Hei, og takk for et svært nyttig forum, som foreløpig har berget min 9-5 2,0 t 2001 fra havari (snart gått 200000 km).
For snart ett år siden rengjorde jeg silen i bunnpanna, som viste seg å være fullstendig gjenkokset. Dette var etter en tid med ulelyd ifm kaldstart og etter bytte av turbo.
For noen uker siden hadde jeg av toppdekselet ifm at jeg etterdro topplokksboltene (pga kaldstartfusk og forbruk av kjølevsæke - noe som er helt borte etter behandlingen) og ble vitne til et forferdelig syn. Kammer, ventiltrykkere og det hele er fullstendig innleiret i oil sludge. Toppdekselet sørget jeg for å gjøre gullende rent med diesel og oppvaskbørste.
Mitt spm er: vil det ha noe for seg å ta av toppen og rengjøre den på de innvendige overflatene, uten å pelle den fullstendig fra hverandre, med feks diesel, samt ned med bunnpanna igjen, pluss sjekk av register og regjøre/reåpne veivhusvent (som er modifisert i '06)? Eller er det nok å kjøre på med hyppig innvendig motorrens og olje-og filterskift?
Det er til nå ingen symptomer som kan relateres til feil i topplokksfunksjon og ingen ulyder feks fra reg kjede.
Mvh Pål Jørgensen
Sludge topplokk - rengjøring
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Sludge topplokk - rengjøring
Njæsj, det du ser oppi der er ikke det som gjør noe... men ser den så ille ut så spørs det vel hvordan det ser ut i oljekanalene, og da spørs det hvor mye lager du har igjen.
Når det gjelder rengjøring, så pass på å få rengjort oljefella og rørene til denne som sitter inni toppdekselet! En "dieselrens" i forbindelse med oljeskift skader heller ikke, men ta ned bunnpanna etterpå. Hvis den bruker olje så kan du i samme slengen prøve å la den stå med ventilrens i sylindrene over natta (tøm på gjennom plugghullene), så løsner kanskje stempelringene som sikkert er fastkokset. Da vil det sette seg mindre skit inni motoren. Videre behandling blir å skifte olje ofte, og husk at kun forsiktig småkjøring er noe av det verste for oilsludge. Det må sylindertrykk til for å presse stempelringene ut mot sylinderveggene.
Når det gjelder rengjøring, så pass på å få rengjort oljefella og rørene til denne som sitter inni toppdekselet! En "dieselrens" i forbindelse med oljeskift skader heller ikke, men ta ned bunnpanna etterpå. Hvis den bruker olje så kan du i samme slengen prøve å la den stå med ventilrens i sylindrene over natta (tøm på gjennom plugghullene), så løsner kanskje stempelringene som sikkert er fastkokset. Da vil det sette seg mindre skit inni motoren. Videre behandling blir å skifte olje ofte, og husk at kun forsiktig småkjøring er noe av det verste for oilsludge. Det må sylindertrykk til for å presse stempelringene ut mot sylinderveggene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan