9-5 som har mistet piffen - feilsøking via OBDII?
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 38
- Registrert: 19 okt 2008, 18:44
- Medlemsnummer: N1532
- Bil: 9-5 MY03 E85
9-5 som har mistet piffen - feilsøking via OBDII?
Hei,
Jeg har en 9-5 03 (E85) som hadde tett kat. der jeg byttet downpipe. Etter dette gikk den helt normalt. Nå i det siste så har den plutselig mistet "piffen", dvs ingen fusking i det hele tatt og den drar helt jevnt, men draget er fryktelig dårlig - virker som en bil med null turbo. Det er ikke eksos denne gangen for turtallet er det ingen begrensning på (sist stoppet det på 3-4000rpm).
Har fått lest av en feilkode P1312 med OBDII som indikerer problem med tenning - noen andre som kan få meg i riktig retning? Tennkassett? LMM? (plugger er sjekket og jeg fant ikke noe unormalt).
Det KAN evt være at denne feilkoden er historisk og at dette ikke er det reelle problemet akkurat nå - men har jo hatt av minuspolen på batt. etter bytte av DP, så burde vært resatt? (jeg har ikke CE lampe, selv om koden synes via OBDII softwaren)
Har noen software som fulgte med kabelen (ELM327 USB v.1.2), men der kan jeg kun live lese av standardverdier som rpm, hastighet etc. Noen som kan peke i riktig retning på software som kan lese av mer? (dvs jeg antar det skal være mulig å lese av ladetrykk og andre parametre, evt for å få komme nærmere en løsning på mitt problem her?)
Jeg har en 9-5 03 (E85) som hadde tett kat. der jeg byttet downpipe. Etter dette gikk den helt normalt. Nå i det siste så har den plutselig mistet "piffen", dvs ingen fusking i det hele tatt og den drar helt jevnt, men draget er fryktelig dårlig - virker som en bil med null turbo. Det er ikke eksos denne gangen for turtallet er det ingen begrensning på (sist stoppet det på 3-4000rpm).
Har fått lest av en feilkode P1312 med OBDII som indikerer problem med tenning - noen andre som kan få meg i riktig retning? Tennkassett? LMM? (plugger er sjekket og jeg fant ikke noe unormalt).
Det KAN evt være at denne feilkoden er historisk og at dette ikke er det reelle problemet akkurat nå - men har jo hatt av minuspolen på batt. etter bytte av DP, så burde vært resatt? (jeg har ikke CE lampe, selv om koden synes via OBDII softwaren)
Har noen software som fulgte med kabelen (ELM327 USB v.1.2), men der kan jeg kun live lese av standardverdier som rpm, hastighet etc. Noen som kan peke i riktig retning på software som kan lese av mer? (dvs jeg antar det skal være mulig å lese av ladetrykk og andre parametre, evt for å få komme nærmere en løsning på mitt problem her?)
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 9-5 som har mistet piffen - feilsøking via OBDII?
Første som slår meg er defekte enveisventiler, søker du på dette så er det beskrevet flere ganger. (selv om det ikke skal gi deg tenningsproblemer)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 9-5 som har mistet piffen - feilsøking via OBDII?
Som regel så kommer P1312 sammens med P1334, det er feiltenning på syllinder 1 og 2, samt på 3 og 4.
Tennkassettbytte har vært løsningen da.
men, jeg tror ikke den feilkoden har noe med din feil å gjøre, så jeg holder også en finger på Tor sitt forslag, enveisventiler, om du søker litt rundtom dette, så finner du en løsning.
Et lite hint her kan være å oppsøke din lokale VW-Audi-forhandler
Tennkassettbytte har vært løsningen da.
men, jeg tror ikke den feilkoden har noe med din feil å gjøre, så jeg holder også en finger på Tor sitt forslag, enveisventiler, om du søker litt rundtom dette, så finner du en løsning.
Et lite hint her kan være å oppsøke din lokale VW-Audi-forhandler

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 9-5 som har mistet piffen - feilsøking via OBDII?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 38
- Registrert: 19 okt 2008, 18:44
- Medlemsnummer: N1532
- Bil: 9-5 MY03 E85
Re: 9-5 som har mistet piffen - feilsøking via OBDII?
..takk for tips, da skal jeg ta et lite panserdykk i kveld og sjekke enveisventilene 
Morten

Morten
Re: 9-5 som har mistet piffen - feilsøking via OBDII?
Hei.
Feilkoden betyr at det er feil på tilbakemelding på forbrennings detektering på stempel 1 og 2.
Jeg ville ha sjekket pluggene da om de er fulle av sot eller feil på plugg, så kan tennkassetten ha problemer med å få sendt rett signal til ECU. Feilen kommer av at tennkassett har gitt en spenning på over 5v på 200 forbrenninger.
Mere feilsøking kan gjøres med tech2 ved å ta ut div ledninger å lese av verdier på tomgang.
Sjekk iallefall pluggene ASAP da de kan være synderen. Gi tilbakemelding
Mvh. Pål
Feilkoden betyr at det er feil på tilbakemelding på forbrennings detektering på stempel 1 og 2.
Jeg ville ha sjekket pluggene da om de er fulle av sot eller feil på plugg, så kan tennkassetten ha problemer med å få sendt rett signal til ECU. Feilen kommer av at tennkassett har gitt en spenning på over 5v på 200 forbrenninger.
Mere feilsøking kan gjøres med tech2 ved å ta ut div ledninger å lese av verdier på tomgang.
Sjekk iallefall pluggene ASAP da de kan være synderen. Gi tilbakemelding

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 som har mistet piffen - feilsøking via OBDII?
Drar den dårlig, eller VELDIG dårlig? Går den bare dårlig, så sjekk envisventiler, går den VELDIG dårlig så sjekk at ikke staget fra wastegateklokka har hoppet av. Da får du null ladetrykk.
Er det ikke noe av dette, så anbefaler jeg bruk av tech 2 istedenfor ELMscan!!
Er det ikke noe av dette, så anbefaler jeg bruk av tech 2 istedenfor ELMscan!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 38
- Registrert: 19 okt 2008, 18:44
- Medlemsnummer: N1532
- Bil: 9-5 MY03 E85
Re: 9-5 som har mistet piffen - feilsøking via OBDII?
Hei,
Jeg har da sjekket enveisventilene. Løsnet kun på slangeklemma bak spleldhuset og blåste - og det var gjennomtrekk det
Dvs løsnet ikke i andre enden da jeg antok at det skulle være tett fra spjeldhusets side (eller?). Det er de to blå som sitter langs denne slangen regner jeg med. Disse kan skaffes løst hos VW/Audi?
Pluggene/tenning var nok blindspor, de var nå litt grå pga å ha gått tynt i det siste men null sot.. (historisk feilkode nå slettet, og ikke kommet tilbake etter en liten testtur i alle fall)
Jeg har da sjekket enveisventilene. Løsnet kun på slangeklemma bak spleldhuset og blåste - og det var gjennomtrekk det

Pluggene/tenning var nok blindspor, de var nå litt grå pga å ha gått tynt i det siste men null sot.. (historisk feilkode nå slettet, og ikke kommet tilbake etter en liten testtur i alle fall)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 som har mistet piffen - feilsøking via OBDII?
Hvis pluggene er gråaktige, er de akkurat slik de skal være.
Enveisventilene, to stk, skal tette fra hver sin side. Begge må tette, ellers blir det krøll. Du kan kjøpe løst hos VW ja, det enkleste da er å la den gamle ventilen sitte og bare sette på den nye i tillegg i enden av røret. Det er ikke så enkelt å bytte ut den gamle.
Enveisventilene, to stk, skal tette fra hver sin side. Begge må tette, ellers blir det krøll. Du kan kjøpe løst hos VW ja, det enkleste da er å la den gamle ventilen sitte og bare sette på den nye i tillegg i enden av røret. Det er ikke så enkelt å bytte ut den gamle.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 38
- Registrert: 19 okt 2008, 18:44
- Medlemsnummer: N1532
- Bil: 9-5 MY03 E85
Re: 9-5 som har mistet piffen - feilsøking via OBDII?
Hei,
Var nok litt kjapp da jeg var ute i halvmørket i går, har nå i dag hatt av i begge ender og funnet ut at enveisventilene funker. Dvs slipper luft greit ene veien men ikke andre.
Staget til wastegate sitter på, og flytter seg greit når jeg drar i det..
Da er neste step tech2? Evt andre tips?
EDIT: Kan turboen ha tatt kvelden, hvordan kan jeg sjekke dette?
Var nok litt kjapp da jeg var ute i halvmørket i går, har nå i dag hatt av i begge ender og funnet ut at enveisventilene funker. Dvs slipper luft greit ene veien men ikke andre.
Staget til wastegate sitter på, og flytter seg greit når jeg drar i det..
Da er neste step tech2? Evt andre tips?
EDIT: Kan turboen ha tatt kvelden, hvordan kan jeg sjekke dette?