Drivledd ng900t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Drivledd ng900t

Legg inn av stianj » 13 sep 2010, 20:55

Rakler noe voldsomt i drivleddet på høyre side, må alt byttes helt inn til kassa, eller er det så jeg bare kan bytte ytre?
Evt, gi meg link til hva jeg trenger noen? :) Er ikke helt sikker på åssen det der fungerer, pga at det er ett ledd mellom de 2 akslene. Men regner vel med at det er ytterst kaklinga kommer fra?

Mvh Stianj.
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Drivledd ng900t

Legg inn av Pål N526 » 13 sep 2010, 21:14

kakkler det når du svinger? beskriv litt nærmere:)

Mvh. Pål n526
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: Drivledd ng900t

Legg inn av stianj » 13 sep 2010, 21:16

Pål N526 skrev:kakkler det når du svinger? beskriv litt nærmere:)

Mvh. Pål n526
Ja, spesielt i venstre svinger. Hører det knepper.
Hører av og til når jeg gir på igjen etter fartsdumper f.eks også.
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Drivledd ng900t

Legg inn av Pål N526 » 14 sep 2010, 06:42

Da er det mest sansynelig at det er drivknuten. I og med at det er på høyre side kan du banke ut hele akslingen med medbringeren som sitter i mellomleddet på kassa(uten at det går noe olje til spille). Forenkler jobben om du ikke har verktøyet som beskrevet nedenfor(jeg har det. GENIALT spør du meg 8)) Lykke til.

Bare husk å løsne senter mutra på drivknuten FØR du jekker opp og skrur av dekket :roll:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... avtrekker/
Bilde


Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: Drivledd ng900t

Legg inn av stianj » 14 sep 2010, 12:01

Pål N526 skrev:Da er det mest sansynelig at det er drivknuten. I og med at det er på høyre side kan du banke ut hele akslingen med medbringeren som sitter i mellomleddet på kassa(uten at det går noe olje til spille). Forenkler jobben om du ikke har verktøyet som beskrevet nedenfor(jeg har det. GENIALT spør du meg 8)) Lykke til.

Bare husk å løsne senter mutra på drivknuten FØR du jekker opp og skrur av dekket :roll:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... avtrekker/
Bilde


Mvh. Pål
Se der ja, var vel svaret jeg trengte :)
Takker så mye!
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Drivledd ng900t

Legg inn av Tor N12 » 14 sep 2010, 15:58

Nå er jo denne tråden om ng900 men om andre skulle synes at det verktøyet er kjekt så kan jeg i allefall legge til at det funker fint på og9-3 samt 9-5, er også rimelig sikker på at det fungerer fint på 9-3ss. På 9000 derimot så er det en låsering som holder drivknuten og denne vil lett kunne ødelegges ved bruk av denne avdrageren, tror også det gjelder og900.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Drivledd ng900t

Legg inn av Atzz » 14 sep 2010, 19:05

Låsering som holder drivknuten fast til akslingen på og900 ja!

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Drivledd ng900t

Legg inn av Edward N812 » 23 aug 2012, 09:21

Nå drar jeg opp en megagammel tråd her, men det får så være :)

Når jeg ser på låseringen til drivknuta på 9000, så ser det ut til å være en type snap-ring, bare med mulighet for å utvide med tang. Selv har jeg aldri klart å bytte drivknute på 9000 uten å utvide denne, men om sporet til låseringen er noe faset, så kan det faktisk være meningen at den skal løsne uten å ødelegge noe, ved påføring av en rettlinjet konstant kraft? Har noen/kan noen ta et bilde av sporet som denne låseringen sitter i?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar