forskjell på trionic boks automat og manuell?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

forskjell på trionic boks automat og manuell?

Legg inn av HansWF N416 » 06 des 2010, 23:12

Er det noen forskjell på trionic boksene, f.eks på en 2,3T manuell og en 2,3T automat? Begge 200 hk. Kan jeg bruke en fra manuell i en automat?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: forskjell på trionic boks automat og manuell?

Legg inn av Tor N12 » 06 des 2010, 23:51

Jepp..
Orginalt så ligger det program inne for begge deler. Boksen får spenning på en pinne som jeg ikke husker nummeret på nå på automatbilene, dette forteller boksen om det er en manuell eller automat.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: forskjell på trionic boks automat og manuell?

Legg inn av HansWF N416 » 07 des 2010, 00:01

ok. Så da skal f.eks en steg 1 boks som sitter i en manuell, passe i en automat?
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: forskjell på trionic boks automat og manuell?

Legg inn av Tor N12 » 07 des 2010, 09:06

HansWF skrev:ok. Så da skal f.eks en steg 1 boks som sitter i en manuell, passe i en automat?
Nja, den ville jeg vært litt forsiktig med. I allefall så bør du sjekke opp med trimleverandøren om de faktisk har lagt inn egen ladetrykksmatrise for automat. Har sett enkelte bokser der det er lagt inn identisk ladetrykksmatrise for både automat og manuell, da kan jo sluromaten din få slite ;)
Har også sett at enkelte trimleverandører kun legger inn trimprogram for den biltypen det gjelder, f.eks trim for manuell mens de lar automatprogrammet forbli orginalt.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: forskjell på trionic boks automat og manuell?

Legg inn av Paradigm N558 » 07 des 2010, 09:47

Kan det ikke også være forskjell i om den har 4-trinns eller 5-trinnskasse?
Dvs. har du en ECU som skriker at den skal ha ei 4-trinnskasse, mens du i realiteten har ei 5-trinnskasse, så blir det fort Check Gearbox Light? :?:

Edit: Om dette gjelder 9k, så er det bare å se bort fra det :lol:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: forskjell på trionic boks automat og manuell?

Legg inn av HansWF N416 » 07 des 2010, 10:11

Takk for kjappe svar. Gjelder en 9000 A50.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Svar