Har en 900s 97 i god stand som jeg tenker å bygge om for å få litt ekstra tenker meg bare en 50hk ca.
Er det noe annet en å senke kompen jeg må ta hensyn til, har tilgang på disse deler fra en turbo. turbo med manifoil, innsug komplett med dyser, ledningsnett hjerne osv. må jeg bytte toppen?
Takker for seriøse svar.
Bygge om 900s 97 til turbo.
Moderator: Moderatorer
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Bygge om 900s 97 til turbo.
Tenker du å bygge om den motoren du har da?
I såfall så bør du nok bytte stempel for å få ned kompresjonen, du bør også modifisere blokka slik at du får på plass oljekjølinga under stemplene. Clutch blir jo et problem med en gang og du må også montere intercooler, oljekjøler samt de tingene du nevner. Toppen er bra lik men du må evt modifisere den for å få uttak til vannkjølinga til turboen..
Sagt på en annen måte, dette lønner seg ikke på noe vis!! Selg heller bilen og kjøp en som har turbo fra før
I såfall så bør du nok bytte stempel for å få ned kompresjonen, du bør også modifisere blokka slik at du får på plass oljekjølinga under stemplene. Clutch blir jo et problem med en gang og du må også montere intercooler, oljekjøler samt de tingene du nevner. Toppen er bra lik men du må evt modifisere den for å få uttak til vannkjølinga til turboen..
Sagt på en annen måte, dette lønner seg ikke på noe vis!! Selg heller bilen og kjøp en som har turbo fra før

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bygge om 900s 97 til turbo.
Blokka på en suger mangler også hull til oljereturen, i tillegg til det Tor nevner. Kammene er heller ikke like.Mye enklere å bytte hele motoren!
Likevel er det mye jobb, da det er helt annen type motorstyring på turbobilene. Vil du unngå klipp-og-lim-ledningsnett så må du bytte ganske mye, men om du vet hva du gjør og har skjema, så det ikke akkurat svart magi å koble opp trionicnettet.
Girkassene er heller ikke like, men det er "bare" utvekslinga som skiller, så kan du leve med det så kan jo den få sitte. Du må også bytte komplett eksosanlegg.
Kort sagt, dette krever en delebil med turbo.
Til sist skal dette godkjennes og føres inn i vognkortet, ellers varer moroa toppen til neste EU-kontroll.
Neei, finn deg heller en bil med turbo!
Likevel er det mye jobb, da det er helt annen type motorstyring på turbobilene. Vil du unngå klipp-og-lim-ledningsnett så må du bytte ganske mye, men om du vet hva du gjør og har skjema, så det ikke akkurat svart magi å koble opp trionicnettet.
Girkassene er heller ikke like, men det er "bare" utvekslinga som skiller, så kan du leve med det så kan jo den få sitte. Du må også bytte komplett eksosanlegg.
Kort sagt, dette krever en delebil med turbo.
Til sist skal dette godkjennes og føres inn i vognkortet, ellers varer moroa toppen til neste EU-kontroll.
Neei, finn deg heller en bil med turbo!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan