og900 8v som ikke starter

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

og900 8v som ikke starter

Legg inn av AndreasE N1216 » 01 aug 2010, 17:50

Hei! :)
skrur på en venns og900: en 90 modell med mekanisk innsprøytning og lambdasonde. merkelig kombinasjon....
den har gnist på pluggene, den elektriske pumpa går når motoren sveives på starteren og bensin kommer fram til inntaket på innsprøytningssystemet. jeg har demontert dysene fra innsuget og der kommer ingen bensin når motoren sveives på starteren. selve "ECU"'n er montert under baksetet og dennes hovedrele (den dobbelt så store typen) på den vanlige plasseringa i passasjerbrønnen. sistnevnte klikker verken når man skrur på tenninga eller kjører på starteren. derfor har jeg dratt den konklusjonen at det er elektronikken som tilhører lambdaen (og overstyrer den mekaniske innsprøytninga?) som spøker for oss. heynes har ikke med denne biten elektronikk som er tilført 8ventilern for å få montert lambda, så jeg har ingen koblingsskemaer å gå etter, og har generelt vankelig for å skjønne dette merkelige systemet. håper det er noen her inne som kan hjelpe meg på veg!? :)
Mvh Andreas Ente
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: og900 8v som ikke starter

Legg inn av Atzz » 02 aug 2010, 15:29

Heihei! Har 900 med samme systemet, M88 vel og merke.


Det alle første jeg vile sjekke var om den dro falskluft en eller annen plass mellom luftmengdemåleren/bensinfordeleren og topp. Hvis den trekker inn nok falskluft vil ikke plata i bensinfordeleren løfte seg og da vil ikke dysene sprute noe bensin!

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: og900 8v som ikke starter

Legg inn av AndreasE N1216 » 18 aug 2010, 20:16

Hei igjen!
falskluft er sjekka, desverre uten resultat. eiern av bilen har feilsøkt videre ved å bytte bensinfilteret og nå tenkte vi å bytte bensinfordeleren. vi har en løs fordeler liggende fra en 83 modell. men denne har en "ut-kontakt" mindre. 90-modellen har en egen bensinkrets som går via en magnetventil-lignende sak montert på innerskjermen (brenselavstengning?), og det er ut-kontakten til denne kretsen som 83-modellen ikke har, men inn-ventilen til denne kretsen finnes... noen som vet hva denne inn-ventilen i eldre modeller brukes til?
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: og900 8v som ikke starter

Legg inn av Atzz » 18 aug 2010, 22:33

Magnetventilen på skjermen er en del av det elektroniske systemet og er med på å regulere brensin/luft-forholdet. Den fungerer på den måten at den slipper bensin tilbake til tanken, som reduserer bensintrykket, slik at forholdet blir rett.



Hvis dere tar av slangen mellom bensinfordeler og gasspjeld og så prøver dere å kjøre motoren på starteren samtidig som dere løfter platen nedi der, skjer det noe da?

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: og900 8v som ikke starter

Legg inn av AndreasE N1216 » 19 aug 2010, 23:00

Hei igjen, og takk for hjelpa så langt, Atzz!
Han har nå prøvd å gjøre det du foreslår i siste innlegg her, og resultatet var at pluggene ble veldig bløte. altså fikke den bensin, men startet ikke. det tyder jo på at det er noe med den kontakta som styrer benintilførsel avhengig av vakumet i insuget (som du beskrev i første innlegg).
har forsåvidt glømt å nevne at det hele tiden siden den sluttet å gå, smeller en del i potta i ny og ne når man drar den på starteren. og under siste forsøk, da den fikk bensin skjøt det også en del i innsuget.
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: og900 8v som ikke starter

Legg inn av na_X » 19 aug 2010, 23:28

Smellinga kan vel være for mye bensin som ikke er forbrent.
Har du testa å starte den uten kaldstartdysa? ta ut strømmen på den og test. Godt mulig den freser ut fullt av bensin uten at den skal gjøre det.. Det skjedde med min T8, etter en rens av kaldstartdysa så fungerte det som det skulle igjen. Man får lett start uten denne også, som et lite tips. :)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: og900 8v som ikke starter

Legg inn av Atzz » 20 aug 2010, 00:17

Hvis du tar dysene ut av insuget, hvor langt opp må du løfte platen før det kommer bensin ut?

I tillegg så kan dere sjekke om det kommer summing fra moduleringventilen som er plassert mot skjermen ved beninfordeleren.


Når dere slår på tenningen så skal bensinpumpen gå i ca 2 sekkunder for å bygge opp trykk. Moduleringsventilen skal være i drift også da. Det er ikke sikkert moduleringventilen slår inn før dere har slått på og av tenninga et par ganger.

Moduleringsventilen høres ut som en ganske sterk summing nede i motorrommet på venstre side, rett ved bensinfordeleren.
Man kan også føle på ventilen om det er noe liv der, som en lite vibrering om man holder et par fingre på denne.


ellers kan det være lurt som na_X sier, å sjekke kaldstartsdysa. Ta løs dysa, legg den oppi et kar og lag dere en tyvkobling over bensinpumpereleet slik at bensinpumpa starter. (se på siden av relet og se hvilke punkter som er "bryteren" og koble sammen disse to punktene, releet skal ikke settes på plass mens dette gjøres) La pumpa gå et minutt og se om det kommer noe ut av dysa. Kommer det noe ut lekker den og burde renses/byttes.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: og900 8v som ikke starter

Legg inn av Pål N526 » 20 aug 2010, 01:00

Reminder! Selv om det er gnist på pluggene, så vil det ikke si at det er nok.. forsøkt å bytte rotor og fordelerlokk?

mvh.

Pål N526
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: og900 8v som ikke starter

Legg inn av Frode N073 » 20 aug 2010, 06:44

og900 -90 modell med mekanisk innsprut???

bygd om då ellår?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: og900 8v som ikke starter

Legg inn av AndreasE N1216 » 20 aug 2010, 08:38

skal be ham teste de forslagene dere kommer med her nå!
Pål: tror nok ikke det er gnisten i og med at pluggene holdt seg helt tørre fram til vi begynte å løfte plata i bensinfordeleren. altså var der ingen bensin til å begynne med. men det kan jo selvfølgelig være flere feil i bildet her. så greit å utelukke at det ikke er gnisten. har no ekstra tenningsdeler vi kan teste med.
Frode: har ikke sjekka i vognkortet om den ble levert med 8-ventiler, men går ut i fra dette, fordi det er bygd om til lambdastyring oppå den mekaniske innsprøytninga for å sette på katten.
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: og900 8v som ikke starter

Legg inn av Atzz » 20 aug 2010, 11:26

Frode N073 skrev:og900 -90 modell med mekanisk innsprut???

bygd om då ellår?
Det kan jo være modellår 89 som er registrert i 90.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: og900 8v som ikke starter

Legg inn av na_X » 20 aug 2010, 13:23

eller en finsk-produsert i 1990.. opplevde å se en slik en med egne øyne for ei uke siden, jeg trodde også at det var slutt på 8v i 1990 før dette.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: og900 8v som ikke starter

Legg inn av AndreasE N1216 » 20 aug 2010, 17:23

Han har nå konstatert at arma og dermed den runde plata i bensinfordeleren går noe treigere i 90-modellen i 83-modellen. så han skal sjekke hvor mye plata må lettes på før dysene begynner å spytte ut bensin før han prøver noe mer.
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: og900 8v som ikke starter

Legg inn av Atzz » 20 aug 2010, 17:34

er det trykk på den fra 83?

Arma blir treigere av bensintrykket, så om du skal sammenligne dem, så må begge være satt under trykk :) eventuelt at begge er trykkfrie.

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: og900 8v som ikke starter

Legg inn av AndreasE N1216 » 21 aug 2010, 03:23

begge var kobla fra alle bensinslanger osv da de ble sammenligna...
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Svar