Bagasjeroms lekkasje 900s - 1995
Moderator: Moderatorer
- KjetilSaab900
- Bil: Saab 900s 1995
- Sted: Egersund
Bagasjeroms lekkasje 900s - 1995
Hei alle sammen!
Ny på forumet med ny (brukt) bil.
Saab 900s 1995 modell.
Den fremstår som "strøken", men jeg oppdaget fukt i bagasjerommet.
Reservehjul, tepper og alt var muggent og fuktig.
Tørket ut greiene, og kjørte den i vaskemaskina.
Oppdaget at det var kommet inn vann etterpå.
Har søkt litt rundt, men ikke funnet noen gode løsninger på dette.
Noen som kan hjelpe?
MVH
Kjetil
Ny på forumet med ny (brukt) bil.
Saab 900s 1995 modell.
Den fremstår som "strøken", men jeg oppdaget fukt i bagasjerommet.
Reservehjul, tepper og alt var muggent og fuktig.
Tørket ut greiene, og kjørte den i vaskemaskina.
Oppdaget at det var kommet inn vann etterpå.
Har søkt litt rundt, men ikke funnet noen gode løsninger på dette.
Noen som kan hjelpe?
MVH
Kjetil
Saab 900s 1995
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Bagasjeroms lekkasje 900s - 1995
Komme med et par tips:
- Pakning rundt baklykter.
- Gjennom støtdempergjennomføringen.
Hvis det ikke er et rusthull en plass da!
- Pakning rundt baklykter.
- Gjennom støtdempergjennomføringen.
Hvis det ikke er et rusthull en plass da!

Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Ofte ligger det noen kilo med veislam langt pokkers oppi hjulbuen. Samler seg oppa påfyllingsrøret og deretter ruster det hull i innerskjermen. Inspiseres lettest bak høyre sideteppe helt oppunder hattehylle.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-94 GM 900 t coupe
Distriktsansvarlig Vest
- KjetilSaab900
Takker for svar så langt
Tror jeg fant problemet.
En av drenerings slangene (venstre side) var hoppet ut av hullet sitt.
Er dette slanger fra taket eller noe?
Det er jo pakning rundt soltaket så det skal vel strengt tatt ikke komme inn vann der?
Ellers så fant jeg ikke noen anne logisk forklaring.
Støtdempergjennomføringene har nok hatt noe tidligere, men disse er ganske nye nå, og det som var indikerte noe gammelt søl som ikke var vasket bort.
Ellers ingen indikasjon på lekkasje hverken gjennom lykter, bakluke pakning, eller andre ting.
Skal la det tørke skikkelig, og kjøre den gjennom en skikkelig vask etterpå for å se om det pipler inn noe.
Men tilbake til de dreneringsslangene. Sitter ikke de uforsvarlig løst ned i hullene sine?

Tror jeg fant problemet.
Det er jo pakning rundt soltaket så det skal vel strengt tatt ikke komme inn vann der?
Støtdempergjennomføringene har nok hatt noe tidligere, men disse er ganske nye nå, og det som var indikerte noe gammelt søl som ikke var vasket bort.
Ellers ingen indikasjon på lekkasje hverken gjennom lykter, bakluke pakning, eller andre ting.
Skal la det tørke skikkelig, og kjøre den gjennom en skikkelig vask etterpå for å se om det pipler inn noe.
Men tilbake til de dreneringsslangene. Sitter ikke de uforsvarlig løst ned i hullene sine?

Saab 900s 1995
- UstaBilstad N1616
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: N1616
- Navn: Christian Bilstad
- Bil: 02 SAAB 9-3 2.0T
- Sted: Hamresanden, Kr. Sand
Jeg opplevde at det lakk under lista som ligger rundt bagasjerommsluka.. Fant ikke ut at det lakk der før jeg hadde skrudd ut alt av tepper, deksler, høytalere, trekket i taket, skrudde av luka og resten av bagasjerommet 7-8 ganger og brukt 1000kr i Tec7 for å tette alle plasser
Byttet lista og da var den potte tett!
det er jo en plass som er lett å overse:)

M02 9-3 2.0T
M95 900S *solgt*
Er du i tvil, gi gass!:)
M95 900S *solgt*
Er du i tvil, gi gass!:)
- KjetilSaab900
Har akkurat kommet inn etter noe timer med søk og iskald vannlek.
Det kan se ut som om jeg hadde 2 lekkasjer. Den ene ble fikset ved at dren rør på venstre side ble puttet på plass.
Den andre er jeg ikke helt sikker på, men har tatt av og satt på lista rundt luka uten at dette hadde noe å si.
Jeg har lokalisert drypp som renner ned langs høyre side under kledningen (for å gjøre det ekstra vanskelig).
Etter å ha tørket, og spylt, tørket og spylt etc. Tror jeg at jeg har lokalisert et potensielt sted.
Den ene kabel gjennomføringen fra bakluke til bilen (firkantet feste på venstre side). Pakningen ser forsåvidt OK ut, men det er det eneste stedet jeg kommer på som kan lekke i dette området.
Tro om jeg skal klistre på silikon rund og se om det hjelper.
Jeg måtte uansett ut med allt i bagasjerom. Det har tørket i 2 dager nå, og først nå begynner det å nærme seg tørt
Ellers så brakk jeg en drøss med plastklips på den øveste plast dekselet på luka. Hvor får jeg slike hen? biltema?
Fyll gjerne på med flere teorier
Det kan se ut som om jeg hadde 2 lekkasjer. Den ene ble fikset ved at dren rør på venstre side ble puttet på plass.
Den andre er jeg ikke helt sikker på, men har tatt av og satt på lista rundt luka uten at dette hadde noe å si.
Jeg har lokalisert drypp som renner ned langs høyre side under kledningen (for å gjøre det ekstra vanskelig).
Etter å ha tørket, og spylt, tørket og spylt etc. Tror jeg at jeg har lokalisert et potensielt sted.
Den ene kabel gjennomføringen fra bakluke til bilen (firkantet feste på venstre side). Pakningen ser forsåvidt OK ut, men det er det eneste stedet jeg kommer på som kan lekke i dette området.
Tro om jeg skal klistre på silikon rund og se om det hjelper.
Jeg måtte uansett ut med allt i bagasjerom. Det har tørket i 2 dager nå, og først nå begynner det å nærme seg tørt

Ellers så brakk jeg en drøss med plastklips på den øveste plast dekselet på luka. Hvor får jeg slike hen? biltema?

Fyll gjerne på med flere teorier

Saab 900s 1995
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Jeg hadde litt drypping på begge sider av bagasjerommet etter som bilen ikke har garasjeplass lenger...
Første jeg gjorde var å ta ut alle teppene og isolasjon. La ut tørre aviser så jeg kunne se hvor vannet kom i fra.
Lekkasjer jeg fant:
Området rundt bensin lokket. ( tok av selve lokket og låsinga og tettet med sikaflex)
Kabelgjennomføring til bakluken som sitter i baklukekarmen helt oppe til venstre. ( tok ut og tetta / limte den fast med sikaflex)
Selve bakluke pakningen. Rant inn oppe og ut nede med høytalerene. Enkelt å se når trekkene i bagasjerommet er ute. ( Tettet med sikafex og lagde en fuge mellom pakningen og karmen. Sikkert bedre å kjøpe ny men den koster sikkert flesk VS sikaflex )
Ellers så har jeg vært plaga med baklyktene før. Det lekker fra selve lykta i skillet mellom "glasset" og den svarte plasten. Bukte litt glassilikon og lagde en fuge der og...
Første jeg gjorde var å ta ut alle teppene og isolasjon. La ut tørre aviser så jeg kunne se hvor vannet kom i fra.
Lekkasjer jeg fant:
Området rundt bensin lokket. ( tok av selve lokket og låsinga og tettet med sikaflex)
Kabelgjennomføring til bakluken som sitter i baklukekarmen helt oppe til venstre. ( tok ut og tetta / limte den fast med sikaflex)
Selve bakluke pakningen. Rant inn oppe og ut nede med høytalerene. Enkelt å se når trekkene i bagasjerommet er ute. ( Tettet med sikafex og lagde en fuge mellom pakningen og karmen. Sikkert bedre å kjøpe ny men den koster sikkert flesk VS sikaflex )

Ellers så har jeg vært plaga med baklyktene før. Det lekker fra selve lykta i skillet mellom "glasset" og den svarte plasten. Bukte litt glassilikon og lagde en fuge der og...
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- KjetilSaab900
Noen tips til hvordan man kan komme til her uten å måtte demontere hele bakluka?Kabelgjennomføring til bakluken som sitter i baklukekarmen helt oppe til venstre. ( tok ut og tetta / limte den fast med sikaflex)
Jeg tenker å smøre på sort maritim silikon. Dette er jo både solid og fleksibelt.
Men det er trangt der oppe øverst i luka

Saab 900s 1995
- KjetilSaab900
Lekkasje nr. 3 oppdaget
Rundt venstre bak lykt.
Er virkelig det neophren innlegget eneste pakning?
Jeg har nå smørt med mer silikon og pakket silikon ruundt hele lykten.
Ikke noen ideell løsning, men 100 ganger bedre enn det som var der fra før.
Håper bare det var nok.

Rundt venstre bak lykt.
Er virkelig det neophren innlegget eneste pakning?
Jeg har nå smørt med mer silikon og pakket silikon ruundt hele lykten.
Ikke noen ideell løsning, men 100 ganger bedre enn det som var der fra før.
Håper bare det var nok.
Saab 900s 1995
-
- 1,5 bar
- Navn: Trond
- Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
- Sted: Måløy
jo, kjeme vatn inn der,pakninga holder det ikkje heilt tett....deffor det er drenerings slangerKjetilSaab900 skrev:Takker for svar så langt![]()
Tror jeg fant problemet.

- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Stort sett bare å late opp bakluken og dra ut selve gjennomføringenKjetilSaab900 skrev:Noen tips til hvordan man kan komme til her uten å måtte demontere hele bakluka?Kabelgjennomføring til bakluken som sitter i baklukekarmen helt oppe til venstre. ( tok ut og tetta / limte den fast med sikaflex)
Jeg tenker å smøre på sort maritim silikon. Dette er jo både solid og fleksibelt.
Men det er trangt der oppe øverst i luka

Ville ikke smurt på silikon på bilen. Da det bruker å være syrer i silikon som gjør at metall ruster. Har selv fått anbefalt Sikaflex

Saab 9-3 SS Vector 2005
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Silikon inneholder bla eddik noe som er ganske surt mtp rust. En marin som sådan vil inneholde alge og soppdrepere.Aleks-ander_N948 skrev:Stort sett bare å late opp bakluken og dra ut selve gjennomføringenKjetilSaab900 skrev:Noen tips til hvordan man kan komme til her uten å måtte demontere hele bakluka?Kabelgjennomføring til bakluken som sitter i baklukekarmen helt oppe til venstre. ( tok ut og tetta / limte den fast med sikaflex)
Men det er trangt der oppe øverst i lukaEr litt trangt men går fint så lenge en ikke har ti tommeltotter...
Ville ikke smurt på silikon på bilen. Da det bruker å være syrer i silikon som gjør at metall ruster. Har selv fått anbefalt Sikaflex
Til Tetting av kabelgjennomføring vil jeg anbefale en butylmasse da den ikke herder og krymper lite,bra bestandighet mot de miljøene det blir utsatt for og kan vaskes bort med avfetting eller sitrusspray uten og ta lakken.
Greier litt ut om et vidt begrep: sikaflex.
Sika er en sveitsisk leverandør og leverer et hav i lim og tettemidler.
casco,bostik,fugger,sørbø,biltema etc Er fullverdige alternativer til 1:3 av prisen.
Disse har et bredt utvalg av tettemidler.
Så som butyl, akryl, silikon, polyurethan,araldit,epoxy,monteringslim,sponplatelim, trelim, kontaktlim etc.
At noen konsekvent anbefaler sikaflex blir litt tullete ettersom man da kan ende opp med et hvilken som helst tettestoff. De viktigste forutsettningene for valg tettningsmasse er: overmalbarhet, fleksibilitet/krymping, vannbestandighet, UV bestandighet, PH bestandighet, og evnt grad av herding.
Og det er litt sånn som hjullagre det finnes få fabrikker og mange som har sin egen etikket.
Bruker alle ovenfornevnte produkter i jobben og samlet handler bedriften i gode år 100.000 tuber i året, så snakker av god erfaring
http://www.sika.no/default.asp
http://www.fugger.no/
http://www.casco.se/
http://www.bostik.com/
-85 900 Gruppe A t16
-94 GM 900 t coupe
Distriktsansvarlig Vest
-94 GM 900 t coupe
Distriktsansvarlig Vest
-
- 1,5 bar
- Medlemsnummer: N1563
- Navn: Øyvind Skaten
- Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
- Sted: Tysnes/Porsgrunn
Har nok dessverre alt for god erfaring med lekasje i NG900. Det er vel fleire lekasjar som er vanleg i desse bilane, men min erfaring er at ein må rekna med alt. Baklykter, antenne, plateskøytar, hengslene til bakluka, kuleskrua til baklukedemparane som går i karroseriet osv. Alle dei plassane har faktisk eg hatt lekasje, i tillegg til rundt venstre bakrute.
Eit eksempel på gåen karroserikit:
Beste måten å finna lekasjane på er å få ein til å hjelpa deg å spyla på bilen, mens du set inni og ser kor det kjem inn. Alt interiør demontert sjølvsagt
Eit eksempel på gåen karroserikit:

Beste måten å finna lekasjane på er å få ein til å hjelpa deg å spyla på bilen, mens du set inni og ser kor det kjem inn. Alt interiør demontert sjølvsagt

'99 9-5 2.0t
Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè
Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè
- KjetilSaab900
Har god erfaring med silikon. Har enda ikke opplevd at dette reagerer på noen måte. Mulig at man kan få en reaksjon om det ligger kontinuerlig i vann. Men det er jo egentlig ikke tema. Dessuten.... gjort er gjort 
Har oppdaget flere lekkasjer, og fuget med sort silikon.
Har lagt inne i bilen med lykt og spottet dråpene når de kom mens bilen ble spylt over lengre tid.
At kabelgjennomføringer og pakninger blir dårlige over mange år er egenlig ikke overraskende.
Men det som overrasket meg mest var den vannvittig dårlige løsningen for å tette baklyktene.
Dette var rett ut elendig!!
Nå er kledingen på plass innvendig, og silikontuben tom
Takk for hjelpen så langt!

Har oppdaget flere lekkasjer, og fuget med sort silikon.
Har lagt inne i bilen med lykt og spottet dråpene når de kom mens bilen ble spylt over lengre tid.
At kabelgjennomføringer og pakninger blir dårlige over mange år er egenlig ikke overraskende.
Men det som overrasket meg mest var den vannvittig dårlige løsningen for å tette baklyktene.
Dette var rett ut elendig!!
Nå er kledingen på plass innvendig, og silikontuben tom

Takk for hjelpen så langt!
Saab 900s 1995