Kjøleslange sprakk. Hvordan lufte systemet? 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Kjøleslange sprakk. Hvordan lufte systemet? 9-5

Legg inn av Aleks_ » 19 des 2009, 11:48

Hei.
Kjørte i går, og plutselig kom det opp melding på SID om at jeg måtte fylle på kjølevæske. La også merke til at det røyk en del bak. :?
Så trodde jo først det var toppakning.
Stoppet og åpnet panseret og der var det kjølevæske over hele motorrommet. Da hadde slangen som går fra motoren og inn mot torpedoveggen gitt etter for trykket.
Har fått tak i ny slange, som forhåpentligvis er den riktige nå.

Så kommer spørsmålet. Hvordan lufter man systemet på 9-5? Gjelder 2,3t, 2001 modell.
Fyller man på til max merket, og kjører litt til det synker og fyller på mer? Eller gjemmer det seg en lufteskrue et sted? :P

Kan ikke si jeg gleder meg til å stå ute i 23 minus å bytte den slangen nå.. :worry:
Bilen har jo stått ute i natt, slik den er nå. Noen forhåndregler jeg bør ta, før oppstart med tanke på at det mest sannsynlig ikke er så mye kjølevæske igjen? Ved siste sjekk holdt kjølevæska seg flytende til minus 36/37 ca.
Så forresten ingen forskjell i motortemperatur i går, så det har forhåpentligvis gått bra.

Mvh
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjøleslange sprakk. Hvordan lufte systemet? 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 19 des 2009, 11:53

Ingen lufteskrue, skal gå av seg selv. Men sjekk nå at slangene ikke blir knallharde, da er det noe feil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Kjøleslange sprakk. Hvordan lufte systemet? 9-5

Legg inn av Dopus » 19 des 2009, 16:42

fyll på så mye som det går... ta med deg en kanne med frostvæske og ta deg en liten kjøretur. Går ikke lange tiden før du får low coolant, fyll på, fortsett å kjøre slikt til den ikke maser lenger. Har gjort det på den måten hver gang jeg har hatt av kjølevæsken. ( topp-pakning, og turbo). Du kan også klemme litt på slangene og presse ut litt luft når du fyller på den før kjører med den.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Kjøleslange sprakk. Hvordan lufte systemet? 9-5

Legg inn av Aleks_ » 19 des 2009, 17:51

Takk for svar.
Har knota mye av dagen med å få av den sprukne slangen. Det er den som går fra motoren og mot torpedoveggen. Mulig varmeregisteret. Den var utrolig vanskelig å få ut. Fikk ikke verktøy nedi der til å løsne klemma. Nå blir det ihvertfall ordentlige slangeklemmer der, så jeg slipper slikt neste gang :evil:
Men fikk den av til slutt, og så at jeg ikke hadde fått med meg riktig slanger fra Saab, så må tilbake på mandag.

Men uansett, takk for svar. :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Svar