugger, rotor/fordelerlokk, bensinfilter og luftfilter, termostat osv.
Du merker nok når det er på tide å bytte starter og dynamo.

Toppdekselpakning byttes ganske enkelt. Burde ikke koste stort mer enn 100 kr.

har du nokk rett i. bytta startmotor på dama sin nissan primera 97 moddel 1.6 l (km stand da jeg bytta 161000 :shock: )for en liten stund siden. ***** arbeid, den sto jo ved innsuget. trangt som f***
Sist redigert av Danielm den 08 des 2009, 22:26, redigert 1 gang totalt.
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: nødvendig å bytte?

Legg inn av Eirik N396 » 08 des 2009, 22:26

Starter står under innsuget.

Brukeravatar
Danielm
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 724
Registrert: 08 aug 2009, 00:37
Navn: Daniel
Bil: 9000 CS 92 B202I
Sted: Bodø

Re: nødvendig å bytte?

Legg inn av Danielm » 08 des 2009, 22:26

Eirik N396 skrev:Starter står under innsuget.
er det trangt ?
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: nødvendig å bytte?

Legg inn av EdHunter N815 » 08 des 2009, 22:27

Danielm skrev:allright. hvor er det startmotoren står på motoren? og er det trangt/vanskelig å få byttet den? (gjør reprasjoner selv, ikke noe verksted, pga er lærling, og verksted er dyrt)
Den sitter i bakkant av motoren (mot torpedoveggen), ned under innsuget. Det er trangt, men det går på et vis å komme til ovenfra. Kan nevne at det sikkert tok meg en halv time å finne ut hvordan, og en time å få byttet den.
Det er litt lettere fra undersiden, men det er jo ikke alle som har tilgang på løftbukk slik jeg har.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Danielm
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 724
Registrert: 08 aug 2009, 00:37
Navn: Daniel
Bil: 9000 CS 92 B202I
Sted: Bodø

Re: nødvendig å bytte?

Legg inn av Danielm » 08 des 2009, 22:28

EdHunter N815 skrev:
Danielm skrev:allright. hvor er det startmotoren står på motoren? og er det trangt/vanskelig å få byttet den? (gjør reprasjoner selv, ikke noe verksted, pga er lærling, og verksted er dyrt)
Den sitter i bakkant av motoren (mot torpedoveggen), ned under innsuget. Det er trangt, men det går på et vis å komme til ovenfra. Det er litt lettere fra undersiden, men det er jo ikke alle som har tilgang på løftbukk slik jeg har.
har tilgang til løftebuukk jeg. men da gidder jeg ikke bytte den før den ikke funker i det hele tatt siden det er trangt. : )
Chevrolet Suburban 1990 6.2 V8 4x4
Chevrolet Malibu Wagon 1979 V8 6.1 383 stroker

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: nødvendig å bytte?

Legg inn av na_X » 09 des 2009, 12:13

jekket opp en 9000cc jeg hadde før bare og byttet startmotor fra undersiden, lettere å komme til der ja. :idea:
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Svar