Planslipe topp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Planslipe topp

Legg inn av Timon » 13 apr 2010, 17:09

Må man av med kammene og ventiltrykkerne for å få planslipt toppen på T5? Han som skal gjøre det sier at jeg kanskje må det, for å få alle ventilene helt opp.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Planslipe topp

Legg inn av Ingvar N629 » 13 apr 2010, 20:07

Du MÅ ikke, men jeg vil nå anbefale deg å gjøre det, for toppen bør i delekoker etterpå og da er det jo greit at trykkerne er ute.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Planslipe topp

Legg inn av Timon » 14 apr 2010, 01:24

Ingvar N629 skrev:Du MÅ ikke, men jeg vil nå anbefale deg å gjøre det, for toppen bør i delekoker etterpå og da er det jo greit at trykkerne er ute.
OK da får vi ta av det også. Hvorfor må den i delevaskeren egentlig? Må blokka også det?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Planslipe topp

Legg inn av Ingvar N629 » 14 apr 2010, 06:38

Maskinering har en tendens til å generere metallspon, så grundig vask etterpå er A og O.

Det samme gjelder blokka. Den må du jo hone dersom du skal bytte ringer, blir jo ikke så mye griseri av det, men vel så viktig er å bli kvitt gamle avleiringer.

Sånn sett burde du også hive veiva til kok.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Planslipe topp

Legg inn av Talker » 17 apr 2010, 17:55

Må man til motorversted for å få kokt/vasket blokk? Er det snakk om en delevasker, eller et bad eller?

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Planslipe topp

Legg inn av Timon » 18 apr 2010, 02:21

Fant ikke noe maskinverksted i Arendal , men lastebilverkstedet (Scania) kunne hjelpe sa de. Så jeg skal dit på mandag.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Planslipe topp

Legg inn av Ingvar N629 » 18 apr 2010, 08:51

Talker skrev:Må man til motorversted for å få kokt/vasket blokk? Er det snakk om en delevasker, eller et bad eller?
Delekoker eller syrevask er å anbefale, for å få rensa oljekanaler og ikke bare spyle av utvendig. Du kan jo ringe og høre, men ditt lokale renseri har neppe utstyr for jobben...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar