Bilen nykker på E85 og middels pådrag
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Bilen nykker på E85 og middels pådrag
Hei,
Som topic sier, bilen nykker litt under middels pådrag, uansett om motor er varm eller kald.
Gjelder bare ved kjøring på E85.
Har en kollega som har en helt orginal MY07 9-5 2.0 Biopower, og han opplever det samme.
Er det bare dårlig kvalitet på drivstoffet, eller er det bare slik drivstoffet oppfører seg?
Kan ikke konkludere med noe på fullt pådrag, gjelder kun over 3500 RPM (ca.. )og det er virkelig ikke tid/anledning til å grisekjøre rundt nå for å teste.
Er det noe åpenbart jeg har gått glipp av?
Pluggene er 5000 km gamle BCPR7ES11, og siden jeg ikke har bredbåndslambda så blir det litt begrenset hva man får til, men jeg ønsker å tror at nykkingen kommer innenfor lambdaverdier, faktisk. (får teste det på vei fra jobb i dag)
Kan kjøre en loggetur med Tech II, men hva bør jeg se etter da?
Kan legge til info som mange av dere allerede vet.
Turbo er fra MY06 9-5 Aero med store sugerøret, oppboret luftfilterboks og bensinpumpe og bensinfilter er ikke så gammelt.
Som topic sier, bilen nykker litt under middels pådrag, uansett om motor er varm eller kald.
Gjelder bare ved kjøring på E85.
Har en kollega som har en helt orginal MY07 9-5 2.0 Biopower, og han opplever det samme.
Er det bare dårlig kvalitet på drivstoffet, eller er det bare slik drivstoffet oppfører seg?
Kan ikke konkludere med noe på fullt pådrag, gjelder kun over 3500 RPM (ca.. )og det er virkelig ikke tid/anledning til å grisekjøre rundt nå for å teste.
Er det noe åpenbart jeg har gått glipp av?
Pluggene er 5000 km gamle BCPR7ES11, og siden jeg ikke har bredbåndslambda så blir det litt begrenset hva man får til, men jeg ønsker å tror at nykkingen kommer innenfor lambdaverdier, faktisk. (får teste det på vei fra jobb i dag)
Kan kjøre en loggetur med Tech II, men hva bør jeg se etter da?
Kan legge til info som mange av dere allerede vet.
Turbo er fra MY06 9-5 Aero med store sugerøret, oppboret luftfilterboks og bensinpumpe og bensinfilter er ikke så gammelt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: Bilen nykker på E85 og middels pådrag
Du kan også koble til pc og logge for å se om den kjører i open eller closed loop når dette skjer. Det eneste som er litt kjedelig med pc logging er bare at du får en ~5 FPS. så en noe unøyaktig logg vil det bli
Mvh. Pål

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Bilen nykker på E85 og middels pådrag
Derfor du har Tech II...Pål N526 skrev:Du kan også koble til pc og logge for å se om den kjører i open eller closed loop når dette skjer. Det eneste som er litt kjedelig med pc logging er bare at du får en ~5 FPS. så en noe unøyaktig logg vil det bli![]()
Mvh. Pål

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bilen nykker på E85 og middels pådrag
Jeg kjører kun E85 (eller E75 som det er nå vinterstid) for tiden og har ingen problemer med det i det hele tatt.
Antar Trionic korrekt etanolprosent? Hva ligger multiplikativ adapsjon på?
Har ikke du open SID? Står det 0 for lambda så er du i open loop. Dersom det ikke er gjort endringer i sw for når den skal gå i open loop, så skjer det relativt høyt i last på E85.
Misfire? Leses enkelt av i Open SID (dersom variabelen er lagt inn for visning). Korrekt lambda i aktuelt område? Er du i closed loop så ser du dette også i Open SID, er det i open loop du har problemer så må du inn med bredbåndslambda.
Antar Trionic korrekt etanolprosent? Hva ligger multiplikativ adapsjon på?
Har ikke du open SID? Står det 0 for lambda så er du i open loop. Dersom det ikke er gjort endringer i sw for når den skal gå i open loop, så skjer det relativt høyt i last på E85.
Misfire? Leses enkelt av i Open SID (dersom variabelen er lagt inn for visning). Korrekt lambda i aktuelt område? Er du i closed loop så ser du dette også i Open SID, er det i open loop du har problemer så må du inn med bredbåndslambda.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Bilen nykker på E85 og middels pådrag
Om den antar korrekt etanolprosent er et nytt spørsmål jeg ikke har fått svar på.Ingvar N629 skrev:Jeg kjører kun E85 (eller E75 som det er nå vinterstid) for tiden og har ingen problemer med det i det hele tatt.
Antar Trionic korrekt etanolprosent? Hva ligger multiplikativ adapsjon på?
Har ikke du open SID? Står det 0 for lambda så er du i open loop. Dersom det ikke er gjort endringer i sw for når den skal gå i open loop, så skjer det relativt høyt i last på E85.
Misfire? Leses enkelt av i Open SID (dersom variabelen er lagt inn for visning). Korrekt lambda i aktuelt område? Er du i closed loop så ser du dette også i Open SID, er det i open loop du har problemer så må du inn med bredbåndslambda.
Hva viser den egentlig? Mengde etanol på tanken, eller hva den er blandet ut med?
dvs. viser den 50 så betyr det, det samme som E50?
- Eller at det er 50% med E85 på tanken...
Om det er første som er rett, så vil jeg tro den er korrekt ja.
Adapsjonene mine har jeg ikke sjekket det siste, hovedsakelig fordi jeg ikke finner den! Er ikke det Amul jeg skal se etter?
Eller var det AdapD (troor jeg..)
Har bladd igjennom de forskjellige modene, og den er bare borte, men jeg hadde hastverk da, så kan hende jeg bare roter. (ikke at det har skjedd før.. hah.. hah)
Bispørsmål; Ser når jeg triller på tredjegiret så går Lamb i 0, jeg antar dette er fordi den får fuelcut og derfor ingen forbrenning... am i right?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Bilen nykker på E85 og middels pådrag
Amul er multiplikativ fuel adapsjon.
AdpD er adapsjonsverdi for tomgangsregulering.
Amul er den du skal lese av.
AdpD er adapsjonsverdi for tomgangsregulering.
Amul er den du skal lese av.

N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Bilen nykker på E85 og middels pådrag
wiihii! Tar det på tur fra jobb, da har jeg rikelig med tidAleks_ skrev:Amul er multiplikativ fuel adapsjon.
AdpD er adapsjonsverdi for tomgangsregulering.
Amul er den du skal lese av.

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Bilen nykker på E85 og middels pådrag
Mulig den ikke ligger i open sid på din software, da må du inn jo justere. Men følg særlig med på Lamb (lambdakorreksjon) og se på misfire om det er det du kjenner som napping.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Bilen nykker på E85 og middels pådrag
Amul ligger under mode 6 fant jeg ut 
Trodde den bare gikk til fem
Uansett, den viser -310...
Og det == ?

Trodde den bare gikk til fem

Uansett, den viser -310...
Og det == ?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Bilen nykker på E85 og middels pådrag
Verdien er oppgitt i 0,01%. Dvs at du har -3,10% 

N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Bilen nykker på E85 og middels pådrag
Aha, og +/- 10% = check engine?Aleks_ skrev:Verdien er oppgitt i 0,01%. Dvs at du har -3,10%
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Bilen nykker på E85 og middels pådrag
Tror faktisk det er +/- 25%.Paradigm N558 skrev:Aha, og +/- 10% = check engine?Aleks_ skrev:Verdien er oppgitt i 0,01%. Dvs at du har -3,10%
Ihvertfall av det jeg kan lese ut av WIS;
If the correction factor reaches 1,25 (25%), diagnostic trouble code P0171 will be generated.
The faults can be caused by:
- Low fuel pressure.
- Defective mass air flow sensor.
If the correction factor reaches 0,75 (-25%), diagnostic trouble code P0172 will be generated.
The faults can be caused by:
- Air leak between compressor and the throttle.
- Defective mass air flow sensor.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Bilen nykker på E85 og middels pådrag
Aha, så med andre ord er adapsjonen min fin.
Men ser nå at jeg kjører på ca. E52, tanken var ikke helt tom da jeg fylte sist, får fylle litt senere og se på adapsjonen da.
Men ser nå at jeg kjører på ca. E52, tanken var ikke helt tom da jeg fylte sist, får fylle litt senere og se på adapsjonen da.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Bilen nykker på E85 og middels pådrag
Nå er Amul på 83... etter litt grisekjøring 

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero