PCP tunning 9-3 Aero cab

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Aerocabturbo
Innlegg: 6
Registrert: 25 mai 2009, 23:13

PCP tunning 9-3 Aero cab

Legg inn av Aerocabturbo » 01 jan 2010, 18:48

Hei,

Jeg har steg 2 PCP tuning til min 9-3 Aero cab 2001 mod, men opplever ikke stor forskjell fra orginalt. Hva kan dette skyldes?
Bilen oppleves noen ganger å "lugge" i responsen ved gasspådrag. Kan tennplygger være slitte? Har hørt at man bør være nøye på at tennpluggene er nye ved PCP tunning. Noen med erfaring med dette? (bruker 98 oktan)

Håper på tilbakemelding

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Re: PCP tunning 9-3 Aero cab

Legg inn av TurboLars N383 » 02 jan 2010, 00:24

Kan jo være noe så enkelt som tette katalysatorer .
Skal ikke si noe sikkert , men det er jo slett ikke uvanlig og da oppfører den seg akkurat som du sier :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: PCP tunning 9-3 Aero cab

Legg inn av Tor N12 » 02 jan 2010, 00:31

Den aller vanligste feilen på T7-biler som går dårlig er vel defekte enveisventiler til tankutluftinga, sjekk dem.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: PCP tunning 9-3 Aero cab

Legg inn av Paradigm N558 » 02 jan 2010, 01:31

Eller defekt magnetventil?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: PCP tunning 9-3 Aero cab

Legg inn av stianj » 02 jan 2010, 01:49

Paradigm N558 skrev:Eller defekt magnetventil?
Enig, går sikkert på grunnladetrykk. Om du har gradert måler, sjekk hva trykket ligger på :)
2009 9-3 Aero XWD

Aerocabturbo
Innlegg: 6
Registrert: 25 mai 2009, 23:13

Re: PCP tunning 9-3 Aero cab

Legg inn av Aerocabturbo » 02 jan 2010, 02:44

Daniel N683 skrev:
stianj skrev:
Paradigm N558 skrev:Eller defekt magnetventil?
Enig, går sikkert på grunnladetrykk. Om du har gradert måler, sjekk hva trykket ligger på :)
Defekt magnetventil betyr nødvendigvis ikke glt - kan også gjøre at turboen ladder det den er god for - ergo, fuelcut - for mye trykk - fuelcut. ... så har man det gående. Kan kjennes ut som rykning i motoren. Merkes godt i mellomregisteret.
Ja, stemmer. mellomregisteret spesielt.
For meg med overfladisk kunnskap om dette
er det vanskelig å vite opp eller ned.
Men det jeg vet er at 40Hk bør merkes (ref steg 1 PPC)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: PCP tunning 9-3 Aero cab

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jan 2010, 12:39

Tor N12 skrev:Den aller vanligste feilen på T7-biler som går dårlig er vel defekte enveisventiler til tankutluftinga, sjekk dem.
Sjekk dette først ja, de er defekte på veldig mange biler, og det er jo særdeles enkelt å sjekke.

Defekt magnetventil på T7 er ikke spesielt vanlig!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: PCP tunning 9-3 Aero cab

Legg inn av stianj » 02 jan 2010, 16:10

Daniel N683 skrev:
stianj skrev:
Paradigm N558 skrev:Eller defekt magnetventil?
Enig, går sikkert på grunnladetrykk. Om du har gradert måler, sjekk hva trykket ligger på :)
Defekt magnetventil betyr nødvendigvis ikke glt - kan også gjøre at turboen ladder det den er god for - ergo, fuelcut - for mye trykk - fuelcut. ... så har man det gående. Kan kjennes ut som rykning i motoren. Merkes godt i mellomregisteret.
Ja, men det kan også gi glt. Verdt å se etter.
2009 9-3 Aero XWD

Aerocabturbo
Innlegg: 6
Registrert: 25 mai 2009, 23:13

Re: PCP tunning 9-3 Aero cab

Legg inn av Aerocabturbo » 03 jan 2010, 01:00

Ingvar N629 skrev:
Tor N12 skrev:Den aller vanligste feilen på T7-biler som går dårlig er vel defekte enveisventiler til tankutluftinga, sjekk dem.
Sjekk dette først ja, de er defekte på veldig mange biler, og det er jo særdeles enkelt å sjekke.

Defekt magnetventil på T7 er ikke spesielt vanlig!


Hvor lokaliserer jeg enveisventil til tankutluftinga?
Noe jeg kan gjøre selv

Når det er sagt så går ikke bilen dårlig. Det er bare det at den på en måte "jobber litt" ved gasspådrag. Kan oppleves som: "vil dra, men får det ikke helt til" Vi snakker om en touch av dette, ikke ett stort problem. Men for meg med kjærlighet for bil og perfeksjonsist så merker jeg det. Jeg har en opplevelse at den trenger å puste...
Kombinert at bilen bruker litt olje er jeg redd jeg ikke ønsker å gå til steg 3 før jeg finner mer ut av det. Leak test skal jeg teste ut som tips fra annen tråd.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: PCP tunning 9-3 Aero cab

Legg inn av EdHunter N815 » 03 jan 2010, 02:47

Siden du har oljeforbruk i tillegg er det stor sansynlighet for at denne kan være grunnen til at bilen din ikke går som den skal. Olje i forbrenningen kan i alle fall forklare dårlig gange/lavere effekt, så var jeg deg ville jeg begynt med å finne ut hvor det blir av oljen som forsvinner og fikse det, dumt å begynne i feil ende når du uansett er nødt til å gjøre noe med oljeforbruket.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: PCP tunning 9-3 Aero cab

Legg inn av ToreN1246 » 03 jan 2010, 03:47

ta av røret mellom turbo og luftfilter for å sjekke om det er slakk i turbo'n er noe av det første jeg ville gjort om den bruker olje. (1 times jobb med ti tommeltotter) :lol:
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: PCP tunning 9-3 Aero cab

Legg inn av Ingvar N629 » 03 jan 2010, 20:47

Aerocabturbo skrev:
Ingvar N629 skrev:
Tor N12 skrev:Den aller vanligste feilen på T7-biler som går dårlig er vel defekte enveisventiler til tankutluftinga, sjekk dem.
Sjekk dette først ja, de er defekte på veldig mange biler, og det er jo særdeles enkelt å sjekke.

Defekt magnetventil på T7 er ikke spesielt vanlig!


Hvor lokaliserer jeg enveisventil til tankutluftinga?
Noe jeg kan gjøre selv

Når det er sagt så går ikke bilen dårlig. Det er bare det at den på en måte "jobber litt" ved gasspådrag. Kan oppleves som: "vil dra, men får det ikke helt til" Vi snakker om en touch av dette, ikke ett stort problem. Men for meg med kjærlighet for bil og perfeksjonsist så merker jeg det. Jeg har en opplevelse at den trenger å puste...
Kombinert at bilen bruker litt olje er jeg redd jeg ikke ønsker å gå til steg 3 før jeg finner mer ut av det. Leak test skal jeg teste ut som tips fra annen tråd.
Bilde fra en annen tråd:
Bilde
Løsne i hver ende av røret med ventilene på, sug og blås i begge ender av det. Det skal ikke være mulig å blåse hverken fra spjeldhusets side eller fra turboens side, da skal ventilen lukke. Gjør den ikke det må ventilen byttes. Dessverre selges disse kun som en sats (originalt vel og merke) og det koster noen kr.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar