Clutch til 9000 2.3t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Clutch til 9000 2.3t

Legg inn av Rambraut N1491 » 06 nov 2010, 14:58

Hei

Jeg må bytte register i bilen og tenkte i samme slengen og få på ny clutch og div.

Holder det lenge med vanlig aeroclutch eller går det ann og bruke f.eks sinterlamell og aerotrykkplate eller noe annet som gjør den noe sterkere, men samtidig god og kjøre med?

Har ikke store trimplaner, men noe opp mot 300hk skal man ikke se bort i fra.


Martin
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Clutch til 9000 2.3t

Legg inn av Tor N12 » 06 nov 2010, 15:18

Om du holder deg under 290 hester så er en orginal Aero-clutch tingen, skal du over så er det vel strengt tatt nesten bare Spec 2+ som gjelder. Riktignok så finnes det ei 600nm trykkplate fra Sachs som ikke koster allverden men mange klager litt på pedalfølelsen med den.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Clutch til 9000 2.3t

Legg inn av Rambraut N1491 » 06 nov 2010, 15:43

Ah, da blir det nok bare vanlig aeroclutch til og begynne med i allefall. Blir en god del påkost i løpet av vinteren nå.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Clutch til 9000 2.3t

Legg inn av Rambraut N1491 » 22 jan 2011, 21:57

Er det noen som har erfaring med 6puck Sinterlamell til 9000?

Fant denne http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std

Spurte om de viste hvor mye moment den tåler, fikk svar om at den holder til ca. 25-30% mere moment enn en organisk lamell.. Tenkte en slik sammen med aero-trykkplate må være fint og kjøre med? Ser det blir litt for dyrt for meg og kjøpe Spec 2+ clutch i denne omgang.

Edit: Hvor mye moment tåler en orginal lamell til Aero?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Clutch til 9000 2.3t

Legg inn av EdHunter N815 » 23 jan 2011, 00:31

Litt OT, men vær obs på at sinterlameller ofte er fæl å kjøre med. Det gir mye mer av/på-clutch og er generelt lite egnet for en bruksbil, spesielt om du er en del borti bykjøring.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Clutch til 9000 2.3t

Legg inn av Rambraut N1491 » 23 jan 2011, 01:36

EdHunter N815 skrev:Litt OT, men vær obs på at sinterlameller ofte er fæl å kjøre med. Det gir mye mer av/på-clutch og er generelt lite egnet for en bruksbil, spesielt om du er en del borti bykjøring.
Det går fint med litt OT, så lenge det handler om clutch. :mrgreen:

Men ja, har prøvd en Volvo 240 TiC med sinter, mener den var 4puck, uansett så var den ikke så veldig av/på, bare litt. Bykjøring er det forholdsvis lite av, og hvis jeg først er i byen så er det på kveldstid når det er minst trafikk. :)

Tror jeg skal gå for den der jeg gitt, men vil gjerne vite maks moment på en orginal Aero clutch først. :mrgreen:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Clutch til 9000 2.3t

Legg inn av Tor N12 » 23 jan 2011, 19:52

Skal du først oppgradere en clutch på 9000 så er det jo trykkplata som er det første man gjør noe med.
Å kjøre med en sinter er ikke akkurat det man normalt ønsker seg på en slik bil...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Clutch til 9000 2.3t

Legg inn av Bent N208 » 25 jan 2011, 11:48

Hei

Støtter 100% anbefaling om ikke bruk av sinter i bruksbil :wink:

Har du moderat trimmet bil vil nok en Aero kobling være nok, men setter du inn en spec har du kobling som er med til det meste :wink:

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Clutch til 9000 2.3t

Legg inn av Rambraut N1491 » 25 jan 2011, 17:53

Takker for svar!

Jeg bestillte meg Sinterlamell i sverige her om dagen, men er nå igjen litt usikker på hva jeg skal gå for. Prøvde som sagt en Volvo 240 TiC med Sinter-lamell og og900 trykkplate, syntes den var helt grei og kjøre med, litt tung pedal og noe nykking ved igangsetting, men gikk helt fint ann å kjøre med.

Er jo ikke mange kronene for en komplett aeroclutch heller..
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar