Eksos fra manifoil til innsuget og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Eksos fra manifoil til innsuget og900

Legg inn av saab-900-turbo » 21 mai 2011, 11:09

Skal fjærne dette systemet som slipper litt eksos tilbake til innsuget. men de to vakumslangene som var koblet på vakumventilen vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med. Den ene slangen går inn på motoren og en på innsuget. Den på innsuget kan eg jo bruke til turbotrykksmåler eller noe, men den som sitter på motoren hva gjør den ? og hva kan jeg gjøre med den ?

Bilde

Ventilen så også ut til å være ganske tett så kansje jeg burda ta av innsuget or rense det i tilfelle det har kommet skit inn når dette systemet satt på ?
Bilde
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Eksos fra manifoil til innsuget og900

Legg inn av Eirik N396 » 21 mai 2011, 13:56

Da jeg gjorde det samme, lot jeg bare ventilen stå. Det er vel en slags temperaturbryter(den ved pilen), så du får ikke vakuumlekkasje her om du bare lar den stå uten slanger.

EGR-ventilene jeg har sett på B202 har sett slik ut inni, tror det hadde vært mer uvanlig om den ikke var tett. Det skader vel ikke å rense innsuget når du først er i gang, men jeg tror ikke du vil finne noe sjokkerende der selv om ventilen er tett.

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Eksos fra manifoil til innsuget og900

Legg inn av saab-900-turbo » 21 mai 2011, 20:40

Eirik N396 skrev:Da jeg gjorde det samme, lot jeg bare ventilen stå. Det er vel en slags temperaturbryter(den ved pilen), så du får ikke vakuumlekkasje her om du bare lar den stå uten slanger.

EGR-ventilene jeg har sett på B202 har sett slik ut inni, tror det hadde vært mer uvanlig om den ikke var tett. Det skader vel ikke å rense innsuget når du først er i gang, men jeg tror ikke du vil finne noe sjokkerende der selv om ventilen er tett.

Så da kan jeg egentlig bare nappe bort slangen som sitter koblet til motoren da ? :)
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Eksos fra manifoil til innsuget og900

Legg inn av Eirik N396 » 22 mai 2011, 13:03

Nå vet jeg ikke hvilken slange du sikter til. Som sagt mener jeg den termobryteren mellom innsugsrørene bare kan stå uten slanger på :)

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: Eksos fra manifoil til innsuget og900

Legg inn av saab-900-turbo » 22 mai 2011, 18:05

Eirik N396 skrev:Nå vet jeg ikke hvilken slange du sikter til. Som sagt mener jeg den termobryteren mellom innsugsrørene bare kan stå uten slanger på :)
Var den jeg mente, den som den røde pilen på bilde nummer 1 peker mot :)

takker for hjelpen :)
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Svar