Innkjøring nyoverhalt T7

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Innkjøring nyoverhalt T7

Legg inn av Karl N1641 » 04 jun 2010, 21:01

Har kjørt inn motoren 150 mil til no, føler ting begynte å løsne rundt halve kjørelengden av dette. Tenker det er greitt med eitt olje- og -filterbytte no.

Synspunkter på kor langt bør eg kjøre inn?

Mvh. Karl
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Innkjøring nyoverhalt T7

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jun 2010, 22:28

Etter 150 mil er det bare å bruke den. Men bytt olje, jeg ville ha gjort det før!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Innkjøring nyoverhalt T7

Legg inn av Tor N12 » 04 jun 2010, 22:44

Jeg bytter olje etter 3-15 mil... så rundt 100-150mil :P
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: Innkjøring nyoverhalt T7

Legg inn av Karl N1641 » 04 jun 2010, 23:04

Takk for input, gutter.

Tenkte det var greitt å byte no, men var ikkje klar over at eg hadde venta vel lenge (eg er ellers svært nøye med å bytte ofte (nok)). Oljeskift før ~40 mil hadde eg faktisk ikkje anledning til, den distansen gjekk til frakt frå der den vart overhala.

Har ikkje hatt målbart oljeforbruk så langt, var forberedt på moderat forbruk, tyder gjerne på at stempelringane er bra tilpassa sylinderveggane.

Blir oljeskift i helga, Mobil1 0W40, den oppfyller Saabs spec.
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: Innkjøring nyoverhalt T7

Legg inn av Karl N1641 » 07 jun 2010, 10:02

Etter ein runde med Omega 907 bytta eg olje og satte på CSP-filteret på lørdag. Er vel uansett ikkje store inntrykket ein får av ein visuell sjekk, gamleolja såg uansett slik ut etter fitrering gjennom ein polérklut:


Bilde


Bilde


Kjem til å bytte pr ~800-1000 mil framover. Olje som oppfyller Saabs spec (Mobil1 0W40). Vurderer å bruke Omega 907 ved kvart skift.
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Svar